Lexus ES po raz pierwszy z napędem na cztery koła
Lexus rozszerza ofertę modelu ES na amerykańskim rynku. Japoński sedan w odsłonie na rok modelowy 2021 zyskuje bogatsze wyposażenie i limitowaną wersję Black Line Special Edition. Najciekawiej prezentuje się jednak zupełnie nowa odmiana z napędem AWD.
ES po raz pierwszy w wersji AWD
Lexus ES 250 AWD to pierwszy wariant z napędem na cztery koła w ponad 30-letniej historii tego modelu. Siłę napędową na obie osie przekazuje system Dynamic Torque Control AWD. Układ może przenieść do 50% momentu obrotowego na tylne koła, gdy auto znajdzie się na śliskiej nawierzchni lub kierowca gwałtownie rusza. System bazuje na sterowanym elektromagnetycznie sprzęgle, które umieszczono przy tylnej osi. Sprzęgło w razie konieczności natychmiastowo dołącza napęd na cztery koła. A gdy warunki tego nie wymagają, w ruch wprawiane są tylko przednie koła, by zapewnić jak najwyższą oszczędność paliwa.
Pod maską Lexusa ES 250 AWD pracuje 4-cylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 203 KM. Przedstawiciele Lexusa podkreślają, że napęd AWD w żaden sposób nie wpływa na pojemność bagażnika, przestrzeń na nogi, komfort jazdy, poziom hałasu w kabinie czy zwrotność sedana. Samochód może być również wyposażony w te same obręcze kół, zawieszenie czy opony, które są dostępne w przednionapędowych egzemplarzach Lexusa ES na amerykańskim rynku.
Lexus ES Black Line Special Edition
Wartą odnotowania nowością jest też specjalna wersja Lexusa ES 350, czyli wariantu napędzanego przez 3,5-litrową V-szóstkę o mocy nieco ponad 300 KM. Limitowana do 1 500 egzemplarzy odmiana Black Line Special Edition bazuje na usportowionej wersji F Sport, ale zyskuje własny charakter. Do wyboru są trzy kolory nadwozia – niebieski Ultrasonic Blue Mica 2.0, czarny Obsidian oraz biały Ultra White.
Na zewnątrz auto wyróżnia się czarnymi kołami, obudowami lusterek oraz niewielkim spojlerem na pokrywie bagażnika w tej samej barwie. W środku Lexus ES 350 Black Line Special Edition otrzymuje dwukolorową, czarno-białą tapicerkę z szarymi przeszyciami. Do limitowanego auta Lexus dokłada również dwie walizki podróżne uznanej firmy Zero Halliburton. Obie polakierowane na czarno.
Lexus ES w wersjach na rok modelowy 2021 trafi do amerykańskich salonów marki wczesną jesienią tego roku.
Klocki hamulcowe w ciężarówkach - poradnik Steinhof
Nowa lampa warsztatowa LED pod maskę
Częstochowa centrum innowacji. Komercyjny tor zderzeniowy otrzymuje homologację.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Infrastruktura
Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.