Mówi: | Jarosław Kaczmarczyk |
Funkcja: | współzałożyciel |
Firma: | ZeroQs |
Pandemia przyspiesza transformację technologiczną tradycyjnego handlu. Sztuczna inteligencja pomaga zrobić zakupy, a mobilne kasy samoobsługowe automatycznie pobiorą płatności
Choć e-commerce w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu, także tradycyjny handel sięga po nowoczesne technologie. Sztuczna inteligencja wspiera klientów podczas zakupów, ułatwia znalezienie potrzebnego produktu, rekomenduje ubrania czy meble. Pomaga też sieciom handlowym – inteligentne roboty skanują półki i wskazują, które produkty należy uzupełnić. Nowe technologie zwiększają też bezpieczeństwo podczas zakupów. Dzięki inteligentnym kasom mobilnym płatność pobierana jest automatycznie z konta, bez konieczności stania w kolejce.
– Rozwiązania stosowane w handlu detalicznym w porównaniu do e-commerce pokazują, że handel detaliczny cały czas bardzo dobrze się trzyma. Amazon, który jest liderem rynku e-commerce, przejął niedawno sklepy detaliczne innej sieci handlowej i inwestuje w rozwiązania w handlu stacjonarnym. To pokazuje, że ten rynek cały czas się rozwija. Jako klienci jesteśmy przyzwyczajeni do takiej formy kupna, choćby produktów pierwszej potrzeby, nic tego nie zastąpi – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jarosław Kaczmarczyk, współzałożyciel ZeroQs.
Według danych Bisnode tylko w I półroczu 2020 roku powstało 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. Obecnie na rynku zarejestrowanych jest ich ok. 40 tys. Pandemia przyspieszyła wzrost e-handlu. O ile jeszcze na początku roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej wynosił 5,6 proc., o tyle na początku lockdownu, w kwietniu, sięgnął blisko 12 proc. (dane GUS). Nie oznacza to jednak, że tradycyjny handel traci pozycję. Największe sieci handlowe inwestują w nowe technologie, sięgają po sztuczną inteligencję, by zwiększyć satysfakcję klientów i ułatwić zakupy.
– Takimi rozwiązaniami są np. przeróżne systemy analityczne, które agregują nasze zachowania i są w stanie dzięki temu podpowiadać nam, co chcemy kupić czy nawet co chcemy zjeść na obiad. Nawet 70 proc. osób idąc do sklepu, nie wie, co chce kupić, tzn. wie o jednej rzeczy, natomiast resztę dobiera w trakcie zakupów. To pokazuje, jak bardzo jesteśmy podatni i jak bardzo chcemy tych rekomendacji – tłumaczy Jarosław Kaczmarczyk.
Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby całkowicie zmienić tradycyjne doświadczenie handlu detalicznego i przenieść je na wyższy poziom dzięki personalizacji, automatyzacji i zwiększonej wydajności. To już się dzieje. W sklepach sieci kosmetycznej Sephora aplikacja skanuje twarz klienta i zapewnia spersonalizowane zalecenia dotyczące odcieni podkładu i korektora bez nakładania kosmetyków na twarz. Luksusowy dom towarowy Neiman Marcus wykorzystuje SI, aby ułatwić klientom znajdowanie przedmiotów. Aplikacja umożliwia użytkownikom robienie zdjęć przedmiotów, które widzą podczas podróży, a następnie przeszukuje produkty w celu znalezienia tego samego lub podobnego przedmiotu.
Sklep odzieżowy Uniqlo jest z kolei pionierem w wykorzystaniu nauki i sztucznej inteligencji. Wybrane sklepy są wyposażone w kioski UMood oparte na sztucznej inteligencji, które pokazują klientom różnorodne produkty i mierzą ich reakcję na kolor i styl za pomocą neuroprzekaźników. Klienci nie muszą nawet naciskać przycisku – ich sygnały mózgowe są wystarczające, aby system wiedział, co sądzą o każdej pozycji.
W dobie pandemii część sklepów wprowadza także rozwiązania, które mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas zakupów.
– Musimy jak najmniej spotykać się z innymi ludźmi. Nowe technologie odpowiadają na tę potrzebę, potrzebujemy sklepów autonomicznych, które są w stanie ograniczać ten kontakt. Tu pojawia się nasza technologia w postaci mobilnych kas samoobsługowych, która de facto rozwiązuje ten problem – przekonuje współzałożyciel ZeroQs.
Polacy opracowali samoobsługowe kasy mobilne SmartCart. Wystarczy zeskanować produkty, włożyć je do koszyka, a system sam obciąży nasze konto. To o tyle istotne, że jak pokazało badanie KMPG, Polacy w czasie pandemii zwracają uwagę przede wszystkim na własne bezpieczeństwo, a wśród największych niedogodności podczas zakupów wskazują na brak dystansu między osobami stojącymi w kolejce. Mobilne kasy samoobsługowe pomagają rozwiązać ten problem. Technologię wdrażają największe sieci handlowe na świecie, m.in. Ikea, także polski Społem jest zainteresowany SmartCart.
– W handlu detalicznym jest wiele technologii, które wspomagają sam proces zakupowy. Popularne są zwykłe samoobsługowe kasy. Są też mobilne skanery kodów kreskowych, czyli bierzemy odpowiedni skaner kodów kreskowych przed wejściem do sklepu, skanujemy produkty i wychodzimy ze sklepu. To podobna technologia do naszej, tylko nie ma tutaj procesu weryfikacyjnego rachunku i tu jest przewaga naszej technologii – wskazuje Jarosław Kaczmarczyk.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-03-03: Drony coraz częściej wykorzystywane w akcjach ratowniczych. Państwowa Straż Pożarna tworzy grupy dronowe w całej Polsce
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.