Mówi: | Robert T. Spirito |
Firma: | Carl Zeiss Vision |
Trwa walka ze szkodliwym promieniowaniem emitowanym przez panele LCD i LED. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych filtrów oraz okularów
Producenci okularów coraz częściej sięgają po dodatkowe technologie ochrony oczu. Obok powłoki antyrefleksyjnej stosuje się filtry promieniowania UV i niebieskiego światła. Powstały także pierwsze fotochromatyczne szkła kontaktowe, a producenci elektroniki wyposażają urządzenia mobilne w specjalne tryby, które mają redukować zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy z telefonem czy tabletem.
– Technologia UVProtect jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie nadal istnieje w zakresie ochrony przed promieniowaniem UV w soczewkach okularowych. Obecnie standardowa ochrona to 380 nm, natomiast UVProtect stosuje ochronę rzędu 400 nm, czyli taką, jakiej faktycznie potrzebujemy. Ochrona jest wbudowana w soczewki okularowe – w materiał, z którego są zbudowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert T. Spirito z Carl Zeiss Vision.
Według Światowej Organizacji Zdrowia skuteczna powłoka powinna odfiltrowywać promieniowanie od długości fali do 400 nm, a do niedawna taki poziom ochrony udało się uzyskać wyłącznie w szkłach przeciwsłonecznych – klasyczne szkła korekcyjne z ochroną 400 nm był zbyt ciemne, aby korzystać z nich na co dzień. Soczewki UVProtect skutecznie rozwiązały ten problem, łącząc w sobie pełną przejrzystość oraz powłokę ochronną zgodną z normami ustalonymi przez WHO.
– Dotychczasowa ochrona pozwalała na przedostawanie się do oczu nawet 40 proc. promieniowania UV. Naszym założeniem było całkowite wyeliminowanie tego problemu i zapewnienie klientom ochrony przed różnymi schorzeniami spowodowanymi długotrwałym narażeniem na działanie promieni UV. Kupując okulary firmy Zeiss, nie trzeba już stosować specjalnych soczewek, nasze produkty standardowo zapewniają taką ochronę – twierdzi Robert T. Spirito.
Najnowszym osiągnięciem w walce ze szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym są szkła kontaktowe Acuvue Oasys, które wyposażono w powłokę fotochromatyczną. Pod wpływem ostrego światła soczewki przyciemniają się, redukując w ten sposób ilość promieniowania UV padających na siatkówkę. Soczewki przeszły co prawda dziesięcioletnie badania kliniczne i zostały dopuszczone do powszechnego użytku, jednak nie zastąpią w pełni okularów przeciwsłonecznych, zapewniających pełną ochronę przed promieniowaniem UV.
IRL Glasses to z kolei okulary przeciwsłoneczne, które dodatkowo odfiltrowują światło emitowane przez panele LCD i LED, przepuszczając jednocześnie większość światła widzialnego. Po ich założeniu w miejscu wyświetlanego obrazu na wyświetlaczu, zobaczymy tylko czarną powierzchnię matrycy. Zamierzeniem twórców jest walka z dużą liczbą reklam, wyświetlanych na telebimach i ekranach LCD np. w galeriach handlowych.
Równie istotnym problemem jest nadmiar światła niebieskiego, jakie przedostaje się do naszych oczu podczas korzystania z cyfrowych wyświetlaczy zbudowanych w oparciu o diody LED. Firma HOYA zaprojektowała soczewki okularowe Blue Control, które odfiltrowują nadmiar niebieskiego światła, redukując tym samym zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy przy komputerze.
Podobne filtry upowszechniły się także w nowoczesnych smartfonach i tabletach – aktywując tryb nocny możemy zmienić temperaturę barwową ekranu, zmniejszając tym samym ekspozycję na niebieskie światło. Powstało nawet zautomatyzowane narzędzie do optymalnego wyświetlania barw na komputerze. Oprogramowanie Iris dobiera temperaturę obrazu do poziomu nasłonecznienia, bazując przy tym na naszej lokalizacji oraz aktualnej godzinie. Pozwala także korzystać z kilku inteligentnych trybów przystosowanych do konkretnych czynności – czytania, programowania czy pracy w środku nocy.
Firma Zeiss Vision w walce z promieniowaniem poszła o krok dalej i wraz z technologią UVProtect zaprojektowała tablet UV pozwalający na własne oczy przekonać się, jak skuteczną ochronę przed promieniami UV zapewniają okulary.
– Urządzenie wykorzystuje kamerę UV, pozwalając użytkownikom zobaczyć w świetle ultrafioletowym, w jakim stopniu promieniowanie to przenika do ich oczu przez soczewki. Jeśli soczewki wyglądają na ciemne, jak okulary przeciwsłoneczne – wydają się ciemne na ekranie, choć w rzeczywistości są przezroczyste, oznacza to, że ochrona jest prawidłowa. Jeśli soczewki wyglądają na przezroczyste, ochrona jest niewystarczająca – tłumaczy ekspert.
Według analityków Research and Markets wartość globalnego rynku okularów w 2017 roku wyniosła 109 mld dol. Szacuje się, że w 2023 roku wartość branży wyniesie 167 mld dol., a do tego czasu będzie się rozwijać w tempie 7,4 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-06-06: Polacy pracują nad soczewkami, które rozwiążą problem starczowzroczności. Ich rozwiązanie ma zapewnić ostre widzenie z każdej odległości
- 2022-06-17: Specjalny materiał z dodatkiem grafenu może pochłaniać elektrosmog. Polscy naukowcy chcą go wprowadzić na rynek w ciągu kilku miesięcy
- 2021-09-06: Katarzyna Cichopek: Dbanie o wzrok mój i moich najbliższych jest dla mnie bardzo ważne. Okulary „gotowce”, które można kupić właściwie wszędzie, uważam za zło absolutne
- 2021-05-28: Stratosfera zmniejsza się w tempie 100 metrów na 10 lat. Może to prowadzić do zaburzeń w komunikacji satelitarnej, a także większej zachorowalności na raka skóry
- 2020-09-11: Promieniowanie UVC skuteczną metodą walki z koronawirusem. Promienniki nowej generacji mogą sprawdzić się także w domach
- 2020-02-21: Mobilne mikroskopy mogą już rozpoznawać choroby. Trwają prace nad wbudowaniem ich w okulary
- 2020-02-10: Opracowano skuteczną metodę leczenia dysleksji. Inteligentne okulary pozwalają niemal natychmiast osiągnąć efekt terapeutyczny
- 2019-05-27: Zenon Martyniuk: często fani w sklepie czy na ulicy chcą, żebym im zaśpiewał „Przez twe oczy zielone”. Jak nie jestem zajęty, to śpiewam
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.