Newsy

Sztuczna inteligencja ułatwi komunikację biur podróży z klientami. W dalszej perspektywie może zastąpić także pilotów wycieczek

2017-07-18  |  06:25

Sztuczna inteligencja zmienia branżę turystyczną. Obecnie boty – specjalne programy komunikujące się w sposób podobny do człowieka – są w stanie przyjąć zlecenie, odpowiedzieć na pytanie, czy przekazać informacje dotyczące dostępności hotelu i miejsc w samolocie. Chat boty mogą usprawnić funkcjonowanie branży, przejmując obowiązki pracowników biur podróży, a niebawem także funkcja pilotów wycieczek może zostać podjęta przez roboty. Sztuczna inteligencja ułatwi też komunikację z podróżnymi, pozwoli ograniczyć koszty dla biur podróży i ułatwi podróż.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w turystyce dopiero raczkuje. Amadeus zainwestował w przedsiębiorstwo, które produkuje bota, wirtualnego asystenta podróży o imieniu Ewa. Może on być wykorzystywany w każdym sektorze turystyki: przez linie lotnicze, biura podróży i hotele. To się rozpoczyna, widzimy coraz większe zainteresowanie, chat boty mogą zastąpić człowieka w codziennych, bardzo powtarzalnych czynnościach – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.

Z raportu London School of Economics (LSE) przygotowanego dla Amadeusa wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość i zastosowania technologii mobilnych mogą zmienić rynek dystrybucji usług turystycznych. Pierwsze zmiany widać już teraz. Chat boty, czyli programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie rozmowy z człowiekiem, mogą zastąpić w kontakcie z podróżnymi pracownika hotelu. W biurze podróży pomoże zarezerwować przelot i pobyt, podpowie też kierunek, gdy dopiero poszukuje się atrakcyjnych wyjazdów.

Innym ciekawym przykładem wykorzystania AI jest robot Pepper, którego oprogramował Amadeus. To mały, sympatyczny robot, który potrafi komunikować się z ludźmi, może być wykorzystany do zautomatyzowania pewnych czynności w procesowaniu transakcji, ale i w działaniach marketingowych. Taki robot może oferować różne usługi. Mamy już zainteresowanie jednej z linii, która operuje luksusowymi rejsami wycieczkowymi i wykorzystuje Peppera do pomocy pasażerom na pokładzie. Udziela informacji, ale wykorzystywany jest też do up-sellingu [sprzedaży droższych produktów aktualnemu klientowi – red.], kto przecież odmówi sympatycznemu robotowi, gdy ten miłym głosem oferuje produkty czy dodatkowe usługi – podkreśla Paweł Rek.

Raport Profitroom i Deloitte "Hotel Marketing & Technology Trends" przypomina, że w 2020 roku ponad połowę wszystkich gości hotelowych mają stanowić millenialsi. Aby spełnić ich rosnące wymagania, także te technologiczne, hotele i biura podróży muszą stosować rozwiązania inteligentne. Obecnie boty są w stanie odpowiedzieć na najprostsze pytania, przekażą informacje o dostępności miejsc.

To na pewno będzie się rozwijało, zwłaszcza w krajach, gdzie koszty pracy są wysokie. Automatyzowanie powtarzalnych czynności to nie tylko dostarczanie ustandaryzowanej oferty dla klientów, ale też obniżenie kosztów operacyjnych. Patrząc na liczbę różnego rodzaju start-upów, które pojawiają się na świecie i wykorzystują technologie dostarczając rozwiązania dla turystyki, tylko fantazja przedsiębiorców ogranicza możliwe zastosowania – ocenia ekspert.

Sztuczna inteligencja, która coraz szerzej będzie wkraczać do branży turystycznej, będzie nie tylko pomocna dla touroperatorów, ale przede wszystkim dla podróżnych. Zmieni całkowicie sposób komunikacji.

Ułatwi tę komunikacje. Roboty są dostępne 24/7, nie trzeba im płacić nadgodzin, jest to ograniczenie kosztów dla biur podróży, linii lotniczych czy sieci hotelowych. Z chat botami możliwa jest komunikacja także z telefonu komórkowego, połączenie sztucznej inteligencji, baz danych i aplikacji mobilnych, co usprawnia i ułatwia podróżnym życie – tłumaczy Paweł Rek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Ochrona środowiska

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.