Jak dbać o pojazdy elektryczne zimą?
Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Małe pojazdy elektryczne takie jak microcary czy skutery, zyskują coraz większą popularność jako ekologiczna i wygodna alternatywa dla tradycyjnych środków transportu. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz zeroemisyjnemu napędowi doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim. Jednak, kiedy nadchodzą zimowe miesiące, użytkownicy muszą zwrócić szczególną uwagę na ich odpowiednią ochronę i konserwację. Maciej Płatek, ekspert mikromobilności, prezes zarządu Electroride, podpowiada, jak dbać o pojazdy elektryczne zimą, aby korzystać z nich bezpiecznie i bezawaryjnie.
Lekkie trzy- i czterokołowce są coraz chętniej wybierane jako alternatywne środki transportu ze względu na innowacyjne rozwiązania technologiczne, które czynią je bardziej ekologicznymi, tańszymi w utrzymaniu i łatwiejszymi w codziennym użytkowaniu. Ich konstrukcja jest także dużo prostsza w stosunku do konwencjonalnych pojazdów, w związku z czym wymagają one odpowiedniej troski, szczególnie zimą, by mogły służyć bezawaryjnie przez długi czas.
Na co zwrócić uwagę zimą?
Wymagające warunki atmosferyczne, takie jak niskie temperatury, śnieg, a także sól drogowa, mogą mieć wpływ na wydajność i stan techniczny pojazdów elektrycznych.
– Warto wiedzieć, że baterie w elektrykach są wrażliwe zarówno na zbyt wysokie, jak i niskie temperatury, co bezpośrednio wpływa na ich wydajność. W niskich temperaturach reakcje chemiczne wewnątrz akumulatora zwalniają, co prowadzi do zmniejszenia efektywności magazynowania energii. To oznacza, że w zimowych warunkach zasięg pojazdu może być mniejszy niż w cieplejszych miesiącach, a jego zdolność do utrzymania pełnego naładowania jest ograniczona. Dlatego tak ważne jest, aby w okresie zimowym odpowiednio zadbać o microcar czy skuter elektryczny, dzięki czemu będziemy mogli bez przeszkód z niego korzystać – wyjaśnia Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Zimą warto zatroszczyć się też o odpowiednie przetrzymywanie miejskich elektryków. Najlepiej, jeśli są garażowane lub pozostawione w innym osłoniętym miejscu, chroniącym przed działaniem mrozu i wilgoci. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, warto zainwestować w specjalne pokrowce. Takie rozwiązanie nie tylko zabezpiecza pojazd przed warunkami atmosferycznymi, ale także zwiększa komfort użytkowania, ponieważ akumulatory przechowywane w odpowiednich warunkach utrzymują swoją wydajność na wyższym poziomie.
Jak dbać o baterie w niskich temperaturach?
Najbardziej wrażliwym elementem konstrukcyjnym microcarów są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli są niewłaściwie eksploatowane. Odpowiednia konserwacja baterii ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności. W przypadku miejskich elektryków zazwyczaj mamy do czynienia z dwoma rodzajami akumulatorów.
– W bateriach litowo-jonowych, które najczęściej są stosowane w pojazdach elektrycznych, należy utrzymywać poziom naładowania w przedziale 20-80%. Takie działanie zapobiega nadmiernemu zużyciu akumulatora, a w rezultacie pozwala na optymalne wykorzystanie energii. Z kolei baterie żelowe mają mniejszą gęstość energetyczną niż baterie litowo-jonowe, jednak ich zaletą jest lepsza praca w nieco niższych temperaturach. W tym przypadku kluczowe jest utrzymanie ich pełnego naładowania. Warto to robić co 3-4 tygodnie, nawet gdy aktualnie nie korzystamy z pojazdu, dzięki czemu akumulator zachowa pełną wydajność na dłużej – tłumaczy Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Warto zatem regularnie zasilać baterię i unikać sytuacji, w których mogłaby całkowicie się rozładować.
Konserwacja i czyszczenie pojazdu zimą
Regularna konserwacja lekkich trzy- i czterokołowców w zimie jest niezbędna dla zachowania karoserii w dobrym stanie. Wymagające warunki, takie jak sól drogowa czy błoto pośniegowe, mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów oraz układów elektrycznych pojazdu. Dbanie o regularne czyszczenie pojazdu pomoże zminimalizować ryzyko korozji, a także zapewni lepszą wydajność i dłuższą żywotność poszczególnych komponentów. Dlatego warto zadbać o regularne czyszczenie podwozia oraz innych części narażonych na bezpośredni kontakt z solą drogową. Używanie delikatnych środków myjących i wilgotnej szmatki pomoże usunąć osady bez ryzyka uszkodzenia układów elektrycznych. Po każdym myciu trzeba dokładnie osuszyć pojazd, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci w newralgicznych miejscach, a w konsekwencji korozji.
Opony i ciśnienie w oponach
Zimą należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu opon pojazdów elektrycznych. Niskie temperatury wpływają na ciśnienie w ogumieniu, co może zmniejszyć ich przyczepność, a co za tym idzie – bezpieczeństwo na drodze. Dlatego regularne kontrolowanie ciśnienia to nie tylko sposób na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, ale także na zwiększenie efektywności pojazdu.
– W lekkich pojazdach elektrycznych, podobnie jak w tradycyjnych samochodach, warto zmieniać opony na zimowe. Posiadają one większy bieżnik niż standardowe, dzięki czemu zapewniają lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Choć w Polsce nie ma obowiązku ich stosowania, decyzja o zmianie opon na zimowe może znacząco poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych – podpowiada Maciej Płatek.
Bezpieczna jazda w zimowych warunkach
Jednym z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy zimą jest redukcja prędkości. Równie pomocne jest płynne przyspieszanie i hamowanie, co pozwala zachować przyczepność opon do nawierzchni.
– Zimą nie należy zapominać również o regularnym sprawdzaniu hamulców w pojeździe. Mróz i wilgoć mogą wpływać na ich efektywność, dlatego tak ważne jest, aby przed każdą jazdą upewnić się, że są one w pełni sprawne. Dobrze funkcjonujący układ hamulcowy, szczególnie w zimowej aurze ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze – wyjaśnia Maciej Płatek.
Odpowiednia konserwacja pojazdów elektrycznych zimą to klucz do ich niezawodności i długowieczności. Regularne ładowanie baterii, dbanie o opony, a także zabezpieczenie przed solą i wilgocią pozwalają użytkownikom cieszyć się ich wydajnością przez cały sezon.
Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.
TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji
Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.