Komunikaty PR

Nie tylko Supra. W tych samochodach znajdziesz legendarny silnik 2JZ Toyoty

2020-06-05  |  14:00
Biuro prasowe

Silnik 2JZ to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek napędowych w historii. 6-cylindrowy motor jest łączony głównie z Toyotą Suprą poprzedniej generacji, a niektórzy kojarzą go też z Lexusów IS i GS. Jednak w rzeczywistości słynny silnik był dostępny w znacznie większej liczbie modeli z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wielu z nich w Europie nie znamy.

 

Szanowany ród JZ

Po raz pierwszy Toyota zaczęła korzystać z 6-cylindrowych, rzędowych silników z rodziny JZ w 1990 roku. Drogę przetarła linia 2,5-litrowych motorów 1JZ, ale już w 1991 roku do oferty dołączyły większe jednostki z serii 2JZ. Oba silniki były dostępne w wersjach wolnossącej GE, turbodoładowanej GTE, a także w wariancie FSE z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oba dysponowały też pancernym, żeliwnym blokiem oraz aluminiową głowicą z dwoma wałkami rozrządu i 24 zaworami. Oba w późniejszych latach były produkowane z systemem zmiennych faz rozrządu. I oba słyną z imponujących możliwości tuningowych. Ale król jest tylko jeden. To 2JZ.

Silnik 2JZ wyprzedza jednostkę 1JZ przede wszystkim za sprawą większej pojemności, która wynosi 3 l. Ten parametr – jak powszechnie wiadomo – sprzyja wzrostowi mocy. A moc i 2JZ to duet tak samo nierozłączny, jak Flip i Flap, Batman i Robin czy schabowy, ziemniaki i surówka. W najmocniejszych wariantach doładowany dwiema turbosprężarkami 2JZ-GTE wytwarzał 330 KM i nawet 451 Nm. Ale kiedy wpadnie w ręce wprawnego tunera, to bez gruntownych modyfikacji można z niego wycisnąć nawet trzy razy więcej. Zresztą i wolnossąca odmiana 2JZ-GE cieszy się wielkim szacunkiem w świecie tuningu. Wystarczy tylko dołożyć odpowiednią turbosprężarkę i można zrobić drogowego potwora nie tylko z Supry, ale też z wielu dużych, wygodnych sedanów Toyoty i Lexusa.

Toyota Supra

Silnik z oznaczeniem JZ trafił pod maskę Toyoty Supry jeszcze w czasach, kiedy z salonów wyjeżdżała trzecia generacja modelu. W 1990 roku sportowe coupé otrzymało turbodoładowaną jednostkę 1JZ-GTE. Dwie turbosprężarki zapewniały moc 280 KM, ale auto w takiej specyfikacji było dostępne wyłącznie na japońskim rynku. Poza Japonią samochód był sprzedawany z innymi silnikami, chociażby z udanym motorem 7M-GTE. Kiedy nadeszła era Supry A80, samochód otrzymał już wyłącznie silniki z rodziny JZ. Toyota Supra czwartej generacji była dostępna z wolnossącym 2JZ-GE oraz doładowanym 2JZ-GTE. Samochód produkowano w latach 1993-2002.

Lexus GS/Toyota Aristo

Toyota Supra nie była jednak pierwszym modelem, w którym zastosowano silnik 2JZ. Ten zadebiutował w 1991 roku pod maską Toyoty Aristo, komfortowego sedana zarezerwowanego dla japońskiego rynku. Auto również było dostępne z motorami w wersjach wolnossącej (GE) oraz turbodoładowanej (GTE). W 1993 roku poza Japonią zadebiutował bliźniaczy model – Lexus GS. W luksusowej limuzynie dostępny był wyłącznie wolnossący 2JZ-GE, a auto z tym motorem nosiło oznaczenie GS 300.

Kiedy w 1997 roku na rynek trafiła druga generacja sedana Lexusa, samochód ponownie otrzymał tę wolnossącą jednostkę. W tym samym czasie Toyota Aristo również doczekała się nowej odsłony i nadal była oferowana z silnikiem 2JZ w dwóch wersjach. W 2005 roku Lexus pokazał trzecią generację modelu GS, tym razem już bez jednostki 2JZ-GE. W tym samym czasie luksusowa marka zadebiutowała oficjalnie na japońskim rynku, co oznaczało ostateczne zakończenie produkcji bliźniaczej Toyoty Aristo.

Lexus IS/Toyota Altezza

Wolnossący silnik 2JZ-GE mogliśmy znaleźć również pod maską mniejszego Lexusa, modelu IS pierwszej generacji. Samochód zadebiutował na rynku w 1999 roku, a wersja napędowa z silnikiem 3.0 została oznaczona symbolem IS 300. Podobnie jak większy GS, auto było sprzedawane w Japonii pod inną nazwą – jako Toyota Altezza. Jednak w Kraju Kwitnącej Wiśni motor 2JZ można było znaleźć wyłącznie w wersji kombi modelu, czyli Altezzie Gita. W Lexusie IS 6-cylindrowa jednostka była dostępna w obu typach nadwozia – w sedanie i wersji 5-drzwiowej SportCross. IS z silnikiem 2JZ zniknął z rynku w 2005 roku, zostawiając miejsce dla drugiej generacji modelu. Wtedy też zakończono produkcję Toyoty Altezzy.

Lexus SC/Toyota Soarer

Trzecim modelem Lexusa z silnikiem 2JZ jest sportowe coupé SC, czyli model bliźniaczy dla trzeciej generacji Toyoty Soarer (Z30). Luksusowy samochód był dostępny z silnikiem 2JZ-GE od 1992 roku i otrzymał oznaczenie SC 300. Równolegle sprzedawana w Japonii Toyota Soarer trzeciej generacji również była dostępna z wolnossącym motorem 2JZ, a ponadto w ofercie znalazła się doładowana jednostka 1JZ-GTE. Historia silnika 2JZ w tych modelach zakończyła się w 2001 roku, wraz z wprowadzeniem drugiej odsłony Lexusa SC i jednocześnie czwartej modelu Soarer.

Toyota Crown

Za sprawą Toyoty Crown wracamy do segmentu sedanów. To jeden z najdłużej produkowanych modeli Toyoty – auto powstaje nieprzerwanie od 1955 roku. Obecnie w salonach japońskiej marki sprzedawana jest już jego 15. generacja. Samochód przez długie lata był dostępny z wolnossącym silnikiem 2JZ. Po raz pierwszy jednostkę zamontowano w tym modelu w 1991 roku, a ostatni egzemplarz Toyoty Crown z motorem 2JZ zjechał z taśmy produkcyjnej w 2007 roku. Łącznie samochód był produkowany z silnikiem 2JZ przez aż cztery generacje. Auto otrzymywało też mniej rozpoznawalną i bardziej oszczędną jednostkę 2JZ-FSE z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Toyota Crown Majesta

Kiedy w 1991 roku Toyota wprowadziła na rynek model Crown Majesta – większego i bardziej luksusowego krewniaka standardowego Crowna – obok 4-litrowej V-ósemki znalazł się również silnik 2JZ-GE. Japoński producent oferował auto z takim silnikiem przez trzy generacje, a więc do 2004 roku. W latach 1999-2004 auto było dostępne również z silnikiem 2JZ-FSE.

Toyota Mark II/Toyota Chaser/Toyota Cresta

Mark II, Chaser oraz Cresta to słynna trójka sedanów Toyoty. Auta były niemal identyczne pod względem konstrukcji, stworzono je jednak z myślą o innych klientach. Toyota Chaser była pozycjonowana jako sportowy sedan, Cresta miała oferować bardzo wysoki poziom komfortu. Zaś Toyota Mark II stanowiła kompromis pomiędzy tymi dwoma podejściami. Niezależnie od tych cech, wszystkie modele na pewnym etapie były oferowane z silnikiem 2JZ. Cresta i Chaser otrzymywały ten motor w latach 1992-2001, a w modelu Mark II był dostępny od 1992 do 2000 roku. Każdy z tych modeli był również dostępny z silnikami 1JZ, w tym turbodoładowanym 1JZ-GTE.

Toyota Progres

Model Progres zadebiutował na japońskim rynku w 1998 roku i swoim wyposażeniem przebijał wielu konkurentów. Auto było dostępne z automatycznymi światłami, 6 poduszkami powietrznymi, dwustrefową klimatyzacją czy automatyczną skrzynią biegów, która w oparciu o dane z nawigacji satelitarnej dostosowywała przełożenia do pozycji samochodu. A pod maską samochodu znalazły się oczywiście silniki z rodziny JZ. Do wyboru były 3-litrowe jednostki 2JZ-GE i 2JZ-FSE, a także ich mniejsze odpowiedniki z linii 1JZ. Sprzedaż tego sedana zakończono w 2007 roku.

Toyota Brevis

Brevis jest kolejnym modelem znanym niemal wyłącznie Japończykom. Samochód zadebiutował na rynku w 2001 roku i był pokrewny Progresowi, lecz kierowany do młodszych odbiorców. Toyota Brevis była ostatnim nowym modelem japońskiego producenta z silnikiem R6 do czasu debiutu nowej GR Supry. Auto otrzymało dokładnie te same silniki, co Toyota Progres, więc motory 1JZ i 2JZ w wariantach GE i FSE.

Toyota Origin

Listę samochodów z silnikiem 2JZ zamyka bardzo nietypowe auto. Toyota Orgin to samochód produkowany w latach 2000-2001, ale nawiązujący wyglądem do modelu Toyopet Crown RS z lat 50. Auto wyróżniały charakterystyczne światła, tylne drzwi otwierane pod wiatr czy pochylony do tyłu słupek C. Pod spodem zaś samochód dzielił płytę podłogową z modelami Progres i Brevis. Powstało niespełna 1 100 egzemplarzy modelu Orgin i wszystkie otrzymały wolnossący silnik 2JZ-GE.

Czas na coś nowego - Toyota Gazoo Racing wkracza do gry

Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin sprawiły, że w 2007 roku Toyota zaprzestała produkcji samochodów z silnikiem 2JZ. Jednak japońska marka i jej sportowy dział Toyota Gazoo Racing nadal pracują nad jednostkami, które zamieniają paliwo w uśmiech kierowcy. Przykład? Motor 1.6 zastosowany w najnowszym hot hatchu Toyoty, modelu GR Yaris. Chociaż turbodoładowana jednostka ma o połowę cylindrów mniej niż słynny 2JZ i niemal o tyle samo mniejszą pojemność, wytwarza 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego. To rezultat wyraźnie przewyższający fabryczne osiągi wolnossącego 2JZ-GE.

Możemy się spodziewać, że nowy silnik trafi również pod maski innych modeli Toyoty. Wiele mówi się o sportowych wersjach Corolli i C-HR-a właśnie z tym motorem. Wygląda na to, że Toyota Gazoo Racing oraz jej europejski oddział Toyota Gazoo Racing Europe (TGR-E) z siedzibą w Kolonii dopiero wchodzą na obroty. Inżynierowie japońskiej marki mają z czego czerpać. TGR-E nawiązuje do sportowych tradycji, które zapoczątkował zespół Toyota Team Europe, a następnie kontynuowało Toyota Motorsport GmbH. Toyota Gazoo Racing Europe zapewnia zaplecze dla programu startów Toyoty w WEC, dostarcza silniki do samochodów WRC, a także angażuje się w rozwój aut seryjnych. Prace nad nowymi sportowymi samochodami japońskiej marki są zatem prowadzone bliżej, niż nam się wydaje.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Philips pomaga w pracy! Biuro prasowe
2024-04-24 | 19:00

Philips pomaga w pracy!

Praca na gospodarstwie rolnym lub w transporcie wiąże się z szeregiem zadań, w których pomocne jest dobre oświetlenie. Dodatkowe źródło światła nie tylko zwiększa komfort i
Motoryzacja Jazda z przyczepą kempingową - co warto wiedzieć? Poradnik Steinhof
2024-04-24 | 18:00

Jazda z przyczepą kempingową - co warto wiedzieć? Poradnik Steinhof

Wiosna jest czasem, w którym coraz więcej osób decyduje się na jazdę z przyczepą kempingową. Dlatego w dzisiejszym poradniku Steinhof przypominamy, na co warto zwrócić
Motoryzacja Nowy Mio MiVue C595W Dual – bezpieczeństwo samochodu podczas jazdy i postoju
2024-04-11 | 13:50

Nowy Mio MiVue C595W Dual – bezpieczeństwo samochodu podczas jazdy i postoju

Wideorejestartor pełen niezbędnych funkcji Mio MiVue C595WD posiada wbudowane moduły GPS oraz Wi-Fi. Dzięki dobrze znanej  matrycy Sony STARVIS CMOS nagrania są wysokiej jakości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.