Newsy

28 koncernów wspólnie pracuje nad innowacjami w polskiej medycynie. Agencja Badań Medycznych połączy ich ze środowiskiem naukowym

2022-06-20  |  06:30
Mówi:dr n. farm. Karolina Nowak, dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii, Agencja Badań Medycznych
prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej
Michał Grzybowski, prezes zarządu, Philips Polska
  • MP4
  • Inicjatywa Warsaw Health Innovation Hub, która w przyszłości ma stanowić zalążek pierwszej Polskiej Doliny Medycznej, błyskawicznie się rozwija. Liczba firm, które w niej uczestniczą, wzrosła z początkowych pięciu do blisko trzydziestu. W przygotowaniu są też pierwsze projekty, a WHIH rozmawia o potencjalnej współpracy z wiodącymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. – WHIH to swego rodzaju katalizator do tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze ochrony zdrowia – podkreśla Karolina Nowak z Agencji Badań Medycznych. 

    – Warsaw Health Innovation Hub działa od 11 miesięcy. Aktualnie jesteśmy w fazie budowania strategii dla sektora akademickiego. Rozpoczęliśmy też prace nad dwoma projektami, gdzie w jednym z nich liderem jest Polpharma, w drugim projekcie – AstraZeneca. Jesteśmy na etapie bardzo zaawansowanych prac nad trzecim projektem, ale ciągle zgłaszane są też nowe pomysły, więc mamy nadzieję, że do końca 2022 roku będzie ich już co najmniej pięć – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Nowak, dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii, Agencja Badań Medycznych.

    Warsaw Health Innovation Hub (WHIH) – utworzony przez Agencję Badań Medycznych w czerwcu ubiegłego roku – ma być katalizatorem współpracy środowiska medycznego i naukowego z biznesem. Jego celem jest rozwój sektora biotechnologii i tworzenie medycznych innowacji, z których następnie będą mogli skorzystać polscy pacjenci. W ciągu ostatniego roku do inicjatywy dołączyło już blisko 30 firm z sektora medycyny, technologii, farmacji i biotechnologii. WHIH ma stworzyć warunki, które pozwolą na szybkie przekształcanie pomysłów w nowe produkty i usługi. Pierwsze projekty są już gotowe i dotyczą m.in. wykorzystania sztucznej inteligencji oraz personalizowania terapii w onkologii.

    – WHIH skupia najważniejsze firmy działające w szeroko rozumianej branży medycznej. My z kolei – jako Politechnika Śląska i Europejskie Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia – oferujemy ogromne zaplecze badawcze, potencjał naukowy i wieloletnie doświadczenie. Politechnika Śląska jest często kojarzona z przemysłem ciężkim i górniczym, ale technologie medyczne były tu rozwijane z sukcesem już od lat 60. Liczymy więc, że nasze wieloletnie doświadczenie, ten potencjał połączony ze współpracą z czołowymi liderami w branży medycznej, zaowocuje efektywnym transferem technologii i powstawaniem nowych produktów – mówi prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.

    – Realizowanie wspólnych projektów z partnerami biznesowymi ma na celu szybszy rozwój całego sektora biomedycznego – dodaje Karolina Nowak.

    Jak wskazuje, w Polsce projekty naukowe nadal najczęściej trafiają na półkę. Know-how, które wnoszą partnerzy biznesowi w ramach WHIH, ma umożliwić ich efektywną komercjalizację i wdrożenie.

    Warsaw Health Innovation Hub zrzesza firmy posiadające wysoką ekspertyzę w zakresie np. farmacji, rozwoju nowych technologii medycznych czy zarządzaniu danymi. Jestem przekonany, że działania podjęte przez partnerów WHIH przyczynią się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań medycznych, służących poprawie zdrowia pacjentów oraz zwiększeniu wydajności systemu ochrony zdrowia w Polsce, adresując jednocześnie najbardziej palące problemy i wyzwania, które stoją przed tym sektorem – mówi Michał Grzybowski, prezes zarządu Philips Polska.

    Model działania WHIH zakłada, że prywatni partnerzy będą we własnym zakresie inicjować i finansować projekty ukierunkowane na tworzenie innowacji wspierających polską służbę zdrowia. Ponadto, w ramach funduszy grantowych, będą też inwestować w najlepsze zespoły badawcze z Polski i opracowywane przez nie rozwiązania. Dzięki temu polscy naukowcy zyskają możliwość współpracy z największymi, globalnym firmami. Rozwijane przez nich rozwiązania mają zaś skupiać się na trzech obszarach: innowacjach farmaceutycznych, innowacjach w zakresie wyrobów medycznych oraz cyfrowych rozwiązaniach dedykowanych służbie zdrowia.

    – Nieustannie obserwujemy rozwój rozwiązań opartych na nowych technologiach. Już teraz medyczne urządzenia przenośne pomagają monitorować stan zdrowia pacjenta z każdego miejsca, w którym dany pacjent aktualnie się znajduje. Coraz więcej mówi się o tym, że w przyszłości to dom pacjenta stanowić będzie centralny punkt opieki zdrowotnej, szpital natomiast będzie pełnić funkcję nadrzędnej jednostki zarządzania zdrowiem pacjenta. Kierunkiem rozwoju sektora ochrony zdrowia są więc rozwiązania IT, które będą to uwzględniać – mówi Michał Grzybowski. – Wydaje się również, że sektor ochrony zdrowia będzie coraz bardziej skupiał się na rozwiązaniach uwzględniających cele zrównoważonego rozwoju, takich, które przyczyniają się do ochrony środowiska czy gospodarowania w ramach obiegu zamkniętego. To obejmuje np. gospodarowanie odpadami czy zarządzanie flotą urządzeń w szpitalach.

    Obok Philipsa, który dołączył do Warsaw Health Innovation Hub jako pierwsza firma z branży medtech, członkami inicjatywy są też m.in. AstraZeneca, Microsoft, Polpharma i Roche. W przyszłości na bazie WHIH ma powstać zalążek pierwszej Polskiej Doliny Medycznej, która jeszcze ściślej połączy środowisko akademickie z biznesem.

    – W tym momencie jesteśmy w fazie rozwoju, prowadzimy też rozmowy z wiodącymi ośrodkami zagranicznymi oraz instytucjami finansującymi z zagranicy – informuje dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii ABM.

    Na początku czerwca rada Warsaw Health Innovation Hub spotkała się w Zabrzu w Europejskim Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia w Zabrzu (EHTIC). Otwarte w ubiegłym roku centrum jest  wspólnym projektem Politechniki Śląskiej, miasta Zabrze oraz firmy Philips. Jednym z realizowanych przez centrum projektów jest program badań piłkarzy, którego celem jest wspomaganie treningu, poprawa wydajności podczas meczu i zapobieganie kontuzjom.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.