Lexus dalej rozwija technologię połączonych samochodów
Australijski oddział Lexusa kontynuuje udział w pracach nad samochodowymi systemami łączności z innymi pojazdami oraz infrastrukturą. Marka zaangażowała się w projekt Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot. Choć bezpieczeństwo jak zawsze jest najważniejsze, rozwój technologii połączonych aut przynosi też dodatkowe korzyści.
Około 500 samochodów i 29 skrzyżowań
Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot jest największym projektem w Australii, którego celem jest wyeliminowanie wypadków lub zmniejszenie ich skutków. Program bazuje na aparaturze umieszczonej na 29 skrzyżowaniach w Ipswich w północno-wschodniej Australii. Urządzenia łączą się z innymi pojazdami w ramach systemu komunikacji krótkiego zasięgu – DSRC (Dedicated Short Range Communication), który bazuje na łączności radiowej. W ten sposób mogą przekazywać informacje o zmianach limitów prędkości, zagrożeniach na drodze czy pieszych chcących przekroczyć jezdnię. W testy włączono 500 samochodów zwykłych użytkowników, a także dwa auta dostarczone przez Lexus Australia.
Połączone samochody Lexusa
Australijski oddział Lexusa włączył do projektu dwa hybrydowe SUV-y RX 450h w wersji F Sport. Samochody wyposażono w dodatkowe moduły DSRC, które pozwalają im komunikować się z infrastrukturą, a także pomiędzy sobą. Dzięki takiemu wyposażeniu kierowca z wyprzedzeniem otrzymuje informacje o zagrożeniach i warunkach, które panują przed nim na drodze. System ostrzega o ryzyku przejechania na czerwonym świetle oraz pieszych i rowerzystach, którzy nacisnęli przycisk na przejściu i oczekują na zmianę sygnalizacji. Przesyła również informacje o śliskiej nawierzchni, wypadku, robotach drogowych czy zbliżającym się korku, a także o aktualnych ograniczeniach prędkości, nawet wtedy, gdy te są zmienne. Ponadto oba Lexusy mogą ostrzec kierowcę, kiedy pojazd znajdujący się na tej samej drodze nieco dalej zatrzymał się, jedzie wyraźnie wolniej, niż pozwalają na to warunki albo zaczął gwałtownie hamować. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko kolizji.
Bezpieczeństwo, ale nie tylko
Przedstawiciele Lexus Australia przekonują, że połączenie łączności DSRC i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, które już teraz znajdziemy w samochodach Lexusa, pozwoli znacznie szerzej ostrzegać kierowców o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. „Nasz lokalny zespół inżynierów, który współpracuje blisko z władzami Queensland, oceni skuteczność inteligentnego transportu i jednocześnie pozwoli nam lepiej zrozumieć, jak kierowcy podchodzą do takich technologii” – mówi Scott Thompson, dyrektor generalny australijskiego oddziału Lexusa.
Ludzie Lexusa podkreślają jednak, że systemy takie jak ten testowany w Australii, przynoszą nawet więcej pozytywów. Pozwalają bowiem na płynniejsze sterowanie ruchem, a to chociażby obniża zużycie paliwa. „Lexus Australia jest dumny, że może wesprzeć projekt, który – tak jak został stworzony z myślą o ochronie istnień ludzkich – może też zmniejszyć korki, zużycie paliwa i pomóc środowisku, a to wszystko jednocześnie czyniąc życie bardziej przyjemnym” – dodaje Thompson. Australijski oddział Lexusa już od kilku lat angażuje się w prace nad technologią połączonych aut.
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Sezon motocyklowy w zawieszeniu, ale… kamera motocyklowa Mio MiVue M820WD pod ch
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.