Newsy

Szwajcaria liderem innowacji na rzecz klimatu. To może być perspektywiczny obszar współpracy z polskimi firmami

2021-11-05  |  06:15
Mówi:Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej, Ambasada Szwajcarii w Polsce
Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce
  • MP4
  • Szwajcaria jest postrzegana jako jeden z liderów innowacji, które mogą się przyczynić do transformacji energetycznej i osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w 2050 roku. Takie technologie, opracowane przez szwajcarskie firmy i naukowców, można do 18 listopada br. zobaczyć na wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” zorganizowanej w warszawskim centrum innowacji Venture Café Warsaw. – Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską – podkreślają przedstawiciele Ambasady Szwajcarii, organizatora wystawy. W najbliższych miesiącach technologie te zostaną pokazane również w innych miastach Polski.

    – Wiele osób kojarzy Szwajcarię głównie z górami, serem, czekoladą i Heidi, ale jesteśmy też krajem zaawansowanych technologii. ONZ konsekwentnie stawia Szwajcarię na czele rankingu najbardziej innowacyjnych państw na świecie. Naszym zdaniem to właśnie innowacje są kluczem do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Dlatego intensywnie inwestujemy w czyste technologie. Widzimy też bezprecedensowy wzrost w tym sektorze, który zatrudnia już 5 proc. szwajcarskich pracowników, i ten odsetek szybko rośnie – mówi agencji Newseria Biznes Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.

    W tegorocznym Światowym Rankingu Innowacji, publikowanym przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, jedną z 16 organizacji wyspecjalizowanych ONZ, Szwajcaria po raz kolejny znalazła się na pierwszym miejscu. Doceniono ją m.in. za szybki rozwój technologiczny i infrastrukturę. Polska uplasowała się w tym zestawieniu dopiero na 40. pozycji.

    – W Polsce jest ponad 200 szwajcarskich firm i większość z nich bardzo intensywnie wprowadza innowacje. Te firmy przynoszą Polsce dużo nowej wiedzy – prawie wszyscy ich pracownicy to Polacy i to z ich udziałem firmy rozwijają swoje koncepcje – mówi Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce. – Uważamy, że poprzez pokazanie inicjatyw związanych z czystymi technologiami w kilkunastu polskich miastach możemy przybliżyć ten temat ludziom, którzy chcą wprowadzać innowacje i sprawiać, że w przyszłości planeta będzie czystsza i bezpieczniejsza.

    Innowacyjne technologie, opracowane przez szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców w dziedzinach takich jak gospodarka wodna, rolnictwo, e-mobilność, recykling czy energetyka, są prezentowane na objazdowej wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości”. W najbliższych tygodniach można ją oglądać m.in. w warszawskim Venture Café Centrum Innowacji Cambridge przy ul. Chmielnej (do 18 listopada).

    – Na inaugurację wystawy wybraliśmy warszawskie Cambridge Innovation Center, ponieważ w tym miejscu przedsiębiorcy i ludzie innowacji spotykają się, żeby rozmawiać o przyszłości – mówi Pablo Padrutt. – Wystawę poświęconą czystym technologiom prezentujemy tu przez trzy tygodnie i jest ona ogólnodostępna – każdy może odwiedzić Venture Cafe nie tylko po to, żeby napić się kawy, ale także zapoznać się z 21 panelami wystawy. Można tu zdobyć wiedzę dotyczącą rozwiązań w zakresie czystych technologii i naszych lokalnych partnerów – szwajcarskich firm ABB i Franke.

    – W obszarze energetyki ABB dysponuje ogromnym portfolio, ich rozwiązania pozwalają na produkcję bardziej ekologicznych i efektywnych energetycznie silników i maszyn. Z kolei drugim naszym partnerem jest spółka Franke, która zajmuje się budownictwem. W jej działalności chodzi m.in. o ograniczanie energii emitowanej do powietrza na etapie powstawania budynków oraz ich ogrzewania zimą i chłodzenia latem – dodaje Jürg Burri.

    Wystawa „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” jest też dostępna w auli Politechniki Warszawskiej. W sumie do końca 2022 roku będzie można obejrzeć ją w największych miastach Polski, w tym m.in. w Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu.

    Zaprezentujemy ją w 18 różnych lokalizacjach, w 10 różnych miastach Polski. przede wszystkim na uczelniach ekonomicznych i politechnikach, ale także w przestrzeniach dla start-upów, jak np. właśnie Cambridge Innovation Center w Warszawie. Oczywiście w każdym z tych miejsc liczymy na nawiązanie dialogu, zainspirowanie ludzi, poznanie polskich badaczy, start-upów i decydentów politycznych oraz możliwość porozmawiania z nimi na temat czystych technologii – mówi Pablo Padrutt.

    Tematyce cleantech i czystym technologiom, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki, elektryczności i zrównoważonego budownictwa, był także poświęcony szósty Polsko-Szwajcarski Dzień Innowacji, który odbył się na początku października. Wydarzenie zorganizowane przez Ambasadę Szwajcarii, która obchodzi 100-lecie swojego istnienia w Polsce, było okazją do wymiany doświadczeń między innowacyjnymi ekspertami, politykami, naukowcami i przedsiębiorcami z obu krajów.

    Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską. Wiążą nas silne relacje gospodarcze, w Polsce działa 200 szwajcarskich firm, a obroty handlowe sięgają 5 mld franków szwajcarskich rocznie. Jesteśmy przekonani, że udział sektora cleantech w tej współpracy ekonomicznej będzie stale rósł. To bardzo ważne nie tylko dla klimatu, bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju, współpraca w dziedzinie czystych technologii to też szansa gospodarcza – mówi szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.

    – Nie możemy uratować świata tylko za pomocą technologii, ale będzie ona odgrywała ogromną rolę w dążeniu do lepszego, mniej zanieczyszczonego środowiska. Tu potrzebne jest większe zaangażowanie nas wszystkich, każdy musi odegrać jakąś rolę. Liczą się nie tylko inteligentne, czyste technologie, ale i polityka oraz mądra strategia – podkreśla ambasador Szwajcarii. 

    Inauguracja wystawy miała miejsce podczas Thursday Gathering, cyklicznego eventu, który co czwartek gromadzi społeczność innowatorów, przedstawicieli biznesu, nauki, inwestorów i start-upów. Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Venture Café Warsaw wraz z partnerami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.