Komunikaty PR

Akcelerator Pro - nowy wymiar nauczania

2024-06-03  |  14:00
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.32 MB )

Pojazdy elektryczne,  z pułapek na myszy, czy przenośna turbina wiatrowa to tylko niektóre projekty zrealizowane w ramach nowego programu Akcelerator Pro. Dzięki otrzymanemu wsparciu metodycznemu i finansowemu nauczyciele podjęli się nowych zadań, które umożliwiły ich uczniom wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce oraz rozwinęły ich dodatkowe kompetencje. Akcelerator Pro jest odpowiedzią na potrzeby szkół technicznych i zawodowych. Wyposaża on nauczycieli w metodę i narzędzia pracy z młodymi ludźmi, rozwijając w angażujący sposób ich dotychczasowe umiejętności oraz kompetencje przyszłości. Program jest prowadzony przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Inter Cars. 

Ostatnie wyniki międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie PISA[1] odbiły się szerokim echem w środowisku edukacyjnym. Unaoczniły one rozstrzał pomiędzy wynikami liceów ogólnokształcących a szkół technicznych i branżowych w Polsce. Średnio 62% uczniów i uczennic kształcących się w zawodach, uzyskało niski albo bardzo niski wynik badanych umiejętności: matematycznych, czytania ze zrozumieniem, przyrodniczych. - Wyniki badań PISA nie dziwią, ponieważ zaniedbania wobec szkół kształcących w zawodach w polskim systemie edukacji są bardzo duże. Brakuje szerokiej oferty, która wspierałaby pracę nauczycieli i uczniów w tego typu szkołach. Środowiska branżowe radzą sobie same, we własnym, ograniczonym z wielu przyczyn zakresie, nierzadko przeznaczając na to, swój prywatny czas - mówi socjolog, prof. Tomasz Sobierajski.  Przed osobami nauczycielskimi w szkolnictwie branżowym i technicznym stoi wiele wyzwań, a wśród nich rozwój kompetencji przyszłości takich jak: współpraca, empatia krytyczne myślenie, czy komunikacja. 

 

Akcelerator PRO program dopasowany do potrzeb szkolnictwa

Fundacja Szkoła z Klasą wraz Fundacją Inter Cars zdecydowały się wesprzeć  grupę edukatorów ze szkół technicznych i branżowych, tworząc odpowiadający na ich potrzebę program Akcelerator Pro. Zakłada on zindywidualizowane i systematyczne wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli, a poprzez nich uczniów i uczennic. Wspiera w zakresie metodologii planowania i realizacji projektów oraz zarządzania ich budżetem. To skierowane do osób nauczycielskich (o specjalizacjach m.in.: motoryzacja, mechanika, mechatronika, elektronika, informatyka czy logistyka) działanie, umożliwiło im realizację wspólnie ze swoimi uczniami i uczennicami innowacyjnych projektów edukacyjnych. W efekcie pozwoliło także rozwinąć uczniowskie umiejętności: współpracy, kreatywnego działania, krytycznego myślenia, komunikacji. W ramach pilotażowej edycji programu edukatorzy wzięli udział w dwudniowym szkoleniu, podczas którego poznali: metodę projektu edukacyjnego, nowoczesne metody pracy z klasą, takie jak Design Thinking, metodykę zarządzania projektami i pracy na błędach. Otrzymali również wsparcie eksperckie oraz grant w wysokości 5 000 zł na realizację autorskich pomysłów na projekt edukacyjny.

- Program Akcelerator Pro mógłby z powodzeniem stać się częścią edukacyjnego krajobrazu w Polsce. Uczestnicząca w nim kadra pedagogiczna zdobywa wiedzę i kompetencje, które łatwo może zastosować w szkołach dostosowując je  do potrzeb uczniów. Dzięki temu projekty realizowane w ramach programu są niezwykle różnorodne i wynikają z zainteresowań samych uczniów i uczennic, co dodatkowo wzmacnia ich zaangażowanie, czyniąc uczenie się skuteczniejszym i przełamującym rutynę – mówi Katarzyna Oleksowicz z Fundacji Inter Cars.

Od elektromobilności po turniej pojazdów napędzanego pułapką na myszy

Uczestnicy programu pracowali nad projektami od października 2023 r. Jak przyznaje jedna z nauczycielek, program Akcelerator Pro jest realizacją jej marzeń. Wprowadził nową jakość do kształcenia, zainspirował uczniów do działania i pozwolił zgłębić tematy, które jak zauważa, w podstawie programowej potraktowane są pobieżnie lub po prostu brakuje na nie czasu.  Różnorodność tematów, opinie uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek potwierdzają, że tego typu działania są pożądane w środowisku szkół technicznych. W trakcie trwania programu w oparciu o model partycypacyjny powstało wiele pasjonujących projektów. Zespół Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich zorganizował wyścigi pojazdów napędzanych mechanizmem pułapki na myszy.  Pod opieką nauczycielki Karoliny Łydki uczniowie zorganizowali międzyszkolny turniej stworzonych przez siebie pojazdów, zadbali o jego promocję i prawidłowy przebieg. Uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Mikołowie wraz z nauczycielem Wojciechem Baranowiczem stworzyli pojazd ARACHECO, projektując i budując napęd elektryczny do pojazdu rurowego jednoosobowego wraz z fotowoltaiczną stacją ładującą. Grupa projektowa Technikum nr 1 z Żywca, pod okiem Elżbiety Burlagi zaprojektowała, udokumentowała i wykonała przenośną turbinę wiatrową z ogniwami fotowoltaicznymi i funkcją magazynowania energii. W Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu zbudowano E-patio - miejsce, gdzie można skorzystać z ładowania sprzętów elektronicznych oraz pojazdów, którymi młodzież dociera do szkoły: rowerów elektrycznych czy hulajnóg. W projekcie wykorzystano odnawialne źródła energii. Proces realizacji takich projektów pozwolił rozwinąć także wiedzę z zakresu transformacji energetycznej, redukcji śladu węglowego, logistyki, zastosowań druku 3D, czy elektromobilności.

Efekty ich pracy były prezentowane podczas festiwalu wieńczącego program. W wydarzeniu udział wzięli uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami, organizatorzy oraz eskpertki i eksperci a wśród nich:  Jakub Lasocki, Marta Wąsowska, Barbara Halska, Agnieszka Bilska, Agnieszka Soszyńska, Piotr Płoszajski, Bartosz Sokoliński, Małgorzata Trzaskowska, Justyna Józefowicz, Marcin Napiórkowski i Dorota Olszewska.

 


[1] https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pisa

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli Biuro prasowe
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.