Drużyna z Bielska Podlaskiego zwycięzcą pierwszej polskiej edycji programu Solve
Od listopada zeszłego roku młodzi ludzie, stojący u progu dorosłości, intensywnie pracowali nad udoskonalaniem swoich projektów z zakresu zdrowia, bezpieczeństwa i klimatu. Podejmowane przez nich wyzwania dotyczyły w dużym stopniu problemów życia codziennego – nadużywania social mediów, braku poczucia bezpieczeństwa przy późnych powrotach do domu czy stanu środowiska w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dzisiaj, podczas oficjalnej gali finałowej w Centrum Nauki Kopernik, poznaliśmy zwycięzców pierwszej polskiej edycji programu Solve for Tomorrow.
Solve for Tomorrow to program edukacyjny Samsung, skierowany do uczniów ze szkół ponadpodstawowych oraz studentów I i II roku studiów pierwszego stopnia. Dzięki SFT młodzi ludzie mogą rozwijać kompetencje przyszłości oraz budować swoje poczucie sprawczości.
Program podzielony został na trzy etapy. W pierwszym z nich spośród 138 aplikacji zgłoszonych w jednej z trzech kategorii: zdrowia, bezpieczeństwa lub klimatu, jury wyłoniło 25 zespołów, które przeszły do półfinału programu. Następnie uczestnicy otrzymali wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow, a także wzięli udział w warsztatach Design Thinking. Na tym etapie zespoły miały czas na pogłębioną analizę swoich pomysłów. W efekcie powstały podsumowania video, w których zespoły zaprezentowały swój proces tworzenia i efekty.
W finale pilotażowej edycji programu Solve for Tomorrow w Polsce znalazło się 9 zespołów: 3 w kategorii zdrowie, 2 w kategorii bezpieczeństwo i 4 projekty realizujące wyzwania związane z klimatem. Na ostatnim etapie zespoły odbyły blisko 40 spotkań z wolontariuszami firmy Samsung, którzy wcielili się w rolę mentorów. Zadaniem wolontariuszy było wspieranie zespołów w ulepszeniu prototypów od strony technologicznej, testowanie i przygotowanie do prezentacji podczas gali finałowej.
Zwycięskie zespoły
31 marca b.r. podczas uroczystej gali finałowej w Centrum Nauki Kopernik jury ogłosiło, że zwycięzcą pierwszej edycji Solve for Tomorrow w Polsce został zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Bielska Podlaskiego z projektem „Bezpieczny powrót do domu o każdej porze”. Licealiści zaproponowali niezwykle innowacyjną aplikację na telefon, która w czasie późnych powrotów do domu umożliwia wysyłanie powiadomień o lokalizacji zaufanym osobom, wyznacza najbezpieczniejszą trasę podróży i pozwala sprawnie wezwać policję. Drugie miejsce zajęła Akademeia High School z Warszawy za projekt „Wodorosty kontra CO2”, w którym przy wykorzystaniu technologii AI i plantacji wodorostów oczyszcza powietrze oraz tworzy bioplastik. Na trzecim miejscu znalazło się I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczyńskiego w Gryfinie i ich projekt „Nawóz potrzebny od zaraz”
Szansę na docenienie najlepszych projektów dostały także społeczności lokalne, oddając łącznie 6628 głosów. Na stronie programu Solve for Tomorrow do 29 marca 2022 r. trwało głosowanie na finalistów. Przy okazji można było zapoznać się z opisami wyzwań i wideo przygotowanymi przez drużyny. Najwięcej głosów otrzymał zespół z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zbierając 1180 wskazań. Ich projekt „MASK OFF” zwraca uwagę na problem zaburzeń psychicznych i planuje stworzenie anonimowej aplikacji, która wyjdzie naprzeciw osobom borykającym się z takimi problemami.
Pomysły finalistów oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska – dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), Anna Dziama, Zastępca Dyrektora Programowego ds. Edukacji w Centrum Nauki Kopernik, Kinga Pasternak – Rzecznik Centrum GovTech, Zuzanna Polak – kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK, prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Adam Roś VP Centrum Rozwojowo-Badawczego w Samsung Polska, Piotr Stelmachów, Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung oraz Marzena Strzelczak, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Centrum GovTech Polska oraz NASK. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Zwolnieni z Teorii oraz firma Hostersi.
Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem “Together for Tommorow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Nasze programy mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniamy się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budujemy lepszy świat.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.