Komunikaty PR

"Nabicie klimy", czy nabicie w… butelkę?

2023-06-28  |  18:00
Biuro prasowe

Popularne określenie „klima do nabicia” oznacza konieczność uzupełnienia czynnika chłodzącego w klimatyzacji. Wydaje się to prostą i dość przystępną cenowo czynnością, jednak na ogół to tylko pozory.

W sprawnym aucie czynnik się nie ulatnia!

Klimatyzacja samochodowa działa na podobnej zasadzie jak… lodówka. I tak jak lodówka, nie wymaga uzupełniania czynnika. Owszem, w samochodach mamy większą liczbę elastycznych połączeń, ekspozycję na trudne warunki klimatyczne i wibracje, ale jeśli układ jest sprawny, niewielkie ubytki można zaobserwować dopiero po długim czasie, np. po 5-10 latach.

Okresowy serwis klimatyzacji, który jest wpisany w program obsługi większości współczesnych modeli samochodów polega na odsysaniu czynnika z instalacji pojazdu, separacji czynnika i oleju, filtrowaniu i powrotnym napełnieniu. Taka operacja w zasadzie nie wiąże się z uzupełnianiem czynnika, a jeśli już, to są to naprawdę niewielkie ilości.

Uzupełnienie 200, 300 czy 500 gramów czynnika to sytuacja nienormalna, świadcząca o rozszczelnieniu układu. Ze względów ekologicznych serwisom nie wolno nawet wykonywać takiej usługi bez przeprowadzenia diagnostyki i naprawy. Właśnie z tego powodu wiele firm „dobijających klimę” w autach na handel zabezpiecza się prawnie dopisując na fakturze „wymiana uszczelki” lub „dokręcenie połączenia”. W razie kontroli wykazuje się w ten sposób, że jakaś naprawa była wykonywana.  

Mechanik po podłączeniu stacji do instalacji na podstawie pomiaru ciśnień od razu widzi jaka jest skala nieszczelności. Czasem jest ona na tyle duża, że uzupełniony czynnik ulotni się natychmiast lub w ciągu kilku godzin. Czasem „dobicie klimy” wystarcza na kilka tygodni. W obu przypadkach jest to proceder szkodliwy dla środowiska.

Drogi czy tani czynnik?

Nawet jeśli jakimś cudem okaże się, że oferowany samochód przeszedł naprawę i faktycznie ma tylko „klimatyzację do nabicia” (choć na ogół po naprawie natychmiast uzupełnia się czynnik, żeby układ nie pracował na pusto, ponieważ jest to szkodliwe dla kompresora), wydatki mogą być zaskakująco wysokie. Wszystko zależy bowiem od ilości i rodzaju czynnika. Najpopularniejszy na rynku czynnik R134A dość mocno podrożał, a stosowany w samochodach wyprodukowanych po 2017 roku (to taka orientacyjna granica) ekologiczny czynnik R1234yf jest… jeszcze droższy. Oba czynniki nie są współzamienne, wybór zależy od typu instalacji.

Ceny „dobijania” zależą od lokalizacji warsztatu, ale można przyjąć, że za 100 gramów „taniego” R134A trzeba zapłacić ok. 250 zł, a za 100 gramów nowego R1234yf – od 350 do 400 zł. Na szczęście tyle płacimy tylko za pierwsze 100 gramów. Każde kolejne, to koszt ok. 30-50 zł w przypadku czynnika R134A i 60-100 zł w przypadku czynnika R1234yf. Jeśli układ był całkowicie pusty, do jego uzupełnienia potrzeba zwykle od 500 do nawet 1200 gramów. Oznacza to, że minimalny koszt samego „nabicia klimy” to okolice 400-500 zł, a maksymalny… ok. 1500 zł lub więcej! Ceny te obejmują wyłącznie uzupełnienie czynnika bez naprawy układu.

Naprawa klimatyzacji

W większości przypadków konieczność „nabicia klimy” oznacza potrzebę diagnostyki układu pod kątem nieszczelności i wymiany/naprawy uszkodzonych elementów. Klimatyzacja może rozszczelnić się ze starości (zużycie uszczelek lub rozszczelnienie skraplacza czy chłodnicy) ale najczęściej prawdziwym powodem są uszkodzenia powypadkowe. W takiej sytuacji trudno oszacować koszt naprawy. Czasem będzie to przewód za 100 zł, a czasem jakiś podzespół za 1500 zł, do którego wymiany trzeba np. demontować deskę rozdzielczą. Nierzadko okazuje się, że dodatkowe koszty generuje… wymiana kompresora klimatyzacji. Kompresory są wrażliwe na wilgoć i jeśli samochód z rozszczelnionym układem czeka na naprawę kilka miesięcy, kompresor może w tym czasie zwyczajnie zardzewieć.

Nie zapominaj o filtrach

Samochody używane, które przez wiele miesięcy czekały na naprawę powypadkową mają zazwyczaj mocno zagrzybiony układ wentylacji. Jak najszybciej po zakupie i naprawie klimatyzacji należy wymienić filtr kabinowy oraz oczyścić i zdezynfekować kasetę filtra i przewody wentylacyjne.

W ofercie PZL Filters oprócz tradycyjnych filtrów włókninowych i węglowych dostępne są także najwyższej jakości filtry z warstwą koloidalnych roztworów srebra i miedzi. To jeszcze lepsze rozwiązanie niż popularne filtry z węglem aktywnym. Wykazują się zaskakująco wysoką skutecznością w walce z bakteriami, alergenami i pleśnią.
 

Bagatelizowanie usterek przez sprzedających używane auta to zjawisko powszechne na całym świecie. Drobne i tanie naprawy na ogół są usuwane przed sprzedażą. Jeśli coś zostaje do zrobienia dla kupującego, to znak, że wydatki na serwis mogą być większe, niż się wydaje. Warto o tym pamiętać przeglądając oferty z dopiskiem „klima do nabicia”.

Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Mio MiVue C590 – doskonała jakość nagrań w super cenie Biuro prasowe
2024-04-30 | 10:42

Mio MiVue C590 – doskonała jakość nagrań w super cenie

Widoczne jak w wideorejestratorze Kamera samochodowa Mio MiVue C590 może poszczycić się zastosowaniem sensora Sony premium STARVIS. Dzięki temu użytkownicy mogą cieszyć się jasnymi i
Motoryzacja Pojazdy elektryczne to przyszłość miejskiej mobilności
2024-04-26 | 09:00

Pojazdy elektryczne to przyszłość miejskiej mobilności

W obliczu rosnących wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza, preferencje konsumentów na rynku transportowym ewoluują. Coraz więcej osób
Motoryzacja Klocki hamulcowe w ciężarówkach - poradnik Steinhof
2024-04-25 | 18:00

Klocki hamulcowe w ciężarówkach - poradnik Steinhof

Pojazdy ciężarowe są jednymi z najcięższych użytkowników dróg, jakich możemy spotkać każdego dnia. Sprawne hamulce w ciężarówkach są jedną z absolutnych podstaw

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.