Raport EFL: rośnie znacznie sztucznej inteligencji w motoryzacji i transporcie
W ostatnich miesiącach dużo mówi się o sztucznej inteligencji (SI), głównie za sprawą chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Jak udowadnia najnowszy raport specjalny EFL, nie inaczej jest z motoryzacją i transportem, a znaczenie SI ciągle rośnie.
Sztuczna inteligencja w motoryzacji warta miliardy dolarów
Jak podaje Grand View Research, w 2022 r. na całym świecie wartość technologii opartych na SI w branży moto wyniosła 40 mld dolarów. Dla porównania, cały rynek związany z SI wart jest 207 mld dolarów. To potwierdza, jak duże znaczenie ma dziś w motoryzacji sztuczna inteligencja. Technologie wykorzystywane w tym sektorze to przede wszystkim: uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazu i przetwarzanie kontekstowe.
W motoryzacji obecność sztucznej inteligencji obserwujemy od lat. Inaczej niemożliwe byłoby przeprowadzanie tysięcy testów w wirtualnej rzeczywistości, zanim pojazd trafi do sprzedaży. Byłoby to bardzo kosztowne w tradycyjnych warunkach, a czasami wręcz niemożliwe – uważa Adam Mioduszewski, senior innovation designer w EFL.
Samochody coraz bardziej inteligentne i autonomiczne
W nowoczesnych samochodach wirtualni asystenci zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a komendy głosowe ułatwiają wiele czynności. Analiza danych pozwala dostosować ustawienia samochodu do indywidualnych potrzeb. W dodatku czujniki sterowane przez SI wykrywają zmęczenie kierowcy i ostrzegają go przed niebezpiecznymi sytuacjami. Przypominają również o konieczności zapięcia pasów, informują o nadchodzących zmianach w pogodzie oraz zachęcają do postoju i odpoczynku od jazdy.
Szerokie wykorzystanie SI sprzyja szybkiemu i efektywnemu projektowaniu systemów, które poprawiają nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy czy estetykę nowych modeli pojazdów. Sztuczna inteligencja obecna jest w coraz większej ilości obszarów branży automotive i również coraz częściej będzie dostrzegalna przez ostatecznego użytkownika samochodu – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.
Sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? Niekoniecznie
W branży motoryzacyjnej ciągle powstają nowe koncepty oparte o SI. Jednym z nich są samochody autonomiczne, które już mogą poruszać się po niektórych drogach w USA – choć tylko testowo i z ograniczeniami. Bez wątpienia sztuczna inteligencja w motoryzacji będzie ewoluować i stawać się coraz bardziej użyteczna. Jednak zdaniem ekspertów nie musimy się obawiać, że z czasem całkowicie nas zastąpi.
Sztuczna inteligencja wciąż pozostanie technologią wspierającą. Nie zastąpi człowieka, który nie da sobie odebrać subiektywnych wrażeń z użytkowania auta. Potrzeba rozwoju technologii dalej będzie punktem inicjującym kolejne zmiany i udoskonalenia – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.
SI to także liczne korzyści dla transportu
Sztuczna inteligencja ma też coraz większe znaczenie w branży transportowej. Z raportu firmy Precedence Research wynika, że do 2030 r. globalna wartość SI w tym sektorze osiągnie blisko 14,8 mld dolarów. Zastosowanie SI przynosi wiele korzyści: optymalizuje procesy logistyczne, zmniejsza liczbę powtarzalnych czynności, kompleksowo zbiera i przetwarza dane (np. dotyczące kosztów i terminów dostaw) oraz pomaga zarządzać ryzykiem. W dodatku transport oparty na SI prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Pełna wersja raportu EFL „Sztuczna inteligencja w transporcie i motoryzacji” dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-sztuczna-inteligencja-w-transporcie-i-motoryzacji

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.