Komunikaty PR

Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.

2024-11-20  |  01:00
Biuro prasowe

Hulajnogi, deskorolki, hooverboardy lub monocykle elektryczne, segwaye, samochody autonomiczne – na chodnikach i drogach można znaleźć coraz więcej nowych pojazdów, choć drogi dalej są te same.

Polskie prawo określa większość elektrycznych pojazdów, które nie są rowerem, samochodem bądź hulajnogą jako UTO (urządzenie transportu osobistego). Ich dopuszczalna prędkość na drodze rowerowej wynosi 20km/h, w przypadku braku tejże, mogą poruszać się po chodniku z „prędkością zbliżoną do prędkości pieszego”. Jeśli chodzi Europę, jesteśmy jednymi z pierwszych, którzy postanowili to uregulować.

Widać to dobrze na przykładzie raportu przeprowadzonego przez Cyclomedia, w którym wzięło udział aż 25 miast Europy. W większości aglomeracji grupa badawcza liczyła około 300 osób, w których średnio 42% stanowili ludzie w wieku 35-54 lat, 30% 18-14 lat i 28% 55+ lat. Ze stwierdzeniem „bezpieczeństwo drogowe w moim mieście się pogarsza, bo miasto nie jest przystosowane do nowych środków transportu” zgodziło się średnio 55% Europejczyków. Na przedzie jest Amsterdam (83%), Rzym (81%), Mediolan (72%). W Warszawie ze stwierdzeniem zgodziło się jedynie 45% mieszkańców. Jednocześnie 60% warszawiaków oczekuje wyraźniejszego rozdzielnia dróg, co zdecydowanie pokazuje że problem występuje.

Prawo to nie wszystko

Choć nie wszystkie kraje uregulowały UTO prawnie (np.  Niemcy), a w samej Unii Europejskiej różnice są na tyle duże, że użytkownicy muszę dogłębnie zbadać  lokalizację w której się poruszają, aby nie wejść w konflikt z prawem, o tyle nie jest to jedyny problem niedostosowania przestrzeni miejskich do użytkowania.

W oczy rzuca się brak potrzebnej infrastruktury. Większość UTO powinno jeździć po drodze rowerowej, w Polsce z prędkością maksymalnie 20 km/h. Według badań z 2018 roku, jest to przeciętna prędkość rowerzysty[1]. W praktyce, niektóre sprzęty UTO są szybsze, inne wolniejsze – niezależnie od mocy, są dostosowane do uśrednionej prędkości roweru.

 W centrach dużych miast, gdzie ruch rowerowy jest intensywny, różnice w prędkości mogą być kością niezgody – mówi Szymon Ciupa, dyrektor ds. strategii rozwoju Smart Factor, firmy będącej częścią Cyclomedia. – Tak jak użytkownicy aut wykazują się niechęcią wobec rowerzystów na drogach, tak i rowerzyści nie przepadają za np. elektrycznymi monocyklami na swoich ścieżkach. Oczywiście nie ma w centrach miast tyle miejsca, aby każdy rodzaj pojazdu miał swój wytyczony pas, dlatego aktualnie najważniejszy jest wzajemny szacunek wśród uczestników ruchu.

Komunikacja miejska nie zawsze spełnia wszystkie potrzeby (zwłaszcza tzw. ostatniej mili), dlatego też coraz więcej osób decyduje się na niestandardowe środki transportu. W niedalekiej przyszłości kluczowe będzie zarówno zadbanie o odpowiednią infrastrukturę, jak i rozróżnienie prawne urządzeń transportu osobistego.

 

Co można zrobić?

W odpowiedzi na pytanie „co władze Twojego miasta mogą zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo dróg?” aż 34% odpowiadających zaznaczyło poprawę dróg rowerowych.

Mieszkańcy widzą, że miasta stają się coraz bardziej zakorkowane i poszerzenie ulic tego nie zmieni - dodaje Szymon Ciupa. – Sposobów na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów, pieszych oraz kierowców jest naprawdę wiele. Z pewnością warto poświęcić więcej uwagi na rozwój infrastruktury,  ograniczenia prędkości, prawidłowe oraz czytelne oznakowanie dróg, ścieżek czy skrzyżowań. Wprowadzenie obowiązkowego wyposażenia nowych środków transportu m.in. o sygnalizatory zmiany kierunku jazdy, sygnały dźwiękowe czy kamery radarowe na tylnej lampce roweru plasują się również bardzo wysoko na liście koniecznych zmian. Musimy także przykładać coraz większą uwagę do kampanii edukacyjnych skierowanych do osób w różnym wieku. Aby sprostać tym wyzwaniom kluczowe jest również wykorzystanie nowoczesnych technologii do lepszego zarządzania infrastrukturą mobilności miejskiej. Dzięki tzw. bliźniakom cyfrowym miasto mogą skutecznie identyfikować nie tylko miejsca wymagające interwencji, ale w sposób optymalny zarządzać infrastrukturą. Rozwój infrastruktury mobilności  z poszanowaniem wszystkich jej użytkowników oraz zapewnieniem dostępności wymaga nie tylko woli politycznej, świadomości ale również narzędzi cyfrowych.

 

 


[1] M. Kieć, S. Pogodzińska, Ocena prędkości rowerzystów na różnych typach infrastruktury rowerowej z wykorzystaniem danych GPS, Kraków 2018.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji Biuro prasowe
2024-11-07 | 11:50

TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił dziś, że na drogi wyjeżdżają pierwsze modele marek Grupy Volkswagen wyposażone we wspólnie opracowane
Motoryzacja Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
2024-10-31 | 23:45

Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC

Europejska scena motoryzacyjna w ostatnim czasie ma nowych graczy prosto z Azji. Chińska marka BAIC budzi zainteresowanie kierowców. Steinhof dostosowuje się do tego trendu i oferuje nowe
Motoryzacja Czy zużyte klocki hamulcowe piszczą? Poradnik Steinhof
2024-10-31 | 23:45

Czy zużyte klocki hamulcowe piszczą? Poradnik Steinhof

Piszczenie hamulców to zjawisko, które może budzić niepokój u kierowców, ponieważ może wskazywać na problemy w układzie hamulcowym. Czy jednak zawsze związane

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.