Nadchodzi Lexus LF-Z. Może być zapowiedzią elektrycznego SUV-a w stylu coupé
Lexus złożył w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wniosek o zarejestrowanie nowego oznaczenia – LF-Z. Japońska marka nie podaje żadnych szczegółów, ale skrót zarezerwowany w EUIPO jest najpewniej nazwą samochodu koncepcyjnego, który z kolei może zapowiadać nowego SUV-a marki. Auta, którego w ofercie Lexusa jeszcze nie było.
Nowy koncept
Lexus od lat oznacza swoje samochody koncepcyjne skrótem LF rozwijanym jako Lexus Future i dodatkowym myślnikiem. Słynny supersamochód LFA był przedstawiany jako LF-A, a protoplasta coupé LC (które zresztą trafiło na rynek jako auto praktycznie nieróżniące się od koncepcyjnego pierwowzoru) nosił nazwę A to jedynie tylko kilka z wielu przykładów. Łatwo o przekonanie graniczące z pewnością, że za oznaczeniem LF-Z na razie będzie się krył samochód pokazowy, a nie auto gotowe do produkcji. Na razie, bowiem wiele wskazuje na to, że Lexus szykuje przełomowy model, który pozwoli producentowi wejść do zupełnie nowego segmentu.
Premiera blisko
Lexus LF-Z to najpewniej koncept, który na początku roku zapowiadał sam Koji Sato, prezydent Lexus International. „Wiosną zaprezentujemy nową wizję naszej marki oraz nowy samochód koncepcyjny, które zilustrują nasze zamiary na przyszłość i będą stanowiły zapowiedź nowej generacji samochodów Lexusa” – brzmiała obietnica. Informacji prasowej, w której można było znaleźć powyższe słowa, towarzyszyła grafika przedstawiająca tył tajemniczego samochodu. Nie widać na niej wiele, ale trudno przeoczyć muskularne linie, które najpewniej należą do SUV-a. A skoro prezydent Lexusa wspomniał o wiośnie, to premiery nowego konceptu powinniśmy spodziewać się w najbliższych tygodniach, jeszcze zanim w Japonii opadną ostatnie płatki wiśni.
LF-Z czyli RZ?
Lexus chętnie chwali się futurystycznymi samochodami koncepcyjnymi. Próbkę stanowił chociażby pokazany w 2019 roku – na 30-lecie powstania marki – LF-30. Auto miało obrazować to, jak Japończycy wyobrażają sobie przyszłość motoryzacji i Lexusa w ciągu kolejnych trzech dekad. Jednak w modelu LF-Z powinniśmy widzieć raczej auto dość bliskie wyjechania na drogi, niż popis fantazji projektantów.
Niektórzy sugerują, że koncepcyjny samochód będzie zapowiedzią modelu RZ 450e, którego nazwę Lexus zarejestrował w Europie i w Stanach Zjednoczonych w 2020 roku. Japońska marka nigdy wcześniej nie stosowała w nazewnictwie swoich samochodów litery Z. A ta przecież pojawia się w obu oznaczeniach. Analitycy wskazują, że nowe auto może być SUV-em w stylu coupé z napędem elektrycznym. Biorąc pod uwagę, że Lexus nie ma jeszcze w ofercie samochodu określanego wprost jako połączenia SUV i coupé oraz rosnącą popularność modeli tego typu na rynku aut klasy premium, taka teoria wydaje się uzasadniona. Obecność napędu elektrycznego jest praktycznie pewna – sugeruje to litera „e” w nazwie samochodu.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Transport
SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model

Na polskich i europejskich drogach królują SUV-y. W kwartale br. stanowiły już 60 proc. nowych rejestracji w Polsce. Latem w sprzedaży pojawi się nietypowa odmiana SUV-a: siedmioosobowy elektryczny Hyundai IONIQ 9. Marka zapewnia, że to pokaz jej możliwości technologicznych.
Ochrona środowiska
Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach

Zgodnie ze swoją strategią Orlen chce produkować rocznie 70 tys. t rocznie SAF, czyli zrównoważonego paliwa lotniczego. Unijne wymogi mówią o tym, że do 2035 roku ma ono odpowiadać za 20 proc. wykorzystywanych paliw, bo jest to kluczowy czynnik do dekarbonizacji transportu lotniczego. W pracach nad nowymi typami paliw Orlen pracuje też nad produkcją i wykorzystaniem zielonego wodoru. W rozwoju obu tych segmentów wsparciem ma być konkurs NEON III, ogłoszony niedawno wspólnie z NCBR.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.