Lexus zapowiada dużego elektrycznego SUV-a. Co o nim wiemy?
Lexus zwiększa inwestycje w auta elektryczne. Zaczęło się od modelu UX 300e, wkrótce na rynku zadebiutuje RZ 450e, czyli pierwszy model marki zaprojektowany od początku jako samochód elektryczny, a teraz pojawiają się informacje o jeszcze większym SUV-ie na prąd. Co o nim wiemy?
Postanowione. Marka Lexus do 2030 roku stanie się w pełni elektryczna. Prawdą jest, że wprowadzenie bezemisyjnego napędu do całej gamy modelowej będzie sporym wyzwaniem. Faktem jest jednak również, że wieloletnie doświadczenie w tworzeniu aut hybrydowych to dla Lexusa znaczące ułatwienie. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerują, że niebawem możemy spodziewać się prawdziwej elektrycznej ofensywy modelowej. Wśród spodziewanych nowości znajdzie się duży SUV. Co wiemy o zbliżającym się modelu?
Flagowy elektryczny SUV
Poza kilkoma wizualizacjami, które Japończycy przedstawili w trakcie konferencji prasowej dotyczącej strategii elektryfikacji marki, Lexus nie zdradza żadnych szczegółów. Nie wiemy, jakich dokładnie rozmiarów będzie nadchodzący, elektryczny SUV i czy ma on zastąpić obecny w gamie model. Proporcje auta koncepcyjnego, zaprezentowanego w grudniu 2021 roku wskazują jednak, że będzie to duże auto, najprawdopodobniej wymiarami zbliżone do ponad 5-metrowego modelu LX, co spodoba się tym, dla których liczy się przestrzeń we wnętrzu i duży bagażnik. Gdy dodamy do tego płytę podłogową opracowaną na potrzeby aut elektrycznych (która umożliwia wygospodarowanie jeszcze większej ilości miejsca), możemy spodziewać się naprawdę praktycznego, rodzinnego auta. Wspominany samochód może przyjąć rolę flagowego, elektrycznego SUV-a marki.
Konsekwentnie stylizowany
Produkcyjne modele Lexusa są zazwyczaj bardzo podobne do koncepcyjnych. Jeśli ta zasada sprawdzi się w przypadku opisywanego elektrycznego SUV-a, czeka nas premiera efektownego samochodu. Typowe dla marki cechy łączą się z futurystycznym minimalizmem i tworzą dynamiczną, stylową całość. Bryła jest raczej prosta, a designerzy postawili na rozwinięcie obecnych trendów, które mogliśmy już zaobserwować m.in. w nowym Lexusie NX. Mamy więc listwę LED-ową, która przecina nadwozie w poziomie i napis LEXUS zamiast pojedynczego emblematu z logo marki. Tylne światła mocno nachodzą na wydatne błotniki, a nadkola mają charakterystyczny dla SUV-ów Lexusa kształt. Klamki zgodnie z obowiązującymi trendami są schowane, tworząc płaską powierzchnię. W tym rozwiązaniu nie chodzi tylko o styl. Zlicowane z drzwiami klamki pozwalają również poprawić aerodynamikę. Z pewnością te same pobudki zadecydowały o zastosowaniu kamer w miejsce lusterek bocznych. Czy to rozwiązanie zobaczymy również w seryjnie produkowanej wersji auta? Biorąc pod uwagę, że Lexus jest pionierem tego rozwiązania w autach produkowanych seryjnie (chodzi oczywiście o Lexusa ES), możemy spodziewać się, że trafi ono do ostatecznej wersji nadchodzącego modelu.
O silnikach można będzie mówić w liczbie mnogiej
Niemal pewne jest, że elektryczny SUV Lexusa będzie napędzany więcej niż jednym silnikiem. Takie rozwiązanie jest typowe dla elektrycznych aut tej klasy. Napęd wykorzystujący po jednym silniku na oś umożliwia osiągnięcie wyższej mocy i rzecz jasna – napędu na cztery koła. Na razie za wcześnie jest jednak, by podawać parametry lub spodziewaną moc. Pewne jest, że momentu obrotowego i dynamiki nie zabraknie.
Wnętrze to wciąż tajemnica, ale…
Lexus doskonale wie, że wnętrze ma w samochodach klasy premium szczególne znaczenie. Od projektu, przez dobór materiałów, aż po wygodę obsługi, kwestie związane z wnętrzem zawsze były dla Lexusa szczególnie istotne. Niewykluczone, że w nadchodzącym, elektrycznym modelu zobaczymy rozwinięcie koncepcji Tazuna, która jest obecna we wnętrzu nowego NX. Kokpit koncentruje się wokół kierowcy, a wszystkie najważniejsze przyciski, pokrętła i przełączniki są umieszczone w zasięgu ręki. Możemy spodziewać się również dużego, dotykowego ekranu i szeregu najnowocześniejszych technologii, które niebawem będą domeną całej gamy modelowej marki. Zdalne aktualizacje, nawigacja w chmurze czy bezprzewodowa integracja ze smartfonami - z pewnością takie rozwiązania będą obecne w nadchodzącym elektrycznym SUV-ie. W tak dużym aucie znajdzie się zapewne wiele udogodnień dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Kiedy zobaczymy go w produkcji?
Na pełne zelektryfikowanie gamy modelowej Lexusowi pozostało jeszcze kilka lat. Można powiedzieć, że samochód w produkcyjnej wersji z pewnością zadebiutuje do 2030 roku, ale niemal pewne jest, że ta premiera nastąpi szybciej. Prace nad SUV-em, który może stać się jednym z flagowych aut marki, z pewnością zajmą jednak jeszcze trochę czasu.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.