Dlaczego w sezonie jesienno-zimowym warto zadbać nie tylko o hamulce
Jesień i zima to pory roku, kiedy warunki drogowe stają się bardziej wymagające. Sprawny układ hamulcowy jest absolutnie niezbędny, ale nawet najlepsze klocki hamulcowe nie zapewnią pełnej skuteczności, jeśli opony nie będą odpowiednio dobrane do panujących warunków. W dzisiejszym poradniku Steinhof przyjrzymy się bliżej temu wątkowi.
Układ hamulcowy ma kluczowy wpływ na efektywność hamowania. Jednak bez dobrej jakości ogumienia, nawet najlepsze klocki hamulcowe nie poradzą sobie z efektywnym zatrzymaniem pojazdu. Dlatego w sezonie jesienno-zimowym warto zadbać także o jakość opon w naszym samochodzie.
Odpowiednie opony kluczem do skutecznego hamowania
Opony to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, a ich odpowiedni dobór ma ogromny wpływ na efektywność hamowania. Opony zimowe, w przeciwieństwie do letnich, mają bieżnik i mieszankę gumową dostosowaną do niskich temperatur, co zapewnia lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Już, gdy średnia temperatura powietrza utrzymuje się w okolicach siedmiu stopni Celsjusza, rekomendujemy zmianę opon z letnich na zimowe. Mieszanka przeznaczona na lato jest zdecydowanie twardsza, przez co w niskich temperaturach nie może ona uzyskać swoich optymalnych parametrów. Również projekt bieżnika mocno ogranicza “wgryzanie się” w śnieg, bądź lód na jezdni.
Hamowanie na śliskiej nawierzchni trwa dłużej
Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy, droga hamowania na śliskich, mokrych nawierzchniach znacząco się wydłuża. Nawet jeśli układ hamulcowy jest w pełni sprawny, opony letnie mogą nie poradzić sobie z utrzymaniem przyczepności na śniegu czy błocie pośniegowym. Bardzo śliskim elementem na jezdni są również zbutwiałe liście. Zagrożeniem jest również czarny lód. Lokalne, gruntowne przymrozki w połączeniu z wilgocią w powietrzu sprzyjają temu zjawisku. Dlatego tak ważne jest trzymanie zdecydowanie większego odstępu pomiędzy samochodami. W ten sposób minimalizujemy ryzyko najechania na auto przed nami.
Wielosezonowe opony – czy to zawsze dobry wybór?
Opony wielosezonowe stają się coraz bardziej popularne, jednak w ekstremalnych warunkach zimowych mogą nie zapewnić takiej samej przyczepności jak opony zimowe. Kierowcy w nizinnych rejonach kraju, gdzie ilość opadów śniegu jest zdecydowanie mniejsza od terenów górskich i podgórskich, mogą pokusić się o “wielosezon”. Tutaj warto pamiętać o regularnym przekładaniu opon, aby zadbać o ich równomierne ścieranie się. Jest to jednocześnie bardzo dobra okazja do rutynowej kontroli całego układu hamulcowego. W tym, klocków hamulcowych.
Dostosowanie stylu jazdy do warunków pogodowych
Jesienne deszcze, mokre liście na drodze, a zimą śnieg i lód – to wyzwania, którym muszą sprostać kierowcy. Zmniejszenie prędkości, zachowanie większej odległości i płynność jazdy to podstawa bezpieczeństwa na drodze w sezonie zimowym.
"W Steinhof rozumiemy, że bezpieczeństwo na drodze jest składową wielu elementów. Dlatego poza aktywnym dzieleniem się wiedzą z zakresu układów hamulcowych, stawiamy też na edukację wokół tych tematów, na których znamy się najlepiej. Dlatego poza regularnym serwisowaniem układu hamulcowego, według przewidzianego harmonogramu, zachęcamy do korzystania z opon zimowych, aby były one wsparciem dla klocków hamulcowych Steinhof w sezonie jesienno-zimowym”
mówi Anna Michałków z działu marketingu firmy Steinhof.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.