Gra o stypendium i udział w obozie naukowym ADAMED SmartUP
Na rozwiązywanie zadań w grze alternatywnej rzeczywistości, będącej elementem rekrutacji do 6. edycji programu stypendialnego ADAMED SmartUP, został jeszcze tydzień. Wyniki tego i kolejnych etapów pozwolą wyłonić 50 uczniów, którzy wezmą udział w letnim obozie naukowym, zorganizowanym wspólnie przez Fundację Adamed i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Będą oni również mieli szansę na opiekę mentorską i stypendium finansowe.
Fake newsy, komputery kwantowe czy globalne ocieplenie to zagadnienia, z którymi między innymi mierzą się w tym roku uczestnicy gry rekrutacyjnej ADAMED SmartUP. Wcielają się oni w stażystów uniwersytetu, a za zadanie mają rozwiązanie jak największej liczby zagadek naukowych pogrupowanych w bloki tematyczne. W ten sposób zbierają punkty, które mogą stać się przepustką do dalszego udziału w procesie rekrutacyjnym – wysłaniu aplikacji online i rozmowie kwalifikacyjnej z Radą Naukową programu. Rejestracja do programu dostępna jest na stronie: https://adamedsmartup.pl/gra-rekrutacyjna/, gdzie do 15 stycznia 2020 r. na punktowane pytania mogą odpowiadać wszyscy zainteresowani uczniowie w wieku 14-19 lat. Do następnego etapu zaproszone zostaną osoby z najlepszymi rezultatami.
Wysoki wynik można osiągnąć nie znając na pamięć dziesiątek wzorów i reakcji chemicznych. Do udzielania poprawnych odpowiedzi bardziej niż encyklopedyczna wiedza potrzebna jest bowiem zdolność sprawnego łączenia faktów. Wyzwania, jakie stawia przed uczniami gra, wymagają przede wszystkim umiejętności nieszablonowego myślenia i wykorzystania przedstawionych informacji – gra ma wyłonić osoby, które chcą oraz potrafią się uczyć.
Efektem kilkuetapowej rekrutacji będzie wybranie najbardziej ściśle uzdolnionych młodych ludzi. Wyróżniona 50 weźmie udział w innowacyjnym obozie naukowym, 10 jego uczestników otrzyma możliwość uczestniczenia w indywidualnych konsultacjach naukowych, 3 z nich zaś – atrakcyjne stypendium finansowe na dalszy rozwój naukowy.
Program ADAMED SmartUP daje uczestnikom szansę na pełne rozwinięcie ich talentów i pasji. Swoje miejsce odnajdą w nim młodzi ludzie, którzy nieustannie zadają pytania „jak?” oraz „dlaczego?”, ludzie, dla których poszukiwanie odpowiedzi, rozwiązywanie problemów i kreowanie innowacji jest największą radością. Organizowany przez Fundację Adamed obóz naukowy to miejsce, w którym mogą poznać rówieśników, dzielących ich zamiłowanie do nauki i badania rzeczywistości. Natomiast oferowane konsultacje i wsparcie mentorskie pomogą wybrać im optymalną drogę rozwoju – mówi Martyna Strupczewska, Kierownik programu ADAMED SmartUP.
Do pięciu zakończonych edycji, od momentu zainicjowania programu w 2014 roku, na platformie http://ademedsmartup.pl, gdzie dostępna jest gra rekrutacyjna, zarejestrowało się blisko 32 tys. osób, a 250 z nich wzięło udział w corocznych obozach naukowych z bogatym programem zajęć teoretycznych i praktycznych. Strona umożliwia, poza wzięciem udziału w grze, zapoznanie się z bogatą bazą materiałów popularnonaukowych oraz zapisanie się na pojedyncze warsztaty współorganizowane przez Fundację Adamed i jej partnerów.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.