Facebook, NASK i UNICEF Polska uruchamiają „Przystań w sieci”
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Facebook, NASK i UNICEF Polska ruszają z projektem edukacyjnym „Przystań w sieci”, skierowanym do nauczycieli i uczniów w całym kraju. Jego celem jest dotarcie do 2 000 nauczycieli i 40 000 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (młodzież w wieku 13-19 lat) w Polsce.
Założeniem twórców projektu „Przystań w sieci” jest wyposażenie odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci oraz wykształcenie umiejętności krytycznej oceny treści. W tym celu odbiorcom zostanie udostępniona bezpłatna platforma e-learningowa z sześcioma modułami edukacyjnymi: Prywatność w sieci, Cyberprzemoc, Cyberzagrożenia, Szkodliwe i niebezpieczne treści, Cyfrowe ślady i reputacja online oraz Fałszywe informacje. Szkolenia poruszają najbardziej aktualne zagadnienia dotyczące świadomego i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i internetu.
Jako Facebook chcemy, aby wszyscy członkowie naszej społeczności byli bezpieczni i dobrze poinformowani. Nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami wzmacniającymi bezpieczeństwo ale wiemy też jak ważna jest świadomość osób korzystających z internetu
- mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich. Dlatego od lat angażujemy się w inicjatywy wzmacniające tę świadomość szczególnie wśród młodzieży. „Przystań w Sieci” to jednak bez wątpienia projekt o największym rozmachu. Liczymy, że realnie wzmocni kompetencje cyfrowe polskich nauczycieli oraz ich podopiecznych - dodaje.
Znajomość narzędzi umożliwiających bezpieczne korzystanie z sieci oraz umiejętność reagowania na pojawiające się cyberzagrożenia to kompetencje, które są współcześnie niezbędne każdemu nauczycielowi. Twórcy pragną wyposażyć nauczycieli oraz pedagogów pracujących z młodzieżą w wiedzę o tym, jak promować pozytywne zachowania w sieci wśród uczniów, a także jak reagować na wszelkie niepożądane incydenty. Celem jest uświadomienie młodych ludzi, w jaki sposób mogą bezpiecznie korzystać z zasobów internetu, gdzie szukać pomocy, gdy staną się ofiarami cyberprzestępstwa oraz na czym polega krytyczna ocena informacji, z jakimi mają do czynienia w sieci.
Aby wziąć udział w projekcie, nauczyciele powinni zarejestrować się na platformie www.przystanwsieci.pl, gdzie znajdą dedykowane szkolenia i materiały edukacyjne. Podstawą platformy jest 18 kursów dedykowanych nauczycielom i uczniom klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych. Materiałem uzupełniającym, z którego będą mogli skorzystać nauczyciele uczestniczący w projekcie jest Przewodnik zawierający informacje na temat bezpieczeństwa w sieci.
Ponadto, każdy z zarejestrowanych do projektu nauczycieli będzie mógł wziąć udział w jednej z dwóch konferencji online, które zostaną zorganizowane na początku 2021 roku. Wydarzenia te będą doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa młodzieży w sieci.
- NASK od wielu lat współtworzy rewolucję cyfrową w Polsce. Dziś, w czasach poważnych cywilizacyjnych problemów, obejmuje ona coraz więcej obszarów, ułatwiając wiele codziennych obowiązków, dając dostęp do usług cyfrowych i nieograniczonych zasobów wiedzy. Cyfryzacja dotyczy także szkół i procesu edukacji – mówi Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK. - Rewolucji cyfrowej we wszystkich dziedzinach naszego życia musi jednak towarzyszyć wielka odpowiedzialność za jej kształt i troska o bezpieczeństwo, zwłaszcza najmłodszych użytkowników. Musimy ten świat nie tylko budować, ale wspólnie urządzać i dbać o bezpieczeństwo jego mieszkańców. Dlatego jesteśmy razem w projekcie „Przystań w sieci”. Chcemy zwrócić uwagę na to, że czasem warto zatrzymać się w tym cyfrowym pędzie, spojrzeć krytycznie na to, co dzieje się wokół, aby odpowiedzialnie podejmować nowe wyzwania. Podkreślamy również, jak bardzo ważna jest rola nauczycieli i rodziców, którzy niezależnie od umiejętności cyfrowych, powinni być dla swoich uczniów i dzieci bezpieczną przystanią – dodaje przedstawicielka NASK.
Obecność młodych ludzi w internecie jest zjawiskiem powszechnym. Okres pandemii koronawirusa i wprowadzenie rozwiązania w postaci edukacji zdalnej uwypuklił wiele problemów z tym związanych: brak świadomości uczniów co do zagrożeń wynikających z użytkowania globalnej sieci czy potrzebę wsparcia kadry pedagogicznej w nabywaniu kompetencji cyfrowych. To priorytetowe wyzwania, nad którymi powinniśmy się pochylić. Internet to jedna z przestrzeni, w której funkcjonuje młody człowiek, a rolą nas dorosłych, jest dołożenie wszelkich starań, aby była to przestrzeń przyjazna i dbająca o jego prawa – mówi Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, Manager Projektów Edukacyjnych w UNICEF Polska.
Program „Przystań w sieci” jest objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Wszystkie placówki, które zrealizują projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z internetu w roku szkolnym 2020/2021.
Do programu można dołączyć od 20 października na stronie www.przystanwsieci.pl. Moduły edukacyjne na platformie e-learningowej „Przystań w sieci” zostaną udostępnione zarejestrowanym uczestnikom 9 listopada. Realizacja programu przewidziana jest do końca roku szkolnego 2020/21.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.