Niespodzianki podczas samodzielnej wymiany filtrów
Skłonność do samodzielnych prac przy samochodzie zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu są oczywiście zdolności manualne. Na kolejnych - warunki do pracy (np. własny garaż) i zaawansowanie techniczne oraz wiek samochodu. Generalnie wciąż spora grupa użytkowników stara się wykonywać drobne prace serwisowe we własnym zakresie. Okresowa wymiana filtrów wydaje się jedną z prostszych czynności. I faktycznie jest taka, pod warunkiem, że mechanik-amator zapoznał się wcześniej z procedurą wymiany. Jeśli nie – podczas pracy mogą pojawić się pewne komplikacje…
Wymiana filtra kabinowego
Pierwszym utrudnieniem może być znalezienie jego lokalizacji. Najbardziej popularne to pod maską w okolicy podszybia, pod deską rozdzielczą, za schowkiem pasażera oraz w konsoli środkowej. Szczególne problemy sprawiają te dwie ostatnie. W pierwszym przypadku trzeba wiedzieć, jak zdemontować schowek. W drugim – jak dostać się do filtra ukrytego w konsoli. W niektórych modelach samochodów wymaga to… demontażu pedału gazu.
Uwaga – jeśli filtr kabinowy jest umieszczony w trudnodostępnym miejscu, podczas jego wkładania można go łatwo pogiąć, załamać, lub nawet potargać. Aby tego uniknąć, warto przećwiczyć montaż za pomocą starego filtra.
Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów
Wymiana filtra powietrza
Zazwyczaj wymienia się go znacznie łatwiej niż filtr kabinowy, ponieważ na ogół jest łatwo dostępny. Praca polega na otwarciu kasety z filtrem i wymianie wkładu. Czy coś może pójść nie tak? Oczywiście. Warto uważać, aby podczas otwierania kasety zatrzaski lub śrubki nie wpadły gdzieś głęboko do komory silnika. Mogą także pojawić się problemy z wypięciem/odkręceniem jednej ze śrub kasety, która jest zlokalizowana w niedogodnym miejscu (np. pod układem dolotowym, za akumulatorem itp.
Wymiana filtra paliwa
Tu sprawa może być naprawdę poważna. W wielu modelach samochodów filtry paliwa są wypełnione paliwem pod wysokim ciśnieniem. Podczas próby wymiany paliwo może ochlapać twarz, ubranie, wylać się na posadzkę lub zalać komorę silnika stwarzając zagrożenie pożarowe. Inny problem to odpowietrzenie instalacji. Po zamontowaniu nowego, pustego filtra układ wtryskowy może być na tyle zapowietrzony, że nie uda się uruchomić silnika. Wielu specjalistów zapobiega temu napełniając wcześniej nowy filtr czystym paliwem. Niektóre pojazdy są wyposażone w ręczną pompkę do wstępnego napełnienia układu przed próbą uruchomienia.
Dodatkowym utrudnieniem dla wymieniającego może być konstrukcja opasek mocujących przewody paliwowe. Niektóre są wielorazowego użytku, ale trzeba wiedzieć, jak się je rozpina. Inne są jednorazowe, a montaż nowych wymaga zastosowania specjalnego narzędzia.
Wymiana filtra oleju
Brzmi banalnie, ale może przysporzyć całą masę kłopotów. Pierwszy – to oczywiście utrudniony dostęp. Należy pamiętać, że o ile nowy filtr dokręca się ręką (jeśli mamy do czynienia z wkładem, to pokrywę dokręcamy lekko, kluczem dynamometrycznym), o tyle odkręcenie starego filtra nie będzie już takie łatwe. Bez wątpienia przyda się jakoś klucz do filtrów. Jaki? To właśnie zależy od rodzaju filtra i jego lokalizacji (nie każdy klucz da się wszędzie wsadzić).
Podsumowanie
Nie ma jednej, uniwersalnej instrukcji wymiany filtrów. Wszystko zależy od marki i modelu samochodu, a także od stopnia jego zużycia (im starsze auto tym większe problemy z odkręcaniem lub demontażem części).
Przed podjęciem decyzji warto wyszukać w internecie poradnik wymiany filtrów do konkretnego modelu auta, zapoznać się z nim, a następnie ocenić, czy naprawa leży w zakresie naszych możliwości.
Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.