Newsy

Sztuczna inteligencja ułatwi komunikację biur podróży z klientami. W dalszej perspektywie może zastąpić także pilotów wycieczek

2017-07-18  |  06:25

Sztuczna inteligencja zmienia branżę turystyczną. Obecnie boty – specjalne programy komunikujące się w sposób podobny do człowieka – są w stanie przyjąć zlecenie, odpowiedzieć na pytanie, czy przekazać informacje dotyczące dostępności hotelu i miejsc w samolocie. Chat boty mogą usprawnić funkcjonowanie branży, przejmując obowiązki pracowników biur podróży, a niebawem także funkcja pilotów wycieczek może zostać podjęta przez roboty. Sztuczna inteligencja ułatwi też komunikację z podróżnymi, pozwoli ograniczyć koszty dla biur podróży i ułatwi podróż.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w turystyce dopiero raczkuje. Amadeus zainwestował w przedsiębiorstwo, które produkuje bota, wirtualnego asystenta podróży o imieniu Ewa. Może on być wykorzystywany w każdym sektorze turystyki: przez linie lotnicze, biura podróży i hotele. To się rozpoczyna, widzimy coraz większe zainteresowanie, chat boty mogą zastąpić człowieka w codziennych, bardzo powtarzalnych czynnościach – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.

Z raportu London School of Economics (LSE) przygotowanego dla Amadeusa wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość i zastosowania technologii mobilnych mogą zmienić rynek dystrybucji usług turystycznych. Pierwsze zmiany widać już teraz. Chat boty, czyli programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie rozmowy z człowiekiem, mogą zastąpić w kontakcie z podróżnymi pracownika hotelu. W biurze podróży pomoże zarezerwować przelot i pobyt, podpowie też kierunek, gdy dopiero poszukuje się atrakcyjnych wyjazdów.

Innym ciekawym przykładem wykorzystania AI jest robot Pepper, którego oprogramował Amadeus. To mały, sympatyczny robot, który potrafi komunikować się z ludźmi, może być wykorzystany do zautomatyzowania pewnych czynności w procesowaniu transakcji, ale i w działaniach marketingowych. Taki robot może oferować różne usługi. Mamy już zainteresowanie jednej z linii, która operuje luksusowymi rejsami wycieczkowymi i wykorzystuje Peppera do pomocy pasażerom na pokładzie. Udziela informacji, ale wykorzystywany jest też do up-sellingu [sprzedaży droższych produktów aktualnemu klientowi – red.], kto przecież odmówi sympatycznemu robotowi, gdy ten miłym głosem oferuje produkty czy dodatkowe usługi – podkreśla Paweł Rek.

Raport Profitroom i Deloitte "Hotel Marketing & Technology Trends" przypomina, że w 2020 roku ponad połowę wszystkich gości hotelowych mają stanowić millenialsi. Aby spełnić ich rosnące wymagania, także te technologiczne, hotele i biura podróży muszą stosować rozwiązania inteligentne. Obecnie boty są w stanie odpowiedzieć na najprostsze pytania, przekażą informacje o dostępności miejsc.

To na pewno będzie się rozwijało, zwłaszcza w krajach, gdzie koszty pracy są wysokie. Automatyzowanie powtarzalnych czynności to nie tylko dostarczanie ustandaryzowanej oferty dla klientów, ale też obniżenie kosztów operacyjnych. Patrząc na liczbę różnego rodzaju start-upów, które pojawiają się na świecie i wykorzystują technologie dostarczając rozwiązania dla turystyki, tylko fantazja przedsiębiorców ogranicza możliwe zastosowania – ocenia ekspert.

Sztuczna inteligencja, która coraz szerzej będzie wkraczać do branży turystycznej, będzie nie tylko pomocna dla touroperatorów, ale przede wszystkim dla podróżnych. Zmieni całkowicie sposób komunikacji.

Ułatwi tę komunikacje. Roboty są dostępne 24/7, nie trzeba im płacić nadgodzin, jest to ograniczenie kosztów dla biur podróży, linii lotniczych czy sieci hotelowych. Z chat botami możliwa jest komunikacja także z telefonu komórkowego, połączenie sztucznej inteligencji, baz danych i aplikacji mobilnych, co usprawnia i ułatwia podróżnym życie – tłumaczy Paweł Rek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.