Lexus ES po raz pierwszy z napędem na cztery koła
Lexus rozszerza ofertę modelu ES na amerykańskim rynku. Japoński sedan w odsłonie na rok modelowy 2021 zyskuje bogatsze wyposażenie i limitowaną wersję Black Line Special Edition. Najciekawiej prezentuje się jednak zupełnie nowa odmiana z napędem AWD.
ES po raz pierwszy w wersji AWD
Lexus ES 250 AWD to pierwszy wariant z napędem na cztery koła w ponad 30-letniej historii tego modelu. Siłę napędową na obie osie przekazuje system Dynamic Torque Control AWD. Układ może przenieść do 50% momentu obrotowego na tylne koła, gdy auto znajdzie się na śliskiej nawierzchni lub kierowca gwałtownie rusza. System bazuje na sterowanym elektromagnetycznie sprzęgle, które umieszczono przy tylnej osi. Sprzęgło w razie konieczności natychmiastowo dołącza napęd na cztery koła. A gdy warunki tego nie wymagają, w ruch wprawiane są tylko przednie koła, by zapewnić jak najwyższą oszczędność paliwa.
Pod maską Lexusa ES 250 AWD pracuje 4-cylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 203 KM. Przedstawiciele Lexusa podkreślają, że napęd AWD w żaden sposób nie wpływa na pojemność bagażnika, przestrzeń na nogi, komfort jazdy, poziom hałasu w kabinie czy zwrotność sedana. Samochód może być również wyposażony w te same obręcze kół, zawieszenie czy opony, które są dostępne w przednionapędowych egzemplarzach Lexusa ES na amerykańskim rynku.
Lexus ES Black Line Special Edition
Wartą odnotowania nowością jest też specjalna wersja Lexusa ES 350, czyli wariantu napędzanego przez 3,5-litrową V-szóstkę o mocy nieco ponad 300 KM. Limitowana do 1 500 egzemplarzy odmiana Black Line Special Edition bazuje na usportowionej wersji F Sport, ale zyskuje własny charakter. Do wyboru są trzy kolory nadwozia – niebieski Ultrasonic Blue Mica 2.0, czarny Obsidian oraz biały Ultra White.
Na zewnątrz auto wyróżnia się czarnymi kołami, obudowami lusterek oraz niewielkim spojlerem na pokrywie bagażnika w tej samej barwie. W środku Lexus ES 350 Black Line Special Edition otrzymuje dwukolorową, czarno-białą tapicerkę z szarymi przeszyciami. Do limitowanego auta Lexus dokłada również dwie walizki podróżne uznanej firmy Zero Halliburton. Obie polakierowane na czarno.
Lexus ES w wersjach na rok modelowy 2021 trafi do amerykańskich salonów marki wczesną jesienią tego roku.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
Tradycyjna statystyka, oparta wyłącznie na cyklicznych badaniach i danych administracyjnych, przestaje wystarczać, by analizować dynamiczne zmiany w czasie rzeczywistym. Z tego powodu Główny Urząd Statystyczny stawia na nowoczesne podejście oparte na integracji danych, budowie spójnej struktury informacyjnej państwa oraz współpracy z sektorem prywatnym. – Jesteśmy na dobrej drodze do budowy infrastruktury informacyjnej państwa po to, żeby uniknąć halucynacji sztucznej inteligencji, chaosu czy dezinformacji – podkreśla Marek Cierpiał-Wolan, prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
Ochrona środowiska
Wyśrubowane cele polityki klimatycznej krytykowane przez sektor rolnictwa i producentów żywności. Za mało środków i za dużo obciążeń

Rolnictwo może odegrać znaczącą rolę w niwelowaniu skutków zmian klimatu, jednak potrzebuje na to więcej środków i wsparcia – oceniają eksperci i przedstawiciele producentów żywności. Stawiane dzisiaj rolnikom cele związane z polityką klimatyczną pozostają szeroko negowane w różnych krajach UE jako te, które przyczyniają się do wzrostu kosztów i spadku konkurencyjności. Komisja Europejska w ramach trwającego procesu upraszczania prawa proponuje złagodzenie części obciążeń i przejście na elastyczniejsze wdrażanie wspólnej polityki rolnej, ale nie oznacza to rezygnacji z ambitnych celów.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.