Dlaczego w sezonie jesienno-zimowym warto zadbać nie tylko o hamulce
Jesień i zima to pory roku, kiedy warunki drogowe stają się bardziej wymagające. Sprawny układ hamulcowy jest absolutnie niezbędny, ale nawet najlepsze klocki hamulcowe nie zapewnią pełnej skuteczności, jeśli opony nie będą odpowiednio dobrane do panujących warunków. W dzisiejszym poradniku Steinhof przyjrzymy się bliżej temu wątkowi.
Układ hamulcowy ma kluczowy wpływ na efektywność hamowania. Jednak bez dobrej jakości ogumienia, nawet najlepsze klocki hamulcowe nie poradzą sobie z efektywnym zatrzymaniem pojazdu. Dlatego w sezonie jesienno-zimowym warto zadbać także o jakość opon w naszym samochodzie.
Odpowiednie opony kluczem do skutecznego hamowania
Opony to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, a ich odpowiedni dobór ma ogromny wpływ na efektywność hamowania. Opony zimowe, w przeciwieństwie do letnich, mają bieżnik i mieszankę gumową dostosowaną do niskich temperatur, co zapewnia lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Już, gdy średnia temperatura powietrza utrzymuje się w okolicach siedmiu stopni Celsjusza, rekomendujemy zmianę opon z letnich na zimowe. Mieszanka przeznaczona na lato jest zdecydowanie twardsza, przez co w niskich temperaturach nie może ona uzyskać swoich optymalnych parametrów. Również projekt bieżnika mocno ogranicza “wgryzanie się” w śnieg, bądź lód na jezdni.
Hamowanie na śliskiej nawierzchni trwa dłużej
Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy, droga hamowania na śliskich, mokrych nawierzchniach znacząco się wydłuża. Nawet jeśli układ hamulcowy jest w pełni sprawny, opony letnie mogą nie poradzić sobie z utrzymaniem przyczepności na śniegu czy błocie pośniegowym. Bardzo śliskim elementem na jezdni są również zbutwiałe liście. Zagrożeniem jest również czarny lód. Lokalne, gruntowne przymrozki w połączeniu z wilgocią w powietrzu sprzyjają temu zjawisku. Dlatego tak ważne jest trzymanie zdecydowanie większego odstępu pomiędzy samochodami. W ten sposób minimalizujemy ryzyko najechania na auto przed nami.
Wielosezonowe opony – czy to zawsze dobry wybór?
Opony wielosezonowe stają się coraz bardziej popularne, jednak w ekstremalnych warunkach zimowych mogą nie zapewnić takiej samej przyczepności jak opony zimowe. Kierowcy w nizinnych rejonach kraju, gdzie ilość opadów śniegu jest zdecydowanie mniejsza od terenów górskich i podgórskich, mogą pokusić się o “wielosezon”. Tutaj warto pamiętać o regularnym przekładaniu opon, aby zadbać o ich równomierne ścieranie się. Jest to jednocześnie bardzo dobra okazja do rutynowej kontroli całego układu hamulcowego. W tym, klocków hamulcowych.
Dostosowanie stylu jazdy do warunków pogodowych
Jesienne deszcze, mokre liście na drodze, a zimą śnieg i lód – to wyzwania, którym muszą sprostać kierowcy. Zmniejszenie prędkości, zachowanie większej odległości i płynność jazdy to podstawa bezpieczeństwa na drodze w sezonie zimowym.
"W Steinhof rozumiemy, że bezpieczeństwo na drodze jest składową wielu elementów. Dlatego poza aktywnym dzieleniem się wiedzą z zakresu układów hamulcowych, stawiamy też na edukację wokół tych tematów, na których znamy się najlepiej. Dlatego poza regularnym serwisowaniem układu hamulcowego, według przewidzianego harmonogramu, zachęcamy do korzystania z opon zimowych, aby były one wsparciem dla klocków hamulcowych Steinhof w sezonie jesienno-zimowym”
mówi Anna Michałków z działu marketingu firmy Steinhof.
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.
Ochrona środowiska
Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
Na „Czerwonej liście ptaków Polski” jest ponad 40 gatunków, których liczebność spada w gwałtownym tempie. W bliższej lub dalszej perspektywie są zagrożone wyginięciem – alarmuje Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. Problem dotyczy głównie gatunków związanych z krajobrazem łąkowym, a także wodno-błotnym. Coraz mniej w naszym środowisku jest m.in. czajek i gawronów.
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.