Komunikaty PR

‎35 zespołów w półfinale IV edycji Solve for Tomorrow

2024-11-29  |  13:00
Biuro prasowe

Program dla młodzieży Solve for Tomorrow z każdym rokiem zyskuje na popularności. ‎Do IV edycji wpłynęło aż 413 zgłoszeń z całej Polski! Spośród nich 35 zespołów ‎zakwalifikowało się do półfinału. Drużyny będą pracować nad pomysłami przy ‎wsparciu ekspertów oraz poznając metodę myślenia projektowego Design Thinking.‎

Solve for Tomorrow to program skierowany do młodych ludzi, którzy wykazują się ‎wrażliwością na wyzwania współczesnego świata, są otwarci na zmiany i pragną mieć ‎realny wpływ na otoczenie. W programie biorą udział uczniowie klas 1–4 szkół ‎ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie innowacyjnego ‎rozwiązania w jednym z czterech kluczowych obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu ‎lub integracji.‎

Do IV edycji zgłoszono 413 projektów, co stanowi rekord w historii polskiej odsłony Solve for ‎Tomorrow. Co więcej, po raz pierwszy do programu wpłynęły pomysły ze wszystkich 16 ‎województw Polski. ‎

Ciekawie wyglądają także statystyki dotyczące obszarów, które wybierali uczniowie. ‎Spośród wypełnionych aplikacji 133 skupiało się tematach związanych z integracją, 123 – ‎związanych ze zdrowiem, 97 – z klimatem i 60 – z bezpieczeństwem. Zaskakuje również ‎różnorodność pomysłów młodych twórców: od wyrównywania szans w edukacji i rozwoju ‎osobistym po odpowiedzialne wybory konsumenckie, troskę o zwierzęta oraz zasoby ‎naturalne, a także wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz przeciwdziałanie ‎poczuciu zagrożenia oraz przemocy.‎

Do programu zakwalifikowało się 35 placówek, w tym zespół z Technikum TEB Edukacja w ‎Tychach, który zwyciężając w hackathonie organizowanym przez Centrum ElektroEkologii ‎otrzymał zaproszenie do półfinału. Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:‎

‎9 projektów z kategorii Bezpieczeństwo:‎

• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu
• Świętokrzyskie Stowarzyszenie na rzecz aktywizacji zawodowej i pomocy młodzieży ‎w Kielcach
• Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie
• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie
• Zespół Szkół nr 1 im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu
• II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Raciborzu
• CLXIII Liceum Ogólnokształcące im. Cz. Niemena w Warszawie
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
• XXIX Liceum Ogólnokształcące im. hm. Janka Bytnara “Rudego” w Łodzi

‎8 projektów z kategorii Integracja:‎

• Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA z Wrocławia
• Salezjańskie Szkoły Rzemiosł w Łodzi
• I Liceum Ogólnokształcące dawne Polskie Gimnazjum im. dra Władysława Gębika w ‎Kwidzynie
• Niepubliczne Międzynarodowe Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące “IPS – Upper ‎Secondary” we Wrocławiu
• Zespół Szkół im. Jana Śniadeckiego w Wyszogrodzie
• Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mari ‎Konopnickiej w Opolu
• Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im Marii i Georga Dietrichów w ‎Olsztynie
• Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Siennicy Różanej

‎9 projektów z kategorii Klimat:‎

• Zespół Szkół nr 18 we Wrocławiu
• Technikum Menedżerskie w Bydgoszczy
• XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
• IV Liceum Ogólnokształcące im św. Jana Pawła II w Jaśle
• V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej
• Zespół Szkół Elektronicznych im. Ignacego Domeyki w Bolesławcu
• Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu
• Zespół Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu
• Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu

‎8 projektów z kategorii Zdrowie:‎

• Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi
• Akademeia High School w Warszawie
• Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku
• ‎2 SLO IB imienia Pawła Jasienicy w Warszawie
• Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie
• X Liceum Ogólnokształcące im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny ‎Światowej w Gdyni
• Zespół Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie

Pomysły oceniało jury w składzie: Krzysztof Dyl (Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji ‎Elektronicznej), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju ‎działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik), Barbara Halska (Nauczycielka Roku ‎‎2014), Grzegorz Olczyk (Samsung R&D Institute), Michał Purol (Chief Sustainability Officer ‎w UNEP/GRID-Warszawa), prof. dr hab. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), ‎Marzena Strzelczak (Doradczyni zarządu ds. DEI w Forum Odpowiedzialnego Biznesu), ‎Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków), ‎Kamil Tomkowicz (Członek Zarządu Fundacji Our Future Foundation) i dr hab. prof. SGH ‎Joanna Żukowska (Kierownik Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha). ‎Przewodniczą jury jest Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska, ‎a wiceprzewodniczącym Adam Roś, Wiceprezes Samsung R&D Institute Polska.‎

Jak wygląda etap półfinałowy?‎

W nadchodzących tygodniach półfinaliści będą rozwijać swoje projekty, korzystając z ‎metodologii Design Thinking. Dla części z nich będzie to pierwsza okazja, by poznać ten ‎wyjątkowy proces, który umożliwia analizowanie pomysłu z różnych punktów widzenia. ‎Kluczowym elementem tej metody jest skupienie się na użytkowniku – zrozumienie jego ‎potrzeb, problemów i aspiracji. Proces składa się z pięciu etapów: empatyzacji, definiowania ‎problemu, tworzenia pomysłów, prototypowania i testowania.‎

Praca w tym modelu często prowadzi do zaskakujących wniosków, a początkowe koncepcje ‎mogą ulec diametralnym zmianom. Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie byli otwarci na ‎nowe rozwiązania. W całym procesie wspierać ich będą ambasadorzy programu Solve for ‎Tomorrow – doświadczeni trenerzy i nauczyciel z misją.‎

Aby pomyślnie zakończyć ten etap, uczestnicy powinni przygotować i przesłać film ‎dokumentujący postępy prac nad projektem najpóźniej do 30 stycznia 2025 roku. Na tej ‎podstawie jury wybierze finalistów IV edycji programu.‎
Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem honorowym Ministra Cyfryzacji, ‎Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem ‎Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our ‎Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.‎

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji
Edukacja AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
2024-12-12 | 13:00

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej

Zespół AGH Space Systems wygrał prestiżowe zawody łazików marsjańskich w USA. Uczelnia świętuje ten ogromny sukces i konsekwentnie prowadzi wieloetapową transformację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Problemy społeczne

Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.

Medycyna

Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej

Zespół polskich naukowców rozwija technologię hodowania bionicznej trzustki, którą będzie można wszczepiać pacjentom kwalifikowanym obecnie do przeszczepu od zmarłego dawcy. Taka procedura jest stosowana w najcięższych przypadkach cukrzycy typu 1, a niekiedy również w cukrzycy typu 2. Badacze, tworząc innowacyjną metodę leczenia dołożyli starań, by rozwiązać ryzyko najgroźniejszego powikłania, jakim jest odrzucenie wszczepianego narządu poprzez wykrzepianie. Do zbudowania narządu będą wykorzystywane komórki pacjenta, więc układ immunologiczny nie powinien odczytywać go jako obcy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.