Badania i rozwój w sektorze farmaceutycznym
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Jak wynika z raportu Bank of America Merrill Lynch, ponad 50% firm produkcyjnych testuje rozszerzoną rzeczywistość w celu poprawy wydajności i jakości produktów oraz obniżenia kosztów. Ma to szczególne znaczenie w branży farmaceutycznej i biotechnologicznej, ponieważ wytwarzanie bezpiecznych farmaceutyków czy suplementów na skalę przemysłową to złożony oraz wymagający proces.
Przemysł farmaceutyczny i biotechnologiczny charakteryzuje się bardzo dynamicznym tempem rozwoju. To właśnie w tych sektorach gospodarki można zaobserwować wysokie nakłady na prace badawczo-rozwojowe, tj. R&D. Według raportu GUS, krajowa produkcja od lat plasuje się w czołowej trójce liderów innowacji.
Na prace badawczo-rozwojowe składają się działania, mające na celu podniesienie innowacyjności wytwarzanych produktów. Działy R&D liderów branży na całym świecie na bieżąco śledzą nowinki, aby sukcesywnie podnosić jakość i atrakcyjność oferowanych towarów, a także rozszerzać swoje portfolio. W tradycyjnym rozumieniu, pojęcie prac badawczo-rozwojowych definiuje się jako wszelkie aktywności związane z rozwojem i zarejestrowaniem nowych substancji leczniczych, czyli tak zwanych leków innowacyjnych. Proces ten jest bezpośrednio związany z największym nakładem prac i kosztów oraz najwyższym stopniem innowacyjności w skali danego przedsiębiorstwa.
Technologią, która ma wiodące znaczenie dla zmian w całej gospodarce, jest sztuczna inteligencja. W ostatnich latach AI wykorzystuje się na różnych etapach działań, jak badania i rozwój, procesy kliniczne, analiza i porządkowanie złożonych danych. – Sztuczna inteligencja, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, blockchain oraz inne technologie pozwalają na ogromny postęp w sektorze, począwszy od łańcucha dostaw, poprzez procesy produkcyjne, R&D aż po usługi dla konsumentów. Cały sektor odważnie stawia na nowoczesne technologie, co skutkuje zwiększeniem innowacyjności. Jest to widoczne również w Polsce. Docelowo, największy nacisk jest kładziony na rozwój samego produktu, który ma wpisywać się w aktualne trendy oraz potrzeby, a nawet je wyprzedzać – mówi Aleksandra Smolczyk, kierownik ds. badań i rozwoju w onesano, producenta naturalnych suplementów diety.
Prace technologiczne prowadzą do opracowania składu nowego produktu. Właściwy dobór substancji czynnych i pomocniczych jest najważniejszym procesem, który opiera się na dogłębnej analizie danych i doświadczeniu najwyższej klasy ekspertów. Początkowe prace laboratoryjne mają na celu dokładne poznanie substancji, które znajdą zastosowanie w produkcie, a także ich ewentualną modyfikację czy ocenę właściwości fizykochemicznych. Kolejnym krokiem jest przetransferowanie całego procesu na dużą skalę technologiczną. Formulacja, poza stabilnością produktu, powinna być też odpowiednio dostosowana do indywidualnych preferencji użytkownika końcowego. W tym obszarze kluczową rolę pełnią smak oraz wygląd, dopasowane do różnych grup odbiorców, jak na przykład dzieci czy seniorów.
Formulacja powinna zapewnić jak najwyższą jakość produktu, która znajdzie potwierdzenie w badaniach analitycznych i stabilności. Zaawansowanie oraz złożoność prac z obszaru R&D w farmacji i biotechnologii wymagają od przedsiębiorców dużego nakładu finansowego oraz posiadania odpowiedniego zaplecza zarówno technologicznego, jak i naukowego.
Startuje Wielkopolska Akademia Menedżerów Zdrowia
Mity na temat estrów etylowych – co warto wiedzieć?
Rola mikrobiomu i diety w utrzymaniu zdrowych jelit
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.