Czy zużyte klocki hamulcowe piszczą? Poradnik Steinhof
Piszczenie hamulców to zjawisko, które może budzić niepokój u kierowców, ponieważ może wskazywać na problemy w układzie hamulcowym. Czy jednak zawsze związane jest ono z zużyciem klocków hamulcowych? W poradniku Steinhof odpowiadamy na to pytanie.
Podróż samochodem powinna być z założenia komfortowym doświadczeniem. Współczesne auta średniej i wyższej klasy potrafią bardzo sprawnie izolować od dźwięków z zewnątrz podczas jazdy. Gdy do naszych uszu dobiega odgłos piszczenia podczas hamowania, możemy mieć w głowie kilka przemyśleń. Jednym z nich jest takie, które sugeruje, że nasz komplet klocków hamulcowych zużył się i potrzebna jest ich wymiana.
Dlaczego hamulce piszczą?
Piszczenie klocków hamulcowych to wynik wibracji, jakie powstają w momencie kontaktu klocka z tarczą hamulcową. Wibracje te mogą być wywołane różnymi czynnikami, w tym montażem, warunkami eksploatacyjnymi czy nawet jakością użytych materiałów. Dźwięk ten jest najczęściej słyszalny przy delikatnym hamowaniu, co bywa irytujące, ale nie zawsze jest oznaką poważnych problemów.
Renomowani producenci, tacy jak Steinhof, stosują różne technologie, aby zredukować ryzyko występowania wibracji i związanych z nimi dźwięków. Przykładem są nakładki antypiskowe, które mają na celu poprawienie komfortu akustycznego użytkowników samochodów. Mimo to, piszczenie może pojawiać się zarówno w przypadku nowych, jak i zużytych klocków.
Zużycie a piszczenie
W przypadku zużytych klocków hamulcowych piszczenie jest jednym z typowych objawów, szczególnie w starszych pojazdach, które nie posiadają czujników zużycia. W miarę starcia warstwy ciernej, odkrywa się metalowa blaszka, która przy kontakcie z tarczą hamulcową może wydawać charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana klocków na nowe.
Jednak piszczenie może również występować w klockach, które nie są zużyte, a zostały przegrzane. Na ich powierzchni roboczej tworzy się szklista warstwa, która powoduje nieprzyjemny hałas. W takim przypadku zaleca się delikatne przetarcie klocków papierem ściernym w celu przywrócenia ich pierwotnych właściwości. Jeżeli problem dotyczy tarcz hamulcowych, które uległy odkształceniu, konieczna jest ich wymiana, ponieważ odkształconych tarcz nie da się przywrócić do pierwotnego stanu.
Inne przyczyny piszczenia
Nie zawsze jednak piszczenie oznacza zużycie lub przegrzanie klocka hamulcowego. Woda i zanieczyszczenia, które dostaną się pomiędzy klocek a tarczę, mogą powodować czasowe piszczenie, które ustępuje, gdy woda wyparuje lub zanieczyszczenia zostaną starte w procesie hamowania. Podobnie, nieprawidłowy montaż klocków może prowadzić do powstania wibracji i w efekcie piszczenia. Ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie elementy układu hamulcowego są prawidłowo zamontowane, a w razie potrzeby poprawnie zamontować je ponownie.
Jak Steinhof radzi sobie z problemem piszczenia?
Steinhof, jako doświadczony producent klocków hamulcowych, stawia na jakość i komfort użytkowania. W swoich produktach stosuje antypiskowe nakładki oraz mieszanki cierne najwyższej jakości, opracowane we współpracy z niemieckimi specjalistami. Te rozwiązania minimalizują ryzyko wystąpienia piszczenia, a tym samym podnoszą komfort akustyczny. Klocki półmetaliczne, które są standardem w samochodach cywilnych, okresowo mogą wydawać dźwięki, ale dzięki technologiom stosowanym przez Steinhof, te problemy są skutecznie redukowane.
"Piszczenie klocków hamulcowych może być wynikiem wielu czynników – od zużycia, przez przegrzanie, po nieprawidłowy montaż czy wpływ warunków atmosferycznych. Ważne jest, aby dokonywać regularnych przeglądów układu hamulcowego i w przypadku pojawienia się piszczenia, podjąć odpowiednie działania diagnostyczne. Steinhof, jako producent wysokiej jakości klocków hamulcowych, stawia na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, oferując rozwiązania minimalizujące ryzyko wystąpienia tego rodzaju problemów -
Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.
Polityka
Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
Najpierw wywiad z Alice Weidel, współprzewodniczącą AfD, a ostatnio wystąpienie na platformie X podczas inauguracji kampanii wyborczej – w ten sposób Elon Musk wyraża swoje poparcie dla tej niemieckiej frakcji politycznej. – Wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD poprawiła swój image za granicą – mówi Tomasz Froelich, poseł do Parlamentu Europejskiego z Alternatywy dla Niemiec. Jak wskazuje, trudno przy takim poparciu utrzymać zarzut, że AfD jest ugrupowaniem prorosyjskim.
Polityka
Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.