Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł motoryzacyjny. Coboty stają się pożądanym uzupełnieniem tradycyjnych robotów przemysłowych, a dzięki nowym technologiom, jak AI, wspierają przejście fabryk w stronę Przemysłu 4.0.
Na zamku Topacz pod Wrocławiem, gdzie znajduje się również Muzeum Motoryzacji, odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz jego partnerów - Drim Robotics, inbolt, Scanway, Schmalz Polska, SCHUNK Polska. W niemal 100-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.
Demografia, brak rąk do pracy, nowe technologie
W trakcie Automotive Cobot Day przewijały się trzy główne kwestie: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości, zmieniającą się struktura demograficzna społeczeństwa oraz gwałtowny postęp technologiczny.
Automatyzacja branży motoryzacyjnej jest kołem zamachowym Przemysłu 4.0 w Polsce.
– Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki co piąty robot przemysłowy zainstalowany w krajowych fabrykach wspiera produkcję pojazdów. Gęstość automatyzacji w Polsce w 2022 roku wynosiła 71, co oznacza, że tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w sektorze automotive było to już 259 – powiedział Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowację i kraje bałtyckie w Universal Robots. – Cieszy również wyraźny wzrost liczby instalowanych nowych robotów. W 2022 roku przybyło ich w przemyśle motoryzacyjnym aż 417, co było najlepszym wynikiem ze wszystkich branż w kraju– dodał Daniel Niepsuj.
Powtarzalne zadanie? Dla cobota – idealnie
Przedstawiciele BOS Automotive z Tychów, Bosch Automotive z Wrocławia i ZF Steering Systems Poland z Czechowic-Dziedzic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Szczególnie sprawdzają się w aplikacjach związanych z powtarzalnymi zajęciami.
– Zrobotyzowanie stanowiska czyszczenia rur pozwoliło nam na wyeliminowanie monotonnej pracy operatorów, zmniejszenie ryzyka błędów oraz podniesienie efektywności produkcji rolet bagażnika. Wybraliśmy cobota od Universal Robots ze względu na jego łatwość obsługi i bezpieczeństwo. Dzięki profesjonalnemu wsparciu Drim Robotics, projekt został zrealizowany elastycznie i szybko, spełniając nasze potrzeby. Po udanym wdrożeniu pierwszego cobota, planujemy dalszą robotyzację innych procesów, analizując możliwości techniczne i potencjalne korzyści ekonomiczne z inwestycji – mówi Krzysztof Duda, Kaizen Manager w BOS Automotive Products Polska.
- Od lat nasza lokalizacja rozwija się w bardzo dynamiczny sposób, stając się kompleksowym centrum kompetencyjnym i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Jednym z nich jest wdrożenie cobotów, które stały się integralną częścią naszego zespołu, przejmując rutynowe i monotonne zadania od naszych pracowników. Dział techniczny opracował i ustandaryzował metodę szybkiej implementacji tzw. One Box Solution, dzięki której coboty mogą być szybko podłączane i komunikowane z każdą maszyną w naszym zakładzie – mówi Piotr Berhausen, kierownik działu technicznego w Bosch Wrocław. – Czynnikami, które decydują o automatyzacji stanowiska pracy są ergonomia i bezpieczeństwo pracownika. Jeszcze rok temu pracę, którą dziś wykonują roboty współpracujące, wykonywał człowiek. Dziś maszyny nieprzerwanie pracują podczas trzech zmian produkcji, pakując komponenty, a nasi pracownicy mają więcej przestrzeni na bardziej zaawansowane zadania – dodaje.
- Coboty w ZF Steering Systems Poland zajmują się załadunkiem i rozładunkiem maszyn produkcyjnych. Za wdrożeniem stało dążenie do podniesienia ergonomii oraz poprawy bezpieczeństwa w trudnych środowiskowo obszarach. Dodatkowo uzyskaliśmy wzrost jakości dzięki zwiększeniu powtarzalności – mówi Piotr Drabczyk, Zastępca Dyrektora Zakładu, Dyrektor Operacyjny w ZF Steering Systems Poland. – Automatyzacja cobotami pomaga nam być bardziej konkurencyjnymi w wymagającej branży motoryzacyjnej – podsumowuje.
Apetyt rośnie w miarę automatyzowania
Przemysł motoryzacyjny jest silnie kojarzony z automatyzacją procesów, lecz głównie dużymi robotami przemysłowymi. Sytuacja ta stopniowo się zmienia na rzecz robotyzacji współpracującej. Często o wdrożeniu automatyzacji cobotami decyduje pozytywne doświadczenie innej fabryki w danej grupie. Tak było w przypadku ZF Steering Systems Poland.
- Na coboty UR zdecydowaliśmy się zachęceni doświadczeniami siostrzanego zakładu w Niemczech. Do tej pory w naszych placówkach w Bielsku-Białej i Czechowicach-Dziedzicach korzystaliśmy z robotów przemysłowych, których wdrożenie wymagało udziału integratora. Natomiast w przypadku cobotów instalacją i uruchomieniem mogli się zająć – po odpowiednim przeszkoleniu – nasi pracownicy. Obecnie działa u nas 8 cobotów, a kolejnych 5 zostanie uruchomionych w najbliższych dniach. I to nie koniec – mówi Piotr Drabczyk. – W zakładzie wzrosła efektywność produkcji, bo coboty pracują z pełną wydajnością w trakcie przerw produkcyjnych i przy wymianach zmian, a pracownicy zyskali nowe kompetencje, które przydadzą się również w przyszłości – dodaje Drabczyk.
Elastyczność jest kluczowa
Jedną z głównych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań.
- Podczas spotkania nasi partnerzy przedstawili wiele ciekawych zastosowań cobotów, które mogą być wdrożone w przemyśle motoryzacyjnym: kontrolę jakości z zastosowaniem systemu wizyjnego, głowicę zmieniającą efektory, która pozwala na szybsze wykonywanie zadań montażowych, rozpoznawanie detalu silnika w oparciu o sztuczną inteligencję, montaż robota na platformie mobilnej, która porusza się równolegle do linii produkcyjnej, zgrzewanie punktowe karoserii – wylicza Niepsuj. – Potrzeba jest matką wynalazków, a powtarzalne, brudne lub niebezpieczne zadanie może stać się impulsem dla nowego zastosowania cobota – dodaje.
O Universal Robots
Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.
Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com
Kontakt dla mediów:
Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401
Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.
TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji
Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.