Newsy

Rynek technologii chmurowych w Polsce dynamicznie rośnie. Przed końcem 2020 roku przekroczy wartość 1 mld zł

2017-04-27  |  06:30
Mówi:Krzysztof Rocki
Funkcja:dyrektor regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią
Firma:Red Hat
  • MP4
  • Polski rynek technologii chmurowych ma przed sobą bardzo dobre perspektywy, a odsetek firm korzystających ze świadczonych w ten sposób usług będzie dynamicznie rosnąć – przekonuje Krzysztof Rocki z firmy Red Hat. Jego opinię potwierdzają analizy PMR oraz IDC. Wynika z nich, że w najbliższych latach segment będzie rozwijał się w dwucyfrowym tempie, a przed końcem 2020 roku przekroczy wartość 1 mld zł.

    – Wszyscy marzymy o tym, żeby być na chmurze, ale wszyscy również zdajemy sobie sprawę z tego, że ta chmura musi być kontrolowana. Jako Red Hat szukamy narzędzi, które pozwoliłyby nam zarządzać ogromną ilością zgromadzonych tam informacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Rocki, szef Red Hat na Europę Centralną i Wschodnią.

    Cloud computing jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów polskiego rynku informatycznego. Jak wynika z analizy przygotowanej przez firmę badawczą PMR, wartość krajowego rynku usług oferowanych w technologii chmurowej (zarówno publicznej, jak i prywatnej) wzrosła o ponad 30 proc. i przekroczyła wartość 600 mln zł.

    – Do tego typu usług podchodzimy z pełną odpowiedzialnością. Robimy to w swoim stylu, czyli open source’owym. To oznacza, że pozwalamy wszystkim współpracować z nami. To są miliony projektów na całym świecie, gdzie ludzie piszą oprogramowania, które my z kolei sprawdzamy – wyjaśnia Rocki. – Jeżeli cokolwiek z tych rzeczy ma sens, to zakupujemy tego rodzaju rozwiązanie. Po zakupie udostępniamy kod źródłowy i otwieramy go dla wszystkich – dodaje szef Red Hat.

    W opinii eksperta funkcjonowanie w oparciu o model open source stanowi kolejny krok w ewolucji usług informatycznych i pozwala na oferowanie usług o niespotykanej dotąd skali. To także bodziec do dynamicznego rozwoju rynku usług chmurowych. Jak wynika z raportu IDC, tempo wzrostu tego segmentu w ostatnich latach było w naszym kraju aż 7-krotnie szybsze niż w przypadku całego sektora IT. Podobny trend widoczny jest także w skali globalnej. Według szacunków Gartnera światowy rynek przekroczył w 2016 roku wartość 200 mld dol., rosnąc w dwucyfrowym tempie.

    – Polski rynek jest bardzo chłonny. Musimy jednak pamiętać o dwóch podstawowych rzeczach. Dla firm, które funkcjonują od wielu lat, przestawienie się na funkcjonowanie w chmurze jest bardzo trudne. Dla firm nowych, które pojawiają się na tym rynku, ten model chmury jest najlepszy, bo koszty utrzymania, koszty działalności są ograniczone do tego czasu, w którym z tego korzystamy tłumaczy manager.

    Jak wynika z danych PMR, na początku ubiegłego roku już 25 proc. dużych przedsiębiorstw korzystało z technologii chmury, a wartość tego segmentu stanowiła już 1,5 proc. całego polskiego rynku IT. W porównaniu do wysokorozwiniętych gospodarek nasz kraj wciąż ma jednak wiele do nadrobienia. W skali globalnej usługi oparte o technologię chmury odpowiadają już za przeszło 3 proc. łącznych przychodów sektora IT.

    – Kiedy spojrzymy na gigantów telekomunikacyjnych, bankowych, to oni również bardzo chętnie wchodzą w technologię chmur. Jednym z takich pionierów jest Allegro, który potrafił w tej chmurze dokonać olbrzymiej rewolucji – zauważa Rocki.

    Wśród innych polskich pionierów ekspert wymienia także Orange, PKO BP czy Pekao SA. Szef polskiego oddziału Red Hat podkreśla przy tym, że jedną z głównych zalet technologii chmurowej jest jej elastyczność.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Firma

    Media i PR

    Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

    Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

    Polityka

    Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

    Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.