Akcelerator Pro - nowy wymiar nauczania
Pojazdy elektryczne, z pułapek na myszy, czy przenośna turbina wiatrowa to tylko niektóre projekty zrealizowane w ramach nowego programu Akcelerator Pro. Dzięki otrzymanemu wsparciu metodycznemu i finansowemu nauczyciele podjęli się nowych zadań, które umożliwiły ich uczniom wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce oraz rozwinęły ich dodatkowe kompetencje. Akcelerator Pro jest odpowiedzią na potrzeby szkół technicznych i zawodowych. Wyposaża on nauczycieli w metodę i narzędzia pracy z młodymi ludźmi, rozwijając w angażujący sposób ich dotychczasowe umiejętności oraz kompetencje przyszłości. Program jest prowadzony przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Inter Cars.
Ostatnie wyniki międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie PISA[1] odbiły się szerokim echem w środowisku edukacyjnym. Unaoczniły one rozstrzał pomiędzy wynikami liceów ogólnokształcących a szkół technicznych i branżowych w Polsce. Średnio 62% uczniów i uczennic kształcących się w zawodach, uzyskało niski albo bardzo niski wynik badanych umiejętności: matematycznych, czytania ze zrozumieniem, przyrodniczych. - Wyniki badań PISA nie dziwią, ponieważ zaniedbania wobec szkół kształcących w zawodach w polskim systemie edukacji są bardzo duże. Brakuje szerokiej oferty, która wspierałaby pracę nauczycieli i uczniów w tego typu szkołach. Środowiska branżowe radzą sobie same, we własnym, ograniczonym z wielu przyczyn zakresie, nierzadko przeznaczając na to, swój prywatny czas - mówi socjolog, prof. Tomasz Sobierajski. Przed osobami nauczycielskimi w szkolnictwie branżowym i technicznym stoi wiele wyzwań, a wśród nich rozwój kompetencji przyszłości takich jak: współpraca, empatia krytyczne myślenie, czy komunikacja.
Akcelerator PRO program dopasowany do potrzeb szkolnictwa
Fundacja Szkoła z Klasą wraz Fundacją Inter Cars zdecydowały się wesprzeć grupę edukatorów ze szkół technicznych i branżowych, tworząc odpowiadający na ich potrzebę program Akcelerator Pro. Zakłada on zindywidualizowane i systematyczne wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli, a poprzez nich uczniów i uczennic. Wspiera w zakresie metodologii planowania i realizacji projektów oraz zarządzania ich budżetem. To skierowane do osób nauczycielskich (o specjalizacjach m.in.: motoryzacja, mechanika, mechatronika, elektronika, informatyka czy logistyka) działanie, umożliwiło im realizację wspólnie ze swoimi uczniami i uczennicami innowacyjnych projektów edukacyjnych. W efekcie pozwoliło także rozwinąć uczniowskie umiejętności: współpracy, kreatywnego działania, krytycznego myślenia, komunikacji. W ramach pilotażowej edycji programu edukatorzy wzięli udział w dwudniowym szkoleniu, podczas którego poznali: metodę projektu edukacyjnego, nowoczesne metody pracy z klasą, takie jak Design Thinking, metodykę zarządzania projektami i pracy na błędach. Otrzymali również wsparcie eksperckie oraz grant w wysokości 5 000 zł na realizację autorskich pomysłów na projekt edukacyjny.
- Program Akcelerator Pro mógłby z powodzeniem stać się częścią edukacyjnego krajobrazu w Polsce. Uczestnicząca w nim kadra pedagogiczna zdobywa wiedzę i kompetencje, które łatwo może zastosować w szkołach dostosowując je do potrzeb uczniów. Dzięki temu projekty realizowane w ramach programu są niezwykle różnorodne i wynikają z zainteresowań samych uczniów i uczennic, co dodatkowo wzmacnia ich zaangażowanie, czyniąc uczenie się skuteczniejszym i przełamującym rutynę – mówi Katarzyna Oleksowicz z Fundacji Inter Cars.
Od elektromobilności po turniej pojazdów napędzanego pułapką na myszy
Uczestnicy programu pracowali nad projektami od października 2023 r. Jak przyznaje jedna z nauczycielek, program Akcelerator Pro jest realizacją jej marzeń. Wprowadził nową jakość do kształcenia, zainspirował uczniów do działania i pozwolił zgłębić tematy, które jak zauważa, w podstawie programowej potraktowane są pobieżnie lub po prostu brakuje na nie czasu. Różnorodność tematów, opinie uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek potwierdzają, że tego typu działania są pożądane w środowisku szkół technicznych. W trakcie trwania programu w oparciu o model partycypacyjny powstało wiele pasjonujących projektów. Zespół Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich zorganizował wyścigi pojazdów napędzanych mechanizmem pułapki na myszy. Pod opieką nauczycielki Karoliny Łydki uczniowie zorganizowali międzyszkolny turniej stworzonych przez siebie pojazdów, zadbali o jego promocję i prawidłowy przebieg. Uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Mikołowie wraz z nauczycielem Wojciechem Baranowiczem stworzyli pojazd ARACHECO, projektując i budując napęd elektryczny do pojazdu rurowego jednoosobowego wraz z fotowoltaiczną stacją ładującą. Grupa projektowa Technikum nr 1 z Żywca, pod okiem Elżbiety Burlagi zaprojektowała, udokumentowała i wykonała przenośną turbinę wiatrową z ogniwami fotowoltaicznymi i funkcją magazynowania energii. W Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu zbudowano E-patio - miejsce, gdzie można skorzystać z ładowania sprzętów elektronicznych oraz pojazdów, którymi młodzież dociera do szkoły: rowerów elektrycznych czy hulajnóg. W projekcie wykorzystano odnawialne źródła energii. Proces realizacji takich projektów pozwolił rozwinąć także wiedzę z zakresu transformacji energetycznej, redukcji śladu węglowego, logistyki, zastosowań druku 3D, czy elektromobilności.
Efekty ich pracy były prezentowane podczas festiwalu wieńczącego program. W wydarzeniu udział wzięli uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami, organizatorzy oraz eskpertki i eksperci a wśród nich: Jakub Lasocki, Marta Wąsowska, Barbara Halska, Agnieszka Bilska, Agnieszka Soszyńska, Piotr Płoszajski, Bartosz Sokoliński, Małgorzata Trzaskowska, Justyna Józefowicz, Marcin Napiórkowski i Dorota Olszewska.
[1] https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pisa
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.