Mówi: | Paweł Rek |
Funkcja: | dyrektor regionalny |
Firma: | Amadeus Polska |
Sztuczna inteligencja ułatwi komunikację biur podróży z klientami. W dalszej perspektywie może zastąpić także pilotów wycieczek
Sztuczna inteligencja zmienia branżę turystyczną. Obecnie boty – specjalne programy komunikujące się w sposób podobny do człowieka – są w stanie przyjąć zlecenie, odpowiedzieć na pytanie, czy przekazać informacje dotyczące dostępności hotelu i miejsc w samolocie. Chat boty mogą usprawnić funkcjonowanie branży, przejmując obowiązki pracowników biur podróży, a niebawem także funkcja pilotów wycieczek może zostać podjęta przez roboty. Sztuczna inteligencja ułatwi też komunikację z podróżnymi, pozwoli ograniczyć koszty dla biur podróży i ułatwi podróż.
– Wykorzystanie sztucznej inteligencji w turystyce dopiero raczkuje. Amadeus zainwestował w przedsiębiorstwo, które produkuje bota, wirtualnego asystenta podróży o imieniu Ewa. Może on być wykorzystywany w każdym sektorze turystyki: przez linie lotnicze, biura podróży i hotele. To się rozpoczyna, widzimy coraz większe zainteresowanie, chat boty mogą zastąpić człowieka w codziennych, bardzo powtarzalnych czynnościach – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.
Z raportu London School of Economics (LSE) przygotowanego dla Amadeusa wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość i zastosowania technologii mobilnych mogą zmienić rynek dystrybucji usług turystycznych. Pierwsze zmiany widać już teraz. Chat boty, czyli programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie rozmowy z człowiekiem, mogą zastąpić w kontakcie z podróżnymi pracownika hotelu. W biurze podróży pomoże zarezerwować przelot i pobyt, podpowie też kierunek, gdy dopiero poszukuje się atrakcyjnych wyjazdów.
– Innym ciekawym przykładem wykorzystania AI jest robot Pepper, którego oprogramował Amadeus. To mały, sympatyczny robot, który potrafi komunikować się z ludźmi, może być wykorzystany do zautomatyzowania pewnych czynności w procesowaniu transakcji, ale i w działaniach marketingowych. Taki robot może oferować różne usługi. Mamy już zainteresowanie jednej z linii, która operuje luksusowymi rejsami wycieczkowymi i wykorzystuje Peppera do pomocy pasażerom na pokładzie. Udziela informacji, ale wykorzystywany jest też do up-sellingu [sprzedaży droższych produktów aktualnemu klientowi – red.], kto przecież odmówi sympatycznemu robotowi, gdy ten miłym głosem oferuje produkty czy dodatkowe usługi – podkreśla Paweł Rek.
Raport Profitroom i Deloitte "Hotel Marketing & Technology Trends" przypomina, że w 2020 roku ponad połowę wszystkich gości hotelowych mają stanowić millenialsi. Aby spełnić ich rosnące wymagania, także te technologiczne, hotele i biura podróży muszą stosować rozwiązania inteligentne. Obecnie boty są w stanie odpowiedzieć na najprostsze pytania, przekażą informacje o dostępności miejsc.
– To na pewno będzie się rozwijało, zwłaszcza w krajach, gdzie koszty pracy są wysokie. Automatyzowanie powtarzalnych czynności to nie tylko dostarczanie ustandaryzowanej oferty dla klientów, ale też obniżenie kosztów operacyjnych. Patrząc na liczbę różnego rodzaju start-upów, które pojawiają się na świecie i wykorzystują technologie dostarczając rozwiązania dla turystyki, tylko fantazja przedsiębiorców ogranicza możliwe zastosowania – ocenia ekspert.
Sztuczna inteligencja, która coraz szerzej będzie wkraczać do branży turystycznej, będzie nie tylko pomocna dla touroperatorów, ale przede wszystkim dla podróżnych. Zmieni całkowicie sposób komunikacji.
– Ułatwi tę komunikacje. Roboty są dostępne 24/7, nie trzeba im płacić nadgodzin, jest to ograniczenie kosztów dla biur podróży, linii lotniczych czy sieci hotelowych. Z chat botami możliwa jest komunikacja także z telefonu komórkowego, połączenie sztucznej inteligencji, baz danych i aplikacji mobilnych, co usprawnia i ułatwia podróżnym życie – tłumaczy Paweł Rek.
Czytaj także
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1617144973/n-biznes_1.png)
Edukacja
![](/files/1617144973/edukacja-jeshoots-com-5ekw8z7cge4-unsplash,w_274,_small.jpg)
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Transport
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
![](/files/1617144973/jonski-samochody-foto,w_133,_small.jpg)
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Firma
Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
![](/files/1617144973/ing-cyberbezpieczenstwo-foto_1,w_133,_small.jpg)
Próby cyberataków to codzienność większości polskich firm. Największym zagrożeniem jest phishing, czyli maile czy SMS-y podszywające się pod różne instytucje mające na celu wyłudzenie danych i pieniędzy. Rośnie też liczba prób ataku ransomware, czyli szyfrowania zasobów organizacji dla okupu. Większość przedsiębiorców, mimo rozpoznania próby oszustwa, nic z tym nie robi. Tylko niewielki odsetek zgłasza incydenty do CERT Polska, często nie wiedząc, jakie korzyści może to przynieść.
Szkolenia
![](/files/1617144973/ramka-prawa-akademia-newser_2,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.