5. edycja Raportu Oddziaływania Społecznego SENER Polska
Katarzyna Matczuk
Planet Partners sp.z.o.o.
Grodzka, 42/1
31-044 Kraków
k.matczuk|planetpartners.pl| |k.matczuk|planetpartners.pl
+48 666 300 014
https://planetpartners.pl/
Gospodarka, kadry i technologie zyskują dzięki sektorowi kosmicznemu
Technologie kosmiczne to najbardziej innowacyjny obszar globalnej gospodarki, dynamicznie zmieniający świat. W naszym kraju wiedza o tym sektorze wciąż dociera jedynie do wąskiego grona odbiorców: administracji publicznej czy fascynatów kosmosu. Informowanie opinii publicznej o osiągnięciach Polski na globalnej arenie kosmicznej znajduje się na liście priorytetów SENER Polska − firma już po raz piąty publikuje Raport Oddziaływania Społecznego.
W 2021 roku zespół trzydziestu pięciu pracowników SENER Polska z sukcesem zrealizował osiemnaście projektów w ścisłej współpracy z kilkudziesięcioma polskimi przedsiębiorcami. Działalności firmy przyświeca dziewięć celów ustanowionych w zakresie oddziaływania społecznego, wspierających realizację idei służby społeczeństwu poprzez inżynierię kierującej SENER od 60 lat. W Raporcie Oddziaływania Społecznego firma prezentuje pozytywne relacje z otoczeniem i stopień realizacji ustalonych celów.
Sektor kosmiczny polem do rozwoju polskich firm
Do najważniejszych celów ustanowionych przez SENER Polska w zakresie oddziaływania społecznego należy pozytywny wpływ na rozwój krajowego sektora, między innymi poprzez zwiększanie liczby firm działających w polskim sektorze kosmicznym. Dziś grono przedsiębiorstw, z którymi współpracuje SENER, liczy ponad 80 podmiotów.
Podwykonawcy SENER Polska to przede wszystkim lokalne przedsiębiorstwa zatrudniające od kilku do kilkunastu osób, wysoce wyspecjalizowane w specjalistycznych usługach, np. obróbce precyzyjnej czy spawaniu wielkogabarytowym. Współpraca nawiązywana jest tylko z tymi firmami, które przejdą audyt jakościowy i technologiczny, potwierdzający ich zdolność wypełnienia rygorystycznych wymagań misji kosmicznych. Według danych SENER Polska większość dostawców to firmy z województw: podkarpackiego, śląskiego i mazowieckiego.
Jak podkreśla Jakub Pierzchała z SENER Polska:
Podwykonawcy współpracujący z firmą mogą się dzięki tej współpracy dynamicznie rozwijać. Na przykład firma Endeavour z Czechowic-Dziedzic po ponad 4 latach współpracy z SENER Polska powiększyła swój zespół dwukrotnie i przekształciła się w spółkę Aerospace Dynamic Group, skupiając swoją działalność głównie na sektorze aerokosmicznym.
Szansa na szybki rozwój dla młodych inżynierów
Relatywnie młody sektor kosmiczny pozwala pracownikom na dynamiczny, szybki rozwój i osiąganie znacznych sukcesów w młodym wieku (w porównaniu do rynków zagranicznych). Także na stanowiskach menadżerskich, związanych z zarządzaniem największymi projektami naukowymi i komercyjnymi, zasiadają osoby przed trzydziestym rokiem życia. Wśród młodych i zdolnych polskiego sektora kosmicznego znajdują się pracownicy SENER Polska, na przykład Katarzyna Okulska-Gawlik, obejmująca stanowisko kierownika projektu w polskiej części prac nad misją ATHENA oraz Łukasz Powęska kierujący pracami w projekcie IBDM.
Technologie przyszłości powstają w Polsce
SENER Polska aktywnie działa też na rzecz wzmocnienia marki polskiego sektora kosmicznego na arenie międzynarodowej. Do 2021 roku firma zrealizowała 18 szeroko zakrojonych i innowacyjnych projektów, takich jak system mechanizmów przytrzymująco-zwalniających HCS do IBDM. Mechanizmy te w przyszłości będą zapewniać bezpieczeństwo, na przykład astronautom przemieszczającym się pomiędzy statkami w przestrzeni kosmicznej.
Projekty, których realizacja już trwa, na przykład druga największa misja naukowa ESA ATHENA, także są nieustannie rozwijane. W grudniu 2021 roku firma pozyskała też przełomowy kontrakt na seryjną produkcję komponentów dla firmy Airbus. Wszystko to, jak podkreślają przedstawiciele firmy, sprawia, że SENER Polska jak i cały sektor mogą z powodzeniem konkurować z europejskimi firmami na także na rynku komercyjnym. Tym sposobem budujemy wizerunek Polski jako wartościowego, wiarygodnego członka globalnego sektora kosmicznego. Nasze ambicje nie ograniczają się jednak do aktualnej działalności – jesteśmy gotowi by zostać integratorem misji kosmicznych – podkreśla Ibon Arregui, dyrektor generalny SENER Polska.
Piąta edycja Raportu Oddziaływania Społecznego już dostępna
Raport Oddziaływania Społecznego publikowany jest przez SENER Polska rokrocznie od 2017 roku. Firma podsumowuje w nim działania poprzedniego roku w kontekście realizacji ustalonych celów oddziaływania społecznego. Pokazuje relacje z otoczeniem oraz interesariuszami i pozytywne oddziaływanie na rozwój sektora i gospodarki krajowej.
Raport dostępny jest do pobrania za darmo na stronie SENER Polska.
Najważniejsze fakty i dane z edycji 2021:
- Współpraca z 80 firmami z Polski, utrzymywanie kontaktów biznesowych z przedsiębiorstwami z Europy Środkowo-Wschodniej;
- 18 pozytywnie zrealizowanych projektów z zakresu inżynierii kosmicznej;
- Projekt roku: IBDM obejmował zaprojektowanie, wykonanie, integrację oraz testy pięciu mechanizmów o szerokim zakresie przeznaczenia;
- W 2021 zespół SENER Polska kontynuował pracę przy drugiej największej misji naukowej ESA – ATHENA;
- 35% członków zespołu SENER Polska stanowią kobiety;
- 14% członków zespołu jest w trakcie studiów finansowanych przez firmę
O SENER Polska
Firma SENER Polska rozpoczęła swoją działalność w 2006 roku i koncentruje się na przemyśle lotniczym i kosmicznym, w sektorach obronności, przestrzeni kosmicznej i nauki. Głównym obszarem działania SENER Polska w branży aerokosmicznej jest inżynieria mechaniczna, w tym w szczególności mechanizmy rozkładania oraz struktury pojazdów kosmicznych. Pozostałe obszary działalności firmy w Polsce obejmują mechaniczne naziemne urządzenia wspomagające (MGSE) oraz nawigację pojazdów kosmicznych. Mimo, że od przystąpienia Polski do ESA w 2012 roku minęło niewiele czasu, SENER Polska stał się jednym z ważnych uczestników rynku kosmicznego i rozpoczął realizację projektów, dzięki którym ma nadzieję przyczynić się do budowania silnego sektora kosmicznego w Polsce. Wśród istotnych przedsięwzięć warto wymienić misje ExoMars, Proba-3, Euclid, E.Deorbit, Saocom-CS, Athena, JUICE.
DEMONSTRACJA FUNKCJONALNOŚCI TERMINALA AURORA THORIUM SPACE
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.