Jak dbać o pojazdy elektryczne zimą?
Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Małe pojazdy elektryczne takie jak microcary czy skutery, zyskują coraz większą popularność jako ekologiczna i wygodna alternatywa dla tradycyjnych środków transportu. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz zeroemisyjnemu napędowi doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim. Jednak, kiedy nadchodzą zimowe miesiące, użytkownicy muszą zwrócić szczególną uwagę na ich odpowiednią ochronę i konserwację. Maciej Płatek, ekspert mikromobilności, prezes zarządu Electroride, podpowiada, jak dbać o pojazdy elektryczne zimą, aby korzystać z nich bezpiecznie i bezawaryjnie.
Lekkie trzy- i czterokołowce są coraz chętniej wybierane jako alternatywne środki transportu ze względu na innowacyjne rozwiązania technologiczne, które czynią je bardziej ekologicznymi, tańszymi w utrzymaniu i łatwiejszymi w codziennym użytkowaniu. Ich konstrukcja jest także dużo prostsza w stosunku do konwencjonalnych pojazdów, w związku z czym wymagają one odpowiedniej troski, szczególnie zimą, by mogły służyć bezawaryjnie przez długi czas.
Na co zwrócić uwagę zimą?
Wymagające warunki atmosferyczne, takie jak niskie temperatury, śnieg, a także sól drogowa, mogą mieć wpływ na wydajność i stan techniczny pojazdów elektrycznych.
– Warto wiedzieć, że baterie w elektrykach są wrażliwe zarówno na zbyt wysokie, jak i niskie temperatury, co bezpośrednio wpływa na ich wydajność. W niskich temperaturach reakcje chemiczne wewnątrz akumulatora zwalniają, co prowadzi do zmniejszenia efektywności magazynowania energii. To oznacza, że w zimowych warunkach zasięg pojazdu może być mniejszy niż w cieplejszych miesiącach, a jego zdolność do utrzymania pełnego naładowania jest ograniczona. Dlatego tak ważne jest, aby w okresie zimowym odpowiednio zadbać o microcar czy skuter elektryczny, dzięki czemu będziemy mogli bez przeszkód z niego korzystać – wyjaśnia Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Zimą warto zatroszczyć się też o odpowiednie przetrzymywanie miejskich elektryków. Najlepiej, jeśli są garażowane lub pozostawione w innym osłoniętym miejscu, chroniącym przed działaniem mrozu i wilgoci. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, warto zainwestować w specjalne pokrowce. Takie rozwiązanie nie tylko zabezpiecza pojazd przed warunkami atmosferycznymi, ale także zwiększa komfort użytkowania, ponieważ akumulatory przechowywane w odpowiednich warunkach utrzymują swoją wydajność na wyższym poziomie.
Jak dbać o baterie w niskich temperaturach?
Najbardziej wrażliwym elementem konstrukcyjnym microcarów są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli są niewłaściwie eksploatowane. Odpowiednia konserwacja baterii ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności. W przypadku miejskich elektryków zazwyczaj mamy do czynienia z dwoma rodzajami akumulatorów.
– W bateriach litowo-jonowych, które najczęściej są stosowane w pojazdach elektrycznych, należy utrzymywać poziom naładowania w przedziale 20-80%. Takie działanie zapobiega nadmiernemu zużyciu akumulatora, a w rezultacie pozwala na optymalne wykorzystanie energii. Z kolei baterie żelowe mają mniejszą gęstość energetyczną niż baterie litowo-jonowe, jednak ich zaletą jest lepsza praca w nieco niższych temperaturach. W tym przypadku kluczowe jest utrzymanie ich pełnego naładowania. Warto to robić co 3-4 tygodnie, nawet gdy aktualnie nie korzystamy z pojazdu, dzięki czemu akumulator zachowa pełną wydajność na dłużej – tłumaczy Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Warto zatem regularnie zasilać baterię i unikać sytuacji, w których mogłaby całkowicie się rozładować.
Konserwacja i czyszczenie pojazdu zimą
Regularna konserwacja lekkich trzy- i czterokołowców w zimie jest niezbędna dla zachowania karoserii w dobrym stanie. Wymagające warunki, takie jak sól drogowa czy błoto pośniegowe, mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów oraz układów elektrycznych pojazdu. Dbanie o regularne czyszczenie pojazdu pomoże zminimalizować ryzyko korozji, a także zapewni lepszą wydajność i dłuższą żywotność poszczególnych komponentów. Dlatego warto zadbać o regularne czyszczenie podwozia oraz innych części narażonych na bezpośredni kontakt z solą drogową. Używanie delikatnych środków myjących i wilgotnej szmatki pomoże usunąć osady bez ryzyka uszkodzenia układów elektrycznych. Po każdym myciu trzeba dokładnie osuszyć pojazd, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci w newralgicznych miejscach, a w konsekwencji korozji.
Opony i ciśnienie w oponach
Zimą należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu opon pojazdów elektrycznych. Niskie temperatury wpływają na ciśnienie w ogumieniu, co może zmniejszyć ich przyczepność, a co za tym idzie – bezpieczeństwo na drodze. Dlatego regularne kontrolowanie ciśnienia to nie tylko sposób na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, ale także na zwiększenie efektywności pojazdu.
– W lekkich pojazdach elektrycznych, podobnie jak w tradycyjnych samochodach, warto zmieniać opony na zimowe. Posiadają one większy bieżnik niż standardowe, dzięki czemu zapewniają lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Choć w Polsce nie ma obowiązku ich stosowania, decyzja o zmianie opon na zimowe może znacząco poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych – podpowiada Maciej Płatek.
Bezpieczna jazda w zimowych warunkach
Jednym z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy zimą jest redukcja prędkości. Równie pomocne jest płynne przyspieszanie i hamowanie, co pozwala zachować przyczepność opon do nawierzchni.
– Zimą nie należy zapominać również o regularnym sprawdzaniu hamulców w pojeździe. Mróz i wilgoć mogą wpływać na ich efektywność, dlatego tak ważne jest, aby przed każdą jazdą upewnić się, że są one w pełni sprawne. Dobrze funkcjonujący układ hamulcowy, szczególnie w zimowej aurze ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze – wyjaśnia Maciej Płatek.
Odpowiednia konserwacja pojazdów elektrycznych zimą to klucz do ich niezawodności i długowieczności. Regularne ładowanie baterii, dbanie o opony, a także zabezpieczenie przed solą i wilgocią pozwalają użytkownikom cieszyć się ich wydajnością przez cały sezon.
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Sezon motocyklowy w zawieszeniu, ale… kamera motocyklowa Mio MiVue M820WD pod ch
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.