Komunikaty PR

Nowe Lexusy będą jeździć inaczej. Japończycy szykują rewolucję?

2020-12-28  |  11:00
Biuro prasowe

Lepsze osiągi i wyższa dynamika jazdy – tym mają się cechować samochody Lexusa z systemem Direct4. Japończycy zdradzają pierwsze szczegóły i dane techniczne nowego napędu 4x4, który trafi do aut elektrycznych i hybrydowych marki. Czego możemy się spodziewać?
 

Direct4 – nowy napęd 4x4 Lexusa

„Direct4 oznacza dokładnie Direct4 Wheel Drive Force Control. System pozwala nam wpływać na ruch pojazdu przez niezależne kontrolowanie momentu obrotowego trafiającego do każdego z czterech kół” – tłumaczy Takashi Watanabe, główny inżynier odpowiedzialny za strategię Lexus Electrified. Przedstawiciel japońskiej marki podkreśla, że przy użyciu podobnych rozwiązań jego firma chce wykorzystać świetną responsywność silników elektrycznych, by zwiększać dynamikę prowadzenia aut, jednocześnie zachowując komfort i pewność prowadzenia odpowiednie dla klasy premium.

Japończycy zaprezentowali działanie układu w zamaskowanym prototypie elektrycznego SUV-a. Lexus nie zdradził, jakie auto kryje się pod kamuflażem. Wiemy jednak, że samochód został wyposażony w niezależne silniki przy osiach. Oba dysponują mocą 204 KM (150 kW) i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm. A to zwiastuje bardzo dobre osiągi.

Również w hybrydach

Co istotne, z możliwości układu Direct4 skorzystają również nabywcy nadchodzących hybryd Lexusa. Japończycy zaprezentowali działanie systemu w innym zamaskowanym aucie – egzemplarzu hybrydowego sedana, najprawdopodobniej modelu ES. Samochód wyposażono w 177-konny silnik spalinowy wytwarzający 220 Nm oraz dwa elektryczne. Oba mają moc 109 KM, ale różnią się maksymalnym momentem obrotowym – przedni dostarcza 330 Nm, zaś tylny 240 Nm.

Direct4 zastosowany w prototypowej limuzynie Lexusa oferuje dwa tryby napędu 4x4. Moment obrotowy trafia na obie osie w równym stosunku 50:50 lub jest przekazywany w 80% na tylne koła i w 20% na przednią oś, czyniąc auto niemal tylnonapędowym. Hybrydowy ES dostępny obecnie w salonach Lexusa dysponuje napędem na przednią oś, więc nietrudno domyślić się, że taka zmiana w istotny sposób wpływa na prowadzenie się auta. Połączenie trzech silników zwiastuje również wysoką dynamikę, choć jak na razie Lexus nie podaje łącznej mocy układu.

Sekretem hybrydy z systemem Direct4 jest tzw. e-oś łącząca dyferencjał i silnik elektryczny w jeden zespół, który bezpośrednio napędza koła danej osi. Wprowadzenie takiego rozwiązania jest o tyle łatwe, że nie wymaga stosowania dodatkowego wału przenoszącego moment obrotowy od silnika spalinowego. Wystarczy doprowadzić zasilanie do jednostki elektrycznej. Lexus stosuje już zbliżony układ w dołączanym napędzie na cztery koła E-Four, który znajdziemy w jego hybrydowych SUV-ach. Nowy system jest jednak jeszcze bardziej zaawansowany i pozwala na wyższe osiągi. A użycie sedana jako auta rozwojowego pozwala sądzić, że będzie dostępny też w większej liczbie modeli.

Elektryczna ofensywa Lexusa

Prace nad systemem nowego napędu 4x4 to jedynie element szerokiej strategii Lexus Electrified, w ramach której japońska marka zamierza dostarczyć szereg nowych modeli i rozwiązań wykorzystujących zalety napędu elektrycznego. Producent z Kraju Kwitnącej Wiśni ma w tym zresztą duże doświadczenie. Lexus jako pierwsza marka premium w 2005 roku wprowadził na rynek auto z napędem spalinowo-elektrycznym. Dziś hybrydy stanowią aż 96% sprzedaży producenta w Europie Zachodniej.

Strategia elektryfikacji Lexusa obejmuje cztery typy napędu. Są to oczywiście auta hybrydowe, hybrydy typu plug-in oraz samochody elektryczne czerpiące energię wyłącznie z baterii. Japońska marka zamierza ponadto inwestować w modele napędzane przez wodorowe ogniwa paliwowe. Przedstawiciele Lexusa podkreślają, że takie podejście pozwoli dostosować ofertę marki do infrastruktury dostępnej w różnych częściach świata.

Japończycy nie skupiają się wyłącznie na ochronie środowiska i panujących trendach. Liczą również, że wykorzystanie elektryfikacji pozwoli im tworzyć lepsze i bardziej intrygujące samochody. „W Lexusie chcemy wykorzystać elektryfikację i związane z nią technologie, by tworzyć pojazdy, które podnoszą pierwotny potencjał samochodu. Skupiamy się na naturalnym przyspieszeniu, dostosowanym do zmysłów, a także na ruchach i reakcjach pojazdu zgranych z ruchami kierownicy. Chcemy zwiększać osiągi w tych kwestiach” – mówi Takashi Watanabe.

Nowy napęd to nowy design

Strategia Lexus Electrified niesie za sobą nie tylko zmiany techniczne. Samochód elektryczny nie potrzebuje dużej chłodnicy, która w klasycznym aucie spalinowym czy hybrydowym dba o utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. A to z kolei eliminuje potrzebę uwzględniania miejsca na jej atrapę w projekcie auta. W przypadku Lexusa spory grill w kształcie klepsydry jest jednym ze znaków rozpoznawczych marki. Jednak japońska marka wcale nie zamierza zrezygnować z tego charakterystycznego wzoru.

„Design to nie tylko stylistyka, on bazuje również na rozwiązaniach inżynieryjnych i wyrażaniu ich w formie kształtu. Tak właśnie rozumiemy design” – mówi Koichi Suga, szef działu designu Lexusa. Przedstawiciel japońskiej marki uważa, że stosowanie nowych źródeł napędu pozwoli wprowadzić nowe kierunki w stylistyce Lexusów. „Myślę, że to szansa by wyrazić nasz wyjątkowy design” – mówi Suga. „Zamiast konkretnego kształtu czy czegoś podobnego, chodzi bardziej o wyrażenie założeń technologicznych w trzech wymiarach. Nad tym pracujemy i myślę, że jest na co czekać” – zapowiada projektant.

Lexus pokazał ostatnio tajemniczą grafikę prezentującą zarys przodu koncepcyjnego auta, które zostanie oficjalnie pokazane w pierwszym kwartale 2021 roku. Render zdradza niewiele, jednak tym, co da się dostrzec są ostre linie i sylwetka wskazująca na SUV-a.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Klocki hamulcowe w ciężarówkach - poradnik Steinhof Biuro prasowe
2024-04-25 | 18:00

Klocki hamulcowe w ciężarówkach - poradnik Steinhof

Pojazdy ciężarowe są jednymi z najcięższych użytkowników dróg, jakich możemy spotkać każdego dnia. Sprawne hamulce w ciężarówkach są jedną z absolutnych podstaw
Motoryzacja Nowa lampa warsztatowa LED pod maskę
2024-04-25 | 18:00

Nowa lampa warsztatowa LED pod maskę

Gamę lamp roboczych Philips poszerza model Xperion 3000 Under bonnet. Ma wyjątkową konstrukcję, ponieważ łączy zalety typowej ręcznej latarki z mocną lampą, którą można
Motoryzacja Częstochowa centrum innowacji. Komercyjny tor zderzeniowy otrzymuje homologację.
2024-04-25 | 15:00

Częstochowa centrum innowacji. Komercyjny tor zderzeniowy otrzymuje homologację.

Ważny krok dla branży bezpieczeństwa dzieci w podróżach samochodowych. Polski producent fotelików samochodowych Avionaut uzyskuje homologację dla swojego toru testowego. To

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Infrastruktura

Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.