Newsy

Nowa agencja kosmiczna przyspieszy wykorzystanie europejskich systemów satelitarnych. Pomoże badać stan środowiska czy przewidywać katastrofy naturalne

2021-07-05  |  06:00

Niedawno powołana Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego ma rozpocząć nową erę obecności Europy w przestrzeni kosmicznej. Agencja połączy efekty programów Galileo, EGNOS i Copernicus, czyli systemów satelitarnych i programów obserwacji Ziemi. – W ten sposób chcemy doprowadzić do bardzo istotnych synergii. Właściwie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Wiele zastosowań już się pojawiło, na przykład w rolnictwie – wskazuje Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA.

– Obecnie na świecie mamy ponad 2 mld odbiorników obsługujących Galileo. Większość z nich to smartfony z wbudowaną obsługą Galileo, ale nie tylko. Na przykład odbiorniki w samochodach czy łodziach w wielu różnych obszarach korzystają już z Galileo. Korzyści są wyraźnie widoczne. Galileo zapewnia zwiększoną dokładność lokalizacji oraz wszelkie zalety przekształcenia tych sygnałów i zamiany ich na usługi o wartości dodanej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA.

Segment smartfonów to główny rynek nawigacji satelitarnej, która zapewnia autonomiczne pozycjonowanie geoprzestrzenne z globalnym zasięgiem i umożliwia małym odbiornikom elektronicznym określanie lokalizacji za pomocą sygnałów czasu przesyłanych drogą radiową z satelitów. Zgodnie z najnowszym raportem rynkowym Organu Nadzoru GNSS (GSA) prognozuje się, że globalna baza zainstalowanych urządzeń GNSS w użyciu wzrośnie z 6,4 mld w 2019 roku do 9,6 mld w 2029 roku, przede wszystkim będą to smartfony.

–  Na programach Galileo i EGNOS opiera się rolnictwo precyzyjne, które zmniejsza oddziaływanie rolnictwa na środowisko i gwarantuje niższe zużycie pestycydów. Jeśli chcemy osiągnąć cele Unii Europejskiej związane z Zielonym Ładem, rolnictwo precyzyjne jest niezbędnym elementem tej układanki. A bez nawigacji satelitarnej nie byłoby to możliwe – tłumaczy Rodrigo da Costa.

Uruchomienie EUSPA, w miejsce wcześniej działającej agencji GSA, ma zwiększyć wykorzystywanie systemu nawigacji satelitarnej Galileo, programu obserwacji Ziemi Copernicus i EGNOS, czyli europejskiego systemu satelitarnego. Galileo i Copernicus to sztandarowe elementy unijnej polityki kosmicznej. Zapewniają cenne usługi, które umożliwiają dokładniejszą nawigację i synchronizację oraz dostarczają cenne dane o Ziemi. Dotychczas jednak, jak wskazał Europejski Trybunał Obrachunkowy, korzyści płynące z programów nie były w pełni wykorzystywane. Powołanie EUSPA ma to zmienić.

– Łącząc ze sobą wykorzystanie programów Galileo, EGNOS i Copernicus, z pewnością możemy doprowadzić do bardzo istotnych synergii, które następnie będą realizowane w zastosowaniach opartych jednocześnie na nawigacji i danych z obserwacji Ziemi. Właściwie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Wiele zastosowań już się pojawiło, na przykład w rolnictwie – wskazuje dyrektor EUSPA.

System Copernicus sprzyja rozwojowi innowacyjnych rozwiązań w wielu dziedzinach i pomaga w realizacji priorytetów Unii Europejskiej, takich jak Zielony Ład i dostosowanie Europy do ery cyfrowej. W 2020 roku dzięki wystrzeleniu satelity Copernicus Sentinel-6 można np. badać poziom mórz na świecie.

Wykorzystanie długoterminowych archiwów danych z obserwacji Ziemi w tym kontekście ma fundamentalne znaczenie dla strategii ochrony środowiska. Wiele firm sięga po te dane, aby opracować praktyczne aplikacje pomagające wizualizować problemy środowiskowe. Przykładem może być aplikacja Reef Support, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i obrazowanie satelitarne do śledzenia stanu raf przybrzeżnych i zapobiegania zanieczyszczeniu plaż i akwakultury. Została opracowana w ramach Copernicus Masters – globalnego konkursu innowacji na rzecz obserwacji Ziemi.

– Kolejnym zastosowaniem jest ratownictwo. Określenie dokładnej pozycji jest dla zespołów ratunkowych bezcenne. Galileo daje taką możliwość. Podczas katastrof naturalnych również bardzo ważne jest tworzenie map terenu. Ponieważ sytuacja zmienia się dynamicznie, otrzymywanie aktualnych obrazów, które dostarcza Copernicus, sprawia, że możemy mówić o prawdziwej synergii pomiędzy tym programem a nawigacją zapewnianą przez Galileo – wskazuje Rodrigo da Costa.

Jak zapewnia ekspert, powołanie nowej agencji ma znacznie zwiększyć zastosowania systemów i ich lepszą synergię.

– Chcemy to osiągnąć poprzez odpowiednio nakierowane działania. Po pierwsze, poprzez tradycyjne zamówienia, gdzie kupujemy dane produkty, ale też granty, w ramach których pomagamy producentom w opracowaniu i dalszym rozwijaniu produktów, przygotowując ich do wejścia na rynek. Mamy też nagrody, które stanowią bardzo ważną zachętę dla innowatorów i start-upów. Nie tylko udzielamy wsparcia finansowego, lecz także dzielimy się fachową wiedzą techniczną – zapewnia dyrektor wykonawczy EUSPA.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.