Media społecznościowe sposobem na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci
W Centrum Elektroekologii w Warszawie odbył się wyjątkowy Hackathon, w ramach którego młodzi ludzie mogli zaprezentować swoje pomysły na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci w swojej grupie wiekowej. Zwycięski zespół otrzymał nagrody w postaci urządzeń firmy Samsung oraz przepustkę do półfinału III edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow, który startuje już w listopadzie.
Nastolatkowie często są bardzo wrażliwi na kwestie dotyczące ochrony środowiska i stają na czele wielu akcji proekologicznych. Są świadomi tego, że codzienne nawyki mają znaczący wpływ na losy naszej planety. Czasem potrzebują jedynie zachęty i merytorycznego wsparcia ze strony dorosłych, by rozwinąć swoje kreatywne pomysły. Dlatego też taka inicjatywa, jak Hackathon w Centrum Elektroekologii, to świetny sposób, by ułatwić młodym ludziom dopracowanie ich projektu pod okiem wybitnych ekspertów oraz zachęcić ich do dalszych aktywności na rzecz ochrony środowiska.
Do Hackathonu mogły zgłaszać się zespoły złożone z uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. W pierwszym etapie mieli przygotować zadanie zgłoszeniowe, czyli opisać w maksymalnie 2000 znaków swój pomysł na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci przez młodzież. Następnie spośród zgłoszonych drużyn wybrano 5 zespołów, które wykazały się najbardziej innowacyjnym podejściem. Zostały one zaproszone do finałowego etapu, który odbył się 28 października b.r. w Centrum Elektroekologii w Warszawie. Uczniowie przez cały dzień pod okiem wybitnych ekspertów i trenerów edukacyjnych dopracowywali swoje pomysły, a następnie prezentowali je przed jury i innymi uczestnikami.
– Bardzo cenimy sobie tego typu wydarzenia, ponieważ jest to okazja do spotkania się z młodzieżą i sprawdzenia efektów naszej pracy. Po jakości zgłoszeń w drugiej edycji ElektroEkologicznego Hackathonu widzimy, że świadomość na temat elektrośmieci rośnie i że wiedza, którą stale przekazujemy, przekłada się na konkretne rozwiązania – mówi Anna Podsiadło, Marketing Manager w ElektroEko.
Decyzją jurorów I miejsce zdobył zespół z Liceum Ogólnokształcącego DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie. Zwycięski zespół przygotował pomysł na profil i kampanie dot. elektrośmieci w mediach społecznościowych. Grupa podczas finału ElektroEkologicznego Hackathonu przygotowała już kilka materiałów, które zaprezentowała przed Jury. Wykorzystali też różnego rodzaju technologie.
W nagrodę zarówno uczniowie, jak i ich opiekun otrzymali smartwatche GALAXY Watch5, 2-godzinne szkolenie z publicznych wystąpień z trenerami z I’MPRO IMPRO oraz nagrody rzeczowe od firmy CARGO by OWEE. Ponadto zespół został zaproszony do półfinału III edycji programu Solve for Tomorrow, w ramach którego będzie mógł pracować nad udoskonaleniem swojego projektu i tym samym kontynuować swoją ekomisję.
II miejsce zajął zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy, a III miejsce Szkoła Mistrzostwa Sportowego Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim. W nagrodę uczniowie i ich nauczyciele otrzymali słuchawki Samsung GALAXY Buds Live oraz prezenty rzeczowe od firmy CARGO by OWEE.
Partnerami Hackathonu byli: Cyfrowy Dialog, UNEP/GRID-Warszawa w ramach programu Climate Leadership, CIC Warsaw, CARGO by OWEE.
Centrum ElektroEkologii to pierwsze tego typu miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży na temat właściwego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest firma Samsung, a partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.