Szklarnie pełne warzyw i owoców. Jak szkło wpływa na rośliny
Pilkington IGP
ul. Portowa 24
27-600 Sandomierz
Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com| |Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com
+48 22 548 75 03
https://www.pilkington.com/pl-PL/pl
Szklarnie umożliwiają całoroczną produkcję warzyw i owoców, co w dobie malejących plonów i coraz mniej żyznych gleb może mieć ogromne znaczenie. Aby zapewnić najwyższą jakość zbiorów, niezbędne jest zastosowanie wysokiej jakości szkła.
Klimat jako kluczowy czynnik
Zapewnieniem zdrowej diety populacji zajmują się dziesiątki tysięcy osób zatrudnionych w przemyśle spożywczym. Jego podstawą jest uprawa roślin – zbóż, warzyw i owoców. Produkuje się z nich paszę dla zwierząt, ale również dziesiątki produktów, które stanowią podstawę naszej codziennej diety. Żeby zapewnić zdrową żywność rosnącej populacji (która w 2050 roku osiągnie 9,9 miliarda[1]) konieczne jest poszerzanie powierzchni pól oraz szklarni.
Konsumenci przyzwyczajeni są do ciągłej dostępności produktów, które jeszcze kilkanaście lat temu występowały tylko sezonowo, ale rozszerzanie rolniczej działalności jest utrudnione ze względu na zmiany klimatu. Wpływają one na wzrost średniej temperatury globu, co może wiązać się z trudnościami z uprawą np. kawy[2], a także zmniejszeniem plonów[3] poprzez wyjaławianie gleb, wzrost intensywności susz oraz ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Dieta, a zmiany na rynku
Jedną z przyczyn obecnego stanu rzeczy jest także wzrost ilości osób praktykujących dietę wegetariańską i wegańską, co wiązać się będzie ze zwiększonym zainteresowaniem produktami roślinnymi. Dieta bezmięsna jest polecana przez np. UE i ONZ jako alternatywa w dobie zmian klimatu, a propozycje nałożenia wyższych podatków na mięso sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na warzywa, owoce oraz roślinne zamienniki mięsa.
Sektor spożywczy czekają silne przekształcenia. Będzie zwiększał intensywność produkcji oraz zmniejszał ślad węglowy, ale wciąż musi zapewnić stały dopływ produktów spożywczych. Organizacje takie jak Unia Europejska zachęcają do diety sezonowej, ale zmiana nawyków konsumenckich potrwa wiele lat, więc przemysł musi poszukiwać rozwiązań, które zapewnią całoroczną produkcję warzyw i owoców.
Uprawa w szkle
Jedną z metod całorocznej uprawy świeżych produktów roślinnych są szklarnie. Ta część przemysłu spożywczego rozwija się bardzo szybko – według przewidywań roczny skumulowany wskaźnik wzrostu sektora szklarniowego w latach 2021-2026 wyniesie 6,2%[4]. Służą one do uprawy roślin wymagających kontrolowanej temperatury, światła i wilgotności oaz pozwalają na intensywną produkcję dużych ilości warzyw i owoców przez cały rok. Mogą być również rozwiązaniem problemów z wyjaławianiem gleb, a także przy zastosowaniu odpowiednich technologii pozwalają nawet na uprawę zbóż w ich wnętrzach – dla przykładu, zespół naukowców z uniwersytetów Queensland i Sydney stworzył szklarnię, w której w ciągu roku uzyskał sześć pokoleń wysokojakościowej pszenicy[5].
Najważniejszym elementem szklarni jest szkło, a najistotniejsze w uprawie roślin jest zapewnienie im odpowiedniej ilości światła. W dużym uproszczeniu – im więcej światła, tym szybciej będą one rosły, osiągając dojrzałość w np. kilka tygodni, a nie miesięcy, co pozwoli na zwiększenie produkcji. Szkło do szklarni powinno nie tylko cechować się wysoką przepuszczalnością światła, ale również wytrzymałością – mówi Ewelina Wójcicka, Kierownik ds. Komunikacji Marketingowej w Pilkington IGP i Pilkington Polska.
Szkło szklarniowe – jak działa?
Jednym z rozwiązań dostępnych na rynku szklarniowym jest gama produktów Pilkington Botanical™, które oferują szereg korzyści dla ogrodnictwa. Na przykład, szkło takie jak Pilkington HortiGrow™ 98 dzięki powłoce antyrefleksyjnej zapewnia 98% przepuszczalności światła oraz 89% transmisji hemisferycznej światła (jest to uśredniona wartość przechodzenia promieni słonecznych pod różnymi kątami w ciągu doby). Natomiast specjalna powłoka na szkle Pilkington HortiClean™ pozwala uzyskać właściwości samoczyszczące.
Dodatkowo, w gamie produktów Pilkington Botanical™ dostępny jest specjalny rodzaj szkła (Pilkington HortiHaze™), które posiada właściwości rozpraszania światła i zapobiega przegrzewaniu się roślin, umożliwiając jednolity rozwój upraw.
W niedalekiej przyszłości przemysł spożywczy czekają zmiany stosowanych rozwiązań i materiałów. W celu zapewnienia zdrowego jedzenia niezbędne będzie stosowanie technologii pozwalających na całoroczną produkcję, co przyczyni się do wzrostu znaczenia szklarni. Wysokiej jakości szkło zapewni wysoką jakość roślin, a także wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych.
KONIEC
[1] https://sdg.iisd.org/news/world-population-to-reach-9-9-billion-by-2050/
[2] https://blogs.scientificamerican.com/observations/how-to-save-coffee-from-climate-change/
[3] https://climate.nasa.gov/news/3124/global-climate-change-impact-on-crops-expected-within-10-years-nasa-study-finds/
[4] https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/commercial-greenhouse
[5] https://www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180101144758.htm
4 mld euro wzrostu gospodarczego: potencjał mięsa hodowanego komórkowo w Polsce
Skuteczne i ekologiczne. Szybszy wzrost i rozwój roślin z foliQ
Skuteczne zaprawianie zbóż ozimych Poznaj foliQ Fessional od Agrii Polska
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.