Jakie testy przechodzą haki holownicze?
Haki holownicze zdobywają coraz większe uznanie wśród kierowców. Zanim jednak zagoszczą na rynku i w naszych samochodach, muszą przejść rygorystyczne testy i uzyskać odpowiednie homologacje. Steinhof ujawnia kulisy przygotowania haków holowniczych do sprzedaży.
W Unii Europejskiej kluczowym dokumentem w tej kwestii jest Regulamin nr 55 EKG ONZ, definiujący standardy dla haków holowniczych. Obejmuje on swoim zasięgiem również inne kraje, które ratyfikowały ten regulamin.
Zgodnie z tym regulaminem, jednym z głównych testów jest dynamiczne badanie zmęczeniowe. Hak jest montowany na specjalnym statywie, który symuluje warunki eksploatacji. Siła jest przykładana do części kulistej zaczepu pod określonym kątem, a hak musi wytrzymać 2 miliony cykli bez żadnych uszkodzeń. Po tym teście przeprowadza się badanie penetracyjne.
Nie mniej ważne są pomiary dotyczące samej części kulistej oraz jej położenia w pojeździe. Wszystkie te procedury są standardem dla haków marki Steinhof, jak podkreśla Mariusz Fornal z firmy Steinhof.
Dodatkowo, haki przeznaczone do ciągnięcia przyczep o masie do 3,5 t muszą posiadać punkty montażu dla sprzęgów awaryjnych lub urządzeń zabezpieczających.
Nieoficjalnym, ale istotnym testem jest też badanie powłoki lakierowej. Choć nie jest ono wymienione w Regulaminie nr 55, czołowi producenci, jak Steinhof, przeprowadzają je, by zapewnić najwyższą jakość produktu. Test polega na ekspozycji próbki w komorze solnej, by potwierdzić jej odporność na korozję.
„Przed testem w komorze solnej mierzymy grubość lakieru zgodnie z normą PN-EN ISO 2808. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z normą PN-EN ISO 9227. Nasze próbki zwykle wytrzymują ponad 700 godzin bez śladów korozji” – zaznacza Mariusz Fornal.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Edukacja
Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku

Państwowa Straż Pożarna wdraża nowoczesny system ostrzegania i alarmowania. Obejmie ponad 4 tys. lokalizacji w całej Polsce, a łącznie na ten cel trafi 175 mln zł. Kluczowe zmiany to wymiana syren analogowych na cyfrowe, budowa nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej oraz integracja systemów ostrzegania na poziomie samorządowym i rządowym. Budowa systemu to jeden z elementów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Ma być gotowy do końca 2025 roku.
Konsument
Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.