35 zespołów w półfinale IV edycji Solve for Tomorrow
Program dla młodzieży Solve for Tomorrow z każdym rokiem zyskuje na popularności. Do IV edycji wpłynęło aż 413 zgłoszeń z całej Polski! Spośród nich 35 zespołów zakwalifikowało się do półfinału. Drużyny będą pracować nad pomysłami przy wsparciu ekspertów oraz poznając metodę myślenia projektowego Design Thinking.
Solve for Tomorrow to program skierowany do młodych ludzi, którzy wykazują się wrażliwością na wyzwania współczesnego świata, są otwarci na zmiany i pragną mieć realny wpływ na otoczenie. W programie biorą udział uczniowie klas 1–4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie innowacyjnego rozwiązania w jednym z czterech kluczowych obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu lub integracji.
Do IV edycji zgłoszono 413 projektów, co stanowi rekord w historii polskiej odsłony Solve for Tomorrow. Co więcej, po raz pierwszy do programu wpłynęły pomysły ze wszystkich 16 województw Polski.
Ciekawie wyglądają także statystyki dotyczące obszarów, które wybierali uczniowie. Spośród wypełnionych aplikacji 133 skupiało się tematach związanych z integracją, 123 – związanych ze zdrowiem, 97 – z klimatem i 60 – z bezpieczeństwem. Zaskakuje również różnorodność pomysłów młodych twórców: od wyrównywania szans w edukacji i rozwoju osobistym po odpowiedzialne wybory konsumenckie, troskę o zwierzęta oraz zasoby naturalne, a także wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz przeciwdziałanie poczuciu zagrożenia oraz przemocy.
Do programu zakwalifikowało się 35 placówek, w tym zespół z Technikum TEB Edukacja w Tychach, który zwyciężając w hackathonie organizowanym przez Centrum ElektroEkologii otrzymał zaproszenie do półfinału. Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:
9 projektów z kategorii Bezpieczeństwo:
• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu
• Świętokrzyskie Stowarzyszenie na rzecz aktywizacji zawodowej i pomocy młodzieży w Kielcach
• Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie
• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie
• Zespół Szkół nr 1 im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu
• II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Raciborzu
• CLXIII Liceum Ogólnokształcące im. Cz. Niemena w Warszawie
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
• XXIX Liceum Ogólnokształcące im. hm. Janka Bytnara “Rudego” w Łodzi
8 projektów z kategorii Integracja:
• Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA z Wrocławia
• Salezjańskie Szkoły Rzemiosł w Łodzi
• I Liceum Ogólnokształcące dawne Polskie Gimnazjum im. dra Władysława Gębika w Kwidzynie
• Niepubliczne Międzynarodowe Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące “IPS – Upper Secondary” we Wrocławiu
• Zespół Szkół im. Jana Śniadeckiego w Wyszogrodzie
• Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mari Konopnickiej w Opolu
• Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie
• Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Siennicy Różanej
9 projektów z kategorii Klimat:
• Zespół Szkół nr 18 we Wrocławiu
• Technikum Menedżerskie w Bydgoszczy
• XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
• IV Liceum Ogólnokształcące im św. Jana Pawła II w Jaśle
• V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej
• Zespół Szkół Elektronicznych im. Ignacego Domeyki w Bolesławcu
• Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu
• Zespół Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu
• Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
8 projektów z kategorii Zdrowie:
• Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi
• Akademeia High School w Warszawie
• Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku
• 2 SLO IB imienia Pawła Jasienicy w Warszawie
• Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie
• X Liceum Ogólnokształcące im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej w Gdyni
• Zespół Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie
Pomysły oceniało jury w składzie: Krzysztof Dyl (Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik), Barbara Halska (Nauczycielka Roku 2014), Grzegorz Olczyk (Samsung R&D Institute), Michał Purol (Chief Sustainability Officer w UNEP/GRID-Warszawa), prof. dr hab. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Marzena Strzelczak (Doradczyni zarządu ds. DEI w Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków), Kamil Tomkowicz (Członek Zarządu Fundacji Our Future Foundation) i dr hab. prof. SGH Joanna Żukowska (Kierownik Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha). Przewodniczą jury jest Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska, a wiceprzewodniczącym Adam Roś, Wiceprezes Samsung R&D Institute Polska.
Jak wygląda etap półfinałowy?
W nadchodzących tygodniach półfinaliści będą rozwijać swoje projekty, korzystając z metodologii Design Thinking. Dla części z nich będzie to pierwsza okazja, by poznać ten wyjątkowy proces, który umożliwia analizowanie pomysłu z różnych punktów widzenia. Kluczowym elementem tej metody jest skupienie się na użytkowniku – zrozumienie jego potrzeb, problemów i aspiracji. Proces składa się z pięciu etapów: empatyzacji, definiowania problemu, tworzenia pomysłów, prototypowania i testowania.
Praca w tym modelu często prowadzi do zaskakujących wniosków, a początkowe koncepcje mogą ulec diametralnym zmianom. Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie byli otwarci na nowe rozwiązania. W całym procesie wspierać ich będą ambasadorzy programu Solve for Tomorrow – doświadczeni trenerzy i nauczyciel z misją.
Aby pomyślnie zakończyć ten etap, uczestnicy powinni przygotować i przesłać film dokumentujący postępy prac nad projektem najpóźniej do 30 stycznia 2025 roku. Na tej podstawie jury wybierze finalistów IV edycji programu.
Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem honorowym Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.