Kraina Eksperymentów, ekologiczna stonoga…– tak młodzi będą ratować środowisko
Dzieci patrzą na problemy związane ze stanem naszej planety świeżym okiem. Mają głowy pełne pomysłów i chęci do działania. Potrzebują jedynie wsparcia we wprowadzeniu ich w życie. Z pomocą przychodzi realizowany przez P&G i Fundację Nasza Ziemia autorski projekt „Czysta Ziemia”, w ramach którego wybrane w konkursie szkoły otrzymały właśnie granty na realizację najlepszych projektów ekologicznych.
Rozwijanie świadomości ekologicznej już od najmłodszych lat, to szansa na zaszczepienie w dzieciach dobrych nawyków, które będą procentować w dorosłym życiu. Jak przekazywać wiedzę, aby młodzi nauczyli się podejmowania codziennych wyborów, które mają wpływ na przyszłość planety i następnych pokoleń? W odpowiedzi na wyzwania, przed którymi dzisiaj stają zarówno rodzice jak i nauczyciele, Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble opracowały poświęcony tematyce ekologicznej projekt edukacyjny „Czysta Ziemia”. Oszczędzanie wody, ograniczenie zużycia energii oraz segregacja odpadów, to codzienne działania, dzięki którym możemy zapobiegać zmianom klimatycznym i to na nich właśnie skupia się dopasowana do wieku treść materiałów dla uczniów z klas I-VI oraz ich starszych kolegów i koleżanek z klas VII-VIII. Scenariusze lekcji, karty pracy dla uczniów oraz plany projektów specjalnych programu pomogły nauczycielom i rodzicom zaangażować w działania na rzecz planety dotychczas ponad 30 tysięcy uczniów. Projekt został kilkukrotnie nagrodzony jako przykład dobrych praktyk – otrzymał dwukrotnie wyróżnienie od Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zdobył również Brązowy Spinacz – nagrodę przyznawaną przez Związek Firm Public Relations.
Poza propagowaniem ekologicznej wiedzy, autorzy programu kładą mocny akcent na zaangażowanie młodych do działania. Ten cel ma realizować między innymi konkurs grantowy, który daje młodym ekologom szansę wykazania się troską o środowisko, a także zaprezentowania swoich autorskich pomysłów na pomoc planecie.
Właśnie zakończyła się kolejna edycja konkursu, a jego uczestnicy jak zawsze zaskoczyli oceniających swoją pasją i kreatywnością. W konkursie, w którym wzięło udział prawie 100 szkół podstawowych, pasjonaci ochrony środowiska mogli wygrać grant na realizację swoich zielonych pomysłów w wysokości 2000 zł. Młodzi ekolodzy zaproponowali między innymi rozwiązania ograniczające produkcję smogu czy wspierające lokalną florę i faunę. „Ekologiczna stonoga”, „Kraina Eksperymentów” czy inne ciekawe inicjatywy zachęcały rówieśników, rodziców i mieszkańców z okolicy do wspólnego działania dla dobra planety. Wiele projektów miało charakter edukacyjny – dzieci chcą dzielić się informacjami zdobytymi na lekcjach ekologii.
Po dokładnym przeanalizowaniu zgłoszeń do konkursu „Szkolny Projekt dla Klimatu”, jury postanowiło wyróżnić 10 projektów:
- „Rowerowi Uczniowie i Nauczyciele, by zlikwidować smog jest ich celem!” - Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. K. Miarki w Pszczynie
- „Powiedz siostrze i bratu o zmianach klimatu” - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka w Gnojnej
- „Spot nagrywamy – środowisko ocalamy” - Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Blichowie
- „Małe kroki wielkie zmiany” - Kangurowa Szkoła Podstawowa w Krakowie
- „Rodzinnie gotujemy – nie marnujemy” - Szkoła Podstawowa nr 7 im. Tadeusza Kościuszki w Kłodzku
- „Razem dla dobrego klimatu” - Szkoła Podstawowa w Bachowicach
- „Nadzieja dla Ziemi” - Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach
- „Tworzymy dobry klimat” - Szkoła Podstawowa w Radzynku
- „EKOstrefa – oddycham z energią!” - Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Żeromskiego w Bełchatowie
- „Urodziny Ursyna – czyli o tym, jak Felicja poznaje Ursynów, a zwierzęta robią upcyklingowe zabawki dla niedźwiedzia” - Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika w Warszawie
„Zapoznawanie się z pracami konkursowymi młodych pasjonatów ekologii to dla nas wielka przyjemność. Wszystkie ekologiczne pomysły, które znalazły się w finałowej dziesiątce, były nie tylko atrakcyjne ekologicznie, ale również głęboko dopracowane: od tych, które polegały na stworzeniu łąk kwietnych dla owadów, czy tych z wyłączonymi w szkole strefami ciszy i relaksu, po warsztaty z niemarnowania jedzenia. Gratulujemy zwycięzcom – podsumowuje akcję Beata Butwicka, Prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia. Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom! Duże zainteresowanie konkursem realizowanym wspólnie z Procter & Gamble bardzo nas cieszy, bo wierzymy, że zmiana codziennych nawyków na te chroniące środowisko już od najmłodszych lat będzie miała wpływ na to, jak skutecznie będziemy w stanie zapobiegać zmianom klimatycznym w przyszłości. – kontynuuje Beata Butwicka.
Wie o tym także Procter & Gamble, firma, której marki takie jak Ariel, Fairy, Pampers, Head & Shoulders czy Gillette, inspirują konsumentów do wprowadzenia nawyków pomagających środowisku podczas codziennych czynności w domu – takich jak pranie, zmywanie czy pielęgnacja. Chociaż firma podjęła w tym zakresie wiele ambitnych zobowiązań (np. do 2040 chce osiągnąć zerową emisję netto gazów cieplarnianych w obrębie swojej działalności i łańcucha dostaw oraz stale dąży do systematycznego zmniejszania ilości plastiku w opakowaniach i zastępowania go materiałami z recyklingu), zdaje sobie sprawę z tego, że sukces w walce z kryzysem klimatycznym zależy od najmłodszych mieszkańców Ziemi.
„W Procter & Gamble od wielu lat podejmujemy działania, które mają na celu spowolnienie zmian klimatycznych. Czujemy się odpowiedzialni za to, żeby pomóc konsumentom dokonywać zrównoważonych wyborów i dawać im takie możliwości, by mogli żyć w sposób bardziej ekologiczny, korzystając z naszych produktów. Przykładowo, dzięki technologiom zastosowanym w naszych środkach do prania, np. kapsułkach Ariel, dajemy możliwość prania w niższej temperaturze, zachowując jego wysoką jakość, co przekłada się na znaczną różnicę w zużyciu energii. Podpowiadając konsumentowi, jak powinien z niego korzystać, wchodzimy w sferę edukacji, którą realizujemy zarówno poprzez komunikację firmy i reklamy, jak również przez nasze działania kierowane do szkół, a podejmowane wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia.” – komentuje Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.
To właśnie edukacja ekologiczna obejmująca różne obszary np. oszczędzanie wody czy energii i segregacja śmieci, ma ogromne znaczenie w budowaniu prawidłowych nawyków, które przekładają się na bardziej zrównoważony styl życia. Żeby móc skutecznie docierać z tym przekazem do dzieci ważne jest nie tylko przekazywanie wiedzy w interesujący sposób, ale także zaangażowanie do działania i kreatywnego podejścia do tego tematu. Projekty, które dzięki temu powstają, stają się dobrą lekcją ekologii również dla rodziców i najbliższego otoczenia.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.