Mówi: | Robert T. Spirito |
Firma: | Carl Zeiss Vision |
Trwa walka ze szkodliwym promieniowaniem emitowanym przez panele LCD i LED. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych filtrów oraz okularów
Producenci okularów coraz częściej sięgają po dodatkowe technologie ochrony oczu. Obok powłoki antyrefleksyjnej stosuje się filtry promieniowania UV i niebieskiego światła. Powstały także pierwsze fotochromatyczne szkła kontaktowe, a producenci elektroniki wyposażają urządzenia mobilne w specjalne tryby, które mają redukować zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy z telefonem czy tabletem.
– Technologia UVProtect jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie nadal istnieje w zakresie ochrony przed promieniowaniem UV w soczewkach okularowych. Obecnie standardowa ochrona to 380 nm, natomiast UVProtect stosuje ochronę rzędu 400 nm, czyli taką, jakiej faktycznie potrzebujemy. Ochrona jest wbudowana w soczewki okularowe – w materiał, z którego są zbudowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert T. Spirito z Carl Zeiss Vision.
Według Światowej Organizacji Zdrowia skuteczna powłoka powinna odfiltrowywać promieniowanie od długości fali do 400 nm, a do niedawna taki poziom ochrony udało się uzyskać wyłącznie w szkłach przeciwsłonecznych – klasyczne szkła korekcyjne z ochroną 400 nm był zbyt ciemne, aby korzystać z nich na co dzień. Soczewki UVProtect skutecznie rozwiązały ten problem, łącząc w sobie pełną przejrzystość oraz powłokę ochronną zgodną z normami ustalonymi przez WHO.
– Dotychczasowa ochrona pozwalała na przedostawanie się do oczu nawet 40 proc. promieniowania UV. Naszym założeniem było całkowite wyeliminowanie tego problemu i zapewnienie klientom ochrony przed różnymi schorzeniami spowodowanymi długotrwałym narażeniem na działanie promieni UV. Kupując okulary firmy Zeiss, nie trzeba już stosować specjalnych soczewek, nasze produkty standardowo zapewniają taką ochronę – twierdzi Robert T. Spirito.
Najnowszym osiągnięciem w walce ze szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym są szkła kontaktowe Acuvue Oasys, które wyposażono w powłokę fotochromatyczną. Pod wpływem ostrego światła soczewki przyciemniają się, redukując w ten sposób ilość promieniowania UV padających na siatkówkę. Soczewki przeszły co prawda dziesięcioletnie badania kliniczne i zostały dopuszczone do powszechnego użytku, jednak nie zastąpią w pełni okularów przeciwsłonecznych, zapewniających pełną ochronę przed promieniowaniem UV.
IRL Glasses to z kolei okulary przeciwsłoneczne, które dodatkowo odfiltrowują światło emitowane przez panele LCD i LED, przepuszczając jednocześnie większość światła widzialnego. Po ich założeniu w miejscu wyświetlanego obrazu na wyświetlaczu, zobaczymy tylko czarną powierzchnię matrycy. Zamierzeniem twórców jest walka z dużą liczbą reklam, wyświetlanych na telebimach i ekranach LCD np. w galeriach handlowych.
Równie istotnym problemem jest nadmiar światła niebieskiego, jakie przedostaje się do naszych oczu podczas korzystania z cyfrowych wyświetlaczy zbudowanych w oparciu o diody LED. Firma HOYA zaprojektowała soczewki okularowe Blue Control, które odfiltrowują nadmiar niebieskiego światła, redukując tym samym zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy przy komputerze.
Podobne filtry upowszechniły się także w nowoczesnych smartfonach i tabletach – aktywując tryb nocny możemy zmienić temperaturę barwową ekranu, zmniejszając tym samym ekspozycję na niebieskie światło. Powstało nawet zautomatyzowane narzędzie do optymalnego wyświetlania barw na komputerze. Oprogramowanie Iris dobiera temperaturę obrazu do poziomu nasłonecznienia, bazując przy tym na naszej lokalizacji oraz aktualnej godzinie. Pozwala także korzystać z kilku inteligentnych trybów przystosowanych do konkretnych czynności – czytania, programowania czy pracy w środku nocy.
Firma Zeiss Vision w walce z promieniowaniem poszła o krok dalej i wraz z technologią UVProtect zaprojektowała tablet UV pozwalający na własne oczy przekonać się, jak skuteczną ochronę przed promieniami UV zapewniają okulary.
– Urządzenie wykorzystuje kamerę UV, pozwalając użytkownikom zobaczyć w świetle ultrafioletowym, w jakim stopniu promieniowanie to przenika do ich oczu przez soczewki. Jeśli soczewki wyglądają na ciemne, jak okulary przeciwsłoneczne – wydają się ciemne na ekranie, choć w rzeczywistości są przezroczyste, oznacza to, że ochrona jest prawidłowa. Jeśli soczewki wyglądają na przezroczyste, ochrona jest niewystarczająca – tłumaczy ekspert.
Według analityków Research and Markets wartość globalnego rynku okularów w 2017 roku wyniosła 109 mld dol. Szacuje się, że w 2023 roku wartość branży wyniesie 167 mld dol., a do tego czasu będzie się rozwijać w tempie 7,4 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-06-06: Polacy pracują nad soczewkami, które rozwiążą problem starczowzroczności. Ich rozwiązanie ma zapewnić ostre widzenie z każdej odległości
- 2022-06-17: Specjalny materiał z dodatkiem grafenu może pochłaniać elektrosmog. Polscy naukowcy chcą go wprowadzić na rynek w ciągu kilku miesięcy
- 2021-09-06: Katarzyna Cichopek: Dbanie o wzrok mój i moich najbliższych jest dla mnie bardzo ważne. Okulary „gotowce”, które można kupić właściwie wszędzie, uważam za zło absolutne
- 2021-05-28: Stratosfera zmniejsza się w tempie 100 metrów na 10 lat. Może to prowadzić do zaburzeń w komunikacji satelitarnej, a także większej zachorowalności na raka skóry
- 2020-09-11: Promieniowanie UVC skuteczną metodą walki z koronawirusem. Promienniki nowej generacji mogą sprawdzić się także w domach
- 2020-02-21: Mobilne mikroskopy mogą już rozpoznawać choroby. Trwają prace nad wbudowaniem ich w okulary
- 2020-02-10: Opracowano skuteczną metodę leczenia dysleksji. Inteligentne okulary pozwalają niemal natychmiast osiągnąć efekt terapeutyczny
- 2019-05-27: Zenon Martyniuk: często fani w sklepie czy na ulicy chcą, żebym im zaśpiewał „Przez twe oczy zielone”. Jak nie jestem zajęty, to śpiewam
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.