Jazda z przyczepą kempingową - co warto wiedzieć? Poradnik Steinhof
Wiosna jest czasem, w którym coraz więcej osób decyduje się na jazdę z przyczepą kempingową. Dlatego w dzisiejszym poradniku Steinhof przypominamy, na co warto zwrócić uwagę.
Jazda z przyczepą kempingową dla pewnej grupy kierowców jest zadaniem sezonowym. Gdy pogoda za oknem zachęca do wyruszenia w podróż ze swoim domem na kółkach zaczepionym na haku. Dobrze jest przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa przed i w trakcie jazdy takim zestawem.
Konserwacja i sprawdzenie haka holowniczego
W Polsce brakuje prawnego obowiązku demontażu kuli haka holowniczego, gdy nie jest on używany. Dlatego niektórzy kierowcy decydują się na jazdę z przyczepioną kulą haka do nadwozia przez cały rok. Szczególnie po sezonie jesienno-zimowym ten element wymaga większego zainteresowania. Sól, błoto pośniegowe i inne zabrudzenia z drogi osiadają na powierzchni haka. W związku z tym przed kolejnym użyciem należy go dokładnie wyczyścić.
Podobnie sytuacja wygląda z kulą haka holowniczego Steinhof, która czeka na użycie w pokrowcu. Tu również opłaca się sprawdzić, czy wszystkie elementy konstrukcyjne są w idealnym stanie technicznym. Na szczególną uwagę zasługuje między innymi gniazdo elektryczne. Istotne dla jakości oświetlenia przyczepy jest to, czy wszystkie piny są niezaśniedziałe lub zabrudzone w inny sposób.
Przygotowanie przyczepy kempingowej do wyjazdu
Gdy mamy już za sobą sprawdzenie haka holowniczego wraz z jego osprzętem, nadszedł czas na przyczepę kempingową. Na pierwszy rzut oka dobrze jest sprawdzić ważność wszystkich dokumentów. Aktualne badanie techniczne i ważna polisa OC, są obowiązkowe. Zawczasu opłaca się również sprawdzić stan układu hamulcowego, jeśli przyczepa ma własny układ hamulcowy. Prawdziwą wisienką na torcie jest weryfikacja funkcjonowania oświetlenia.
Jak rozłożyć ładunek w przyczepie kempingowej?
Po weryfikacji stanu technicznego oraz po sprawdzeniu ważności dokumentów nadszedł czas na pakowanie. Jazda z przyczepą kempingową wymaga odpowiedniego przygotowania już na etapie załadunku.
Kluczem do bezpiecznej podróży jest rozłożenie ciężaru w całej przyczepie kempingowej. Tutaj z pomocą przychodzi zdrowy rozsądek, a także wiedza ekspertów. Jako Steinhof rekomendujemy, aby środek ciężkości umieścić maksymalnie blisko osi przyczepy (przy zachowaniu wymagania dotyczącego nacisku pionowego na kulę haka) .
Ważne jest to, aby ciężar rozłożyć równomiernie pomiędzy każdą ze stron przyczepy. Najniżej powinny znajdować się najcięższe przedmioty. W ten prosty sposób znacząco obniżymy środek ciężkości.
Jazda z przyczepą kempingową - na to warto zwrócić uwagę
W przypadku jazdy z przyczepą kempingową musimy pamiętać o wielu istotnych elementach.
Przede wszystkim trzeba przestawić się na to, że wiele rzeczy trwa zdecydowanie dłużej. Potrzebujemy więcej czasu na rozpędzenie się, a także zahamowanie. Szacuje się, że długość hamowania z tej samej prędkości dla auta osobowego i zestawu z przyczepą kempingową, jest dłuższa o 70%!
Istotnym aspektem techniki jazdy jest oczywiście pokonywanie zakrętów oraz stromych zjazdów. Tutaj potrzebujemy zdecydowanie więcej miejsca na właściwe ustawienie zestawu pojazdów do skrętu. Dodatkowo musimy mieć świadomość, że przyczepa kempingowa zachodzi przy skręcie. To oznacza, że przy wąskich uliczkach, można zahaczyć znajdujące się w pobliżu przedmioty.
Jakie ograniczenia prędkości dla zestawu z przyczepą kempingową
Z punktu widzenia sumarycznego kosztu wyjazdu w podróż z przyczepą kempingową, bardzo ważne są też nieplanowane wydatki. Jednym z nich mogą być mandaty za przekroczenie prędkości.
Przypominamy, jakie ograniczenia obowiązują dla pojazdu z przyczepą na różnym rodzaju dróg. Oczywiście w terenie zabudowanym możemy poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Poza miastem na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej możemy takim zestawem jechać 70 km/h.
Na drogach ekspresowych i autostradach możemy rozwinąć maksymalnie 80 km/h. Takie ograniczenia mają swoje uzasadnienie. Przede wszystkim najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dużo łatwiej zapanować nad zestawem pojazdów przy niższej prędkości. Zmniejsza się również spalanie i zużycie auta osobowego.
Duża prędkość w połączeniu z bocznym wiatrem, jaki często pojawia się na drogach szybkiego ruchu, mogą zamienić przyczepę kempingową w żagiel. Dlatego tak ważne jest, aby trzymać kierownicę dwoma rękami. Wtedy próba zdmuchnięcia samochodu z naszego pasa ruchu ma mniejsze szanse na sukces.
Wytrzymałość haków holowniczych Steinhof pozwala na holowanie różnego rodzaju pojazdów. Przyczepy kempingowe są jednym z najpopularniejszych akcesoriów. Dlatego przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zachęcamy do wizyty w serwisie Steinhof. Nasi eksperci sprawdzą szczelność układu klimatyzacji, przygotują kulę haka holowniczego do eksploatacji i udzielą cennych wskazówek
mówi Mariusz Fornal- kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.
Kierowco, zwiększ swoje bezpieczeństwo na drodze zimą!
Dlaczego w sezonie jesienno-zimowym warto zadbać nie tylko o hamulce
PETRONAS i IVECO: Wspólnie na drodze ku przyszłości zrównoważonego transportu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.