Komunikaty PR

4 mld euro wzrostu gospodarczego: potencjał mięsa hodowanego komórkowo w Polsce

2024-10-22  |  11:17
Biuro prasowe

Według raportu firmy Systemiq, do 2050 r. mięso hodowlane może wnieść do polskiej gospodarki od 1 do 4 mld euro rocznie. Ponieważ inne regiony świata szybko rozwijają tę technologię, Polska i UE mogą w ten sposób zwiększyć swoje bezpieczeństwo żywnościowe oraz przyspieszyć wzrost gospodarczy, jednocześnie spełniając globalne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Mięso hodowane komórkowo ma na celu produkcję takiego samego mięsa jak to, które jemy dzisiaj, ale wytwarzanego w fermentorach, takich jak te używane do warzenia piwa.

Dzięki dobrze rozwiniętemu sektorowi biotechnologii i produkcji leków Polska ma potencjał rozwoju rynku produkcji mięsa hodowanego komórkowo o wartości 4 mld euro do 2050 r., jak wynika z najnowszej analizy „Przyszłość hodowanego komórkowo mięsa w Europie”. Przy silnym wsparciu politycznym i dużych inwestycjach ze strony rządu i UE, ten wschodzący sektor może wnieść do polskiej gospodarki 1-4 mld euro rocznie, co stawiałoby go na równi z polskim rynkiem produkcji chleba. Potencjał rynku eksportu mięsa hodowanego komórkowo produkowanego w Polsce może do 2050 r. wynieść od 100 do 800 mln euro i stworzyć do 7 tys. nowych miejsc pracy.

Obecnie rynek produkcji mięsa hodowanego komórkowo jest na wczesnym etapie rozwoju i nie jest ono jeszcze dostępne w Europie. W lipcu złożono pierwszy w Unii Europejskiej wniosek o zatwierdzenie tego typu produktów, a jego ocena przez unijne organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa żywności zajmie do 18 miesięcy. Z analizy Systemiq wynika jednak, że rynek ten ma ogromny potencjał, a jego wartość w UE wynosi od 15 do 80 mld euro, wnosząc do unijnej gospodarki 20-85 mld euro. W Europie istnieje ponad 50 startupów pracujących nad mięsem hodowlanym, od infrastruktury po produkty końcowe – w tym LabFarm w Polsce, który niedawno otrzymał 9 mln złotych wsparcia od polskiego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Konkurencyjne polskie sektory produkcyjne i biotechnologiczne mają wyjątkową pozycję wyjściową do dostarczania specjalistycznych nakładów i sprzętu dla przemysłu mięsa hodowanego komórkowo, zapewniając wzrost gospodarczy i tworząc miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji. Zapewnienie znaczących inwestycji publicznych i prywatnych będzie miało kluczowe znaczenie dla pełnego wykorzystania tej szansy i osiągnięcia długoterminowego sukcesu – mówi Christine Delivanis, partner i dyrektor platformy Nature-Food w Systemiq.

 

Wzmocnienie bezpieczeństwa żywnościowego UE i ochrony środowiska

Produkcja mięsa hodowanego komórkowo ma na celu dostarczanie produktów takich jak drób, wieprzowina, wołowina czy owoce morza, nieróżniących się od mięsa, które spożywamy obecnie, jednak wytwarzanego w fermentorach – takich jak te używane do warzenia piwa – a nie poprzez hodowlę zwierząt. Przy przewidywanym wzroście konsumpcji mięsa nawet o 30 procent do 2050 r., mięso hodowane komórkowo może uzupełniać konwencjonalne mięso, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo żywnościowe, zmniejszając emisje klimatyczne i tworząc zielone miejsca pracy i wzrost gospodarczy.

Pierwsze badania sugerują, że produkcja mięsa hodowanego komórkowo wymagałaby znacznie mniej ziemi niż konwencjonalna produkcja mięsa, uwalniając grunty pod zrównoważone rolnictwo. Mogłaby również zwiększyć bezpieczeństwo żywnościowe poprzez prawie czterokrotne zwiększenie udziału rolnictwa ekologicznego w Polsce. Mięso hodowane komórkowo może być produkowane bez użycia antybiotyków, co pomaga zmniejszyć ryzyko zwiększonej oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. Zgodnie z dostępnymi recenzowanymi badaniami, produkcja samej hodowanej komórkowo wołowiny może powodować emisję do 92 proc. mniej gazów cieplarnianych, do 94 proc. mniej zanieczyszczeń powietrza i zużywać do 66 proc. mniej wody niż tradycyjna hodowla. 

UE i rządy krajowe będą miały kluczowe znaczenie dla kształtowania przyszłości produkcji mięsa hodowanego komórkowo. Tylko dzięki strategicznym inwestycjom i wspierającej polityce sektor ten będzie w stanie wykorzystać swój potencjał, aby pomóc w walce ze zmianami klimatycznymi i chronić zdrowie publiczne, jednocześnie pobudzając wzrost gospodarczy i tworząc zielone miejsca pracy. Polska powinna opracować spójny plan umożliwiający rozwój ekosystemu mięsa hodowanego komórkowo, aby czerpać znaczne korzyści gospodarcze i środowiskowe, jakie może zapewnić ten sektor – mówi Seth Roberts, Senior Policy Manager w GFI Europe.

 

Metodologia:

Analiza opiera się na szeregu założeń opracowanych na podstawie wywiadów z ekspertami w dziedzinie mięsa produkowanego komórkowo z różnych grup interesariuszy (m.in. producentów, naukowców, organizacji pozarządowych) oraz artykułów naukowych i raportów branżowych.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Agro Skuteczne i ekologiczne. Szybszy wzrost i rozwój roślin z foliQ Biuro prasowe
2024-10-04 | 10:00

Skuteczne i ekologiczne. Szybszy wzrost i rozwój roślin z foliQ

Polskie rolnictwo stoi dziś przed dużym wyzwaniem, jakim jest zrównoważony rozwój. Rosnąca świadomość ekologiczna i unijne prawodawstwo powodują, że coraz częściej
Agro Skuteczne zaprawianie zbóż ozimych Poznaj foliQ Fessional od Agrii Polska
2024-08-26 | 11:00

Skuteczne zaprawianie zbóż ozimych Poznaj foliQ Fessional od Agrii Polska

Rozpoczyna się sezon jesienny, a wraz z nim rolnicy w Polsce stają przed wyzwaniem zmieniających się warunków pogodowych. Niskie temperatury, przymrozki oraz nieprzewidywalne opady
Agro W 2023 roku spółka SVI odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży
2024-08-12 | 15:50

W 2023 roku spółka SVI odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży

Spółka Smart Vegetables Innovations (SVI), specjalizująca się w innowacyjnej produkcji sałat i ziół w systemie hydroponicznym, dostarczyła w 2023 roku 7,4

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.