Komunikaty PR

Jak Lexus RX zmienił historię motoryzacji

2020-05-27  |  10:00
Biuro prasowe

Wygodny SUV klasy premium to dzisiaj marzenie wielu kierowców i wyznacznik statusu społecznego. Ale jeszcze 20 lat temu motoryzacja wyglądała całkiem inaczej. Zobaczmy, jak to wszystko się zaczęło. A zaczęło się od Lexusa RX, pierwszego luksusowego SUV-a w historii.

 

Inne podejście

Twórcy samochodów terenowych już wiele lat temu oferowali swoje modele ze skórzaną tapicerką, automatyczną klimatyzacją czy podgrzewanymi siedzeniami. Mimo komfortowych wnętrz, auta te pozostawały typowymi terenówkami, opartymi na solidnej ramie. Imponowały możliwościami w terenie, ale miały też istotne wady, które wychodziły na jaw w czasie codziennej jazdy na asfalcie. Były ciężkie, nie prowadziły się najlepiej i zużywały dużo paliwa. W drugiej połowie lat 90. Lexus podszedł do sprawy zupełnie inaczej. Postanowił od podstaw stworzyć auto, które poradzi sobie poza asfaltem, a jednocześnie będzie równie komfortowe i łatwe w prowadzeniu, co zwykły samochód osobowy.

Główny inżynier – Tsuneo Uchimoto tak tłumaczył założenia projektu: „Wielu twórców samochodów po prostu zbudowałoby mniejszą wersję ich dużego auta terenowego albo wykorzystało istniejącą platformę z samochodu tego typu. My mogliśmy pozbyć się typowych ograniczeń i myśleć o nowym samochodzie nie w tradycyjnych ramach – pickupa, auta terenowego, minivana czy luksusowej limuzyny. Zamiast tego byliśmy w stanie zastosować najbardziej pożądane cechy każdego z samochodów tego typu”. Tak Lexus zbudował pierwszego luksusowego SUV-a w dzisiejszym rozumieniu. Stworzył auto, jakiego świat motoryzacji nigdy wcześniej nie widział.

Sekret Lexusa RX

W modelu RX Lexus porzucił typową dla terenówek architekturę. Zamiast ramy, do której mocowane jest nadwozie, zastosował konstrukcję samonośną. Za bazę posłużyła platforma znana wtedy z sedana ES. Dzięki takiej budowie auto było lżejsze i prowadziło się lepiej. Nadwozie nie wychylało się tak w zakrętach, jak w wielu terenówkach, a mniejszy prześwit ułatwiał wsiadanie. Stylistka samochodu przypominała bardziej typowe auta drogowe, a zaokrąglone kształty zmniejszały opór aerodynamiczny. Zawieszenie nowego modelu oparto natomiast na kolumnach MacPhersona, którym towarzyszyły stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu samochodu.

V-szóstka pod maską

Pierwszy Lexus RX dzielił z limuzyną ES również silnik. Była to jednostka V6 o pojemności 3 l montowana poprzecznie i połączona z 4-stopniowym automatem. Silnik wytwarzał ponad 220 KM i rozpędzał pierwszego luksusowego SUV-a do setki w około 8,5 s. Przełomowy samochód Lexusa był dostępny w dwóch wersjach – z napędem wyłącznie na przód lub na cztery koła. W wersji 4x4 za przekazywanie napędu odpowiadał centralny dyferencjał ze sprzęgłem wiskotycznym. Układ umożliwiał rozdzielenie momentu obrotowego między osiami w proporcjach 50:50. Osoby, które poszukiwały jeszcze lepszych możliwości na mniej przyczepnych nawierzchniach mogły wybrać odmianę z mechanizmem różnicowym typu Torsen.

Przez Amerykę na cały świat

RX został pokazany światu po raz pierwszy w 1997 roku na Chicago Auto Show w formie konceptu gotowego do produkcji. W nawiązaniu do nazwy segmentu SUV (Sport Utility Vehicle), samochód został określony jako SLV – Sport Luxury Vehicle, czyli luksusowe auto do sportowych zastosowań. Nowy model Lexusa spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, zarówno mediów motoryzacyjnych, jak i klientów. Potwierdzeniem niech będą liczby – w pierwszym roku obecności na amerykańskim rynku sprzedano 42 tys. egzemplarzy auta. W 2000 roku, akurat po pierwszym faceliftingu, auto trafiło również do Europy.

Hybrydowa rewolucja

Cztery lata później RX ponownie zapisał się w historii. Debiut wariantu 400h dał mu tytuł pierwszego luksusowego samochodu z napędem hybrydowym w historii. Później do oferty japońskiego producenta dołączyły kolejne modele – najpierw NX w 2014 roku, a cztery lata później model UX, oba dostępne z jednostkami spalinowo-elektrycznymi. W samej Europie Lexus sprzedał już ponad ćwierć miliona hybrydowych SUV-ów. A przełomowy RX – na całym świecie i we wszystkich wariantach – osiągnął łączną sprzedaż ponad 3 milionów egzemplarzy.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Nadchodzi Lexus LF-Z. Może być zapowiedzią elektrycznego SUV-a w stylu coupé Biuro prasowe
2021-03-04 | 13:00

Nadchodzi Lexus LF-Z. Może być zapowiedzią elektrycznego SUV-a w stylu coupé

Lexus złożył w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wniosek o zarejestrowanie nowego oznaczenia – LF-Z. Japońska marka nie podaje żadnych
Motoryzacja Royal Wilanów z najszybszą w stolicy stacją do ładowania aut elektrycznych
2021-03-01 | 10:00

Royal Wilanów z najszybszą w stolicy stacją do ładowania aut elektrycznych

W budynku Royal Wilanów przy ulicy Klimczaka 1 w Warszawie do użytku została oddana pierwsza w Warszawie stacja super szybkiego ładowania samochodów elektrycznych o mocy
Motoryzacja Co zamiast fotelika samochodowego?
2021-02-23 | 10:00

Co zamiast fotelika samochodowego?

Dla każdego rodzica zdrowie i życie dziecka jest najważniejsze. Co jednak zrobić, gdy topowe foteliki samochodowe kosztują tyle, że rodziny na nie nie stać? Kupić gorsze? W czym wozić

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Medycyna

Przyspiesza cyfryzacja polskiej służby zdrowia. Powstaje centralna baza wszystkich przypadków nowotworów

Już za niewiele ponad rok w miejsce działającego od lat 50. Krajowego Rejestru Nowotworów ma powstać elektroniczny rejestr pod nazwą e-KRN+. To doskonała informacja dla lekarzy onkologów i pacjentów chorych na nowotwory. Dzięki cyfryzacji zbieranych od kilkudziesięciu lat informacji na temat przypadków chorób onkologicznych nowa platforma ułatwi kreowanie polityki onkologicznej w Polsce. Rejestr pozwoli na publiczny dostęp do danych pacjenta na poziomie centralnym, ale dane osobowe będą zanonimizowane. Eksperci i lekarze będą mieli łatwiejszy dostęp do danych w celu analizy profilaktyki leczenia, jak również epidemiologii.

Kosmos i lotnictwo

W 2025 roku ruszy budowa pierwszej prywatnej stacji kosmicznej. Amerykański start-up chce wytworzyć w kosmosie sztuczną grawitację [DEPESZA]

Świat wkracza w nową erę turystyki kosmicznej. NASA w styczniu 2022 roku otworzy Międzynarodową Stację Kosmiczną dla trzech turystów, których dostarczy rakieta SpaceX. Orion Span zaproponował czterogwiazdkowy hotel kosmiczny o nazwie Aurora Station, który ma przyjąć pierwszych gości w 2022 roku. Gateway Foundation, start-up z Kalifornii, planuje prawdopodobnie najbardziej ambitny projekt. W 2025 roku chce rozpocząć budowę prywatnej stacji kosmicznej Voyager ze sztuczną grawitacją. – To będzie kolejna rewolucja przemysłowa – przekonuje John Blincow, dyrektor generalny Gateway Foundation.