Mówi: | Maciej Buchowski |
Firma: | MojoApps |
Szkolenia, e-commerce i wizualizacje przyszłością wirtualnej rzeczywistości. Trwają prace nad soczewką z rozszerzoną rzeczywistością
Dzięki wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości już dziś można przeprowadzać szkolenia BHP, testować makijaż czy mierzyć ubrania. Tę technologię z powodzeniem można jednak wykorzystywać również do promowania wydarzeń artystycznych czy tworzenia strategii marketingowych. Najbardziej zaawansowane urządzenia oferują standard pozwalający również np. na projektowanie w wirtualnej rzeczywistości nowych modeli samochodów. Trwają także prace nad soczewką AR wyświetlającą wskazówki bezpośrednio przed okiem.
– Przyszłość VR i AR będzie się kształtować w kilku sektorach. Pierwszy sektor to szkolenia, to jest kluczowy sektor, który będzie się bardzo mocno rozwijał. Drugi sektor to całe e-commerce, wizualizacja 3D produktów, tak jak będą wyglądać w naszym mieszkaniu, możliwość obejrzenia ich z każdej strony. Trzecia rzecz to są wizualizacje i showroomy, czyli to, że nakładamy gogle bądź odpalamy telefon i możemy zobaczyć, jak wygląda dana przestrzeń, możemy się przenieść np. do Wielkiego Kanionu – mówi w rozmowie z Agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Buchowski, prezes MojoApps.
Technologię wirtualnej rzeczywistości planuje upowszechnić w szkoleniach BHP Polska Grupa Górnicza. Dzięki temu szkolony pracownik nie będzie uczył się procedur bezpieczeństwa w sposób teoretyczny, lecz przeniesie się do osadzonego w wirtualnym wyrobisku stanowiska pracy. Z kolei giganci mediów społecznościowych, takich jak Snapchat czy Facebook, ogłosili wprowadzenie technologii reklamowych AR dla marketerów. Również Amazon i Google integrują swoje platformy z rozwiązaniami z zakresu rozszerzonej rzeczywistości. Marka Lacoste stworzyła aplikację mobilną LCST Lacoste AR, której klienci mogli używać do wirtualnego przymierzania butów. Marka kosmetyków Charlotte Tilbury zainstalowała w swoich sklepach lustra z obsługą AR, skanujące twarze klientów i nakładające na nie wirtualny makijaż.
Na niecodzienny pomysł promowania nadchodzącej trasy koncertowej wpadł natomiast management Eltona Johna. W wirtualnej rzeczywistości zostały odtworzone najciekawsze momenty z dotychczasowych koncertów artysty. Fani zainteresowani zakupem biletu dzięki technologii VR mogą się przenieść na salę koncertową, by poczuć, jak takie wydarzenie wygląda na żywo.
Wraz z pojawianiem się kolejnych pomysłów na zastosowanie technologii VR i AR ewoluuje też sprzęt przeznaczony do korzystania z nich.
– Technologia się rozwija bardzo szybko. Producenci prześcigają się w produkcji nowych gogli VR, które są coraz mniejsze, coraz lżejsze, potrzebują mniejszej mocy obliczeniowej. Smartfony są coraz bardziej zaawansowane i mają lepsze kamery, kamery głębi. To wszystko spowoduje, że te doświadczenia będą bardziej realistyczne i z czasem, jestem pewny, bo już nad tym prace trwają u największych gigantów typu Google czy Amazon, pojawi się soczewka na oko, która będzie w stanie nam dodawać elementy cyfrowe do fizycznej rzeczywistości – przekonuje Maciej Buchowski
Na styczniowych targach Consumer Electronics Show zadebiutuje nowa, ulepszona wersja zestawu okularów XTAL do odbioru wirtualnej rzeczywistości. Ma on być wyposażony w dwa wyświetlacze OLED i zapewniać 180 stopni pola widzenia. Dzięki zintegrowanym czujnikom Leap Motion użytkownik będzie miał możliwość śledzenia ruchów swoich rąk podczas korzystania z zestawu. Cena takiego urządzenia to niemal 6 tys. dol., ale jak informuje producent, ma to być rozwiązanie dla zaawansowanych użytkowników, takich jak np. projektanci motoryzacyjni.
W dziedzinie wirtualnej rzeczywistości w światowej czołówce specjalistów są wymieniani Polacy.
– Nasi specjaliści, programiści czy artyści 3D to są kluczowe osoby w całej Europie, jeżeli chodzi o programowanie, o tworzenie contentu 3D. Będąc w Warszawie, mamy dostęp do najlepszej wiedzy w całej Europie, a też kluczowej na świecie. Najlepszym dowodem na to jest gra Wiedźmin, która jest jedną z najlepszych gier na świecie i wywodzi się właśnie z Polski. Wirtualna rzeczywistość to technologia oparta na silniku Unity 3D i to jest ten sam silnik, który jest wykorzystywany do gier – tłumaczy prezes MojoApps.
Badacze z Hampleton Partners przewidują, że wielkość światowego rynku wirtualnej rzeczywistości na świecie przekroczy do 2022 roku wartość 17 mld dol. Średniorocznego tempo wzrostu w najbliższych latach wyniesie 44,5 proc. Jeszcze większe tempo wzrostu prognozowane jest dla rozszerzonej rzeczywistości. do 2022 roku branża ta ma być wyceniana na 161 mld dol przy wzroście przekraczającym 85 proc.
Czytaj także
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-01-09: Tomasz Kammel: Wkrótce będę realizował pewien projekt związany z edukacją dzieci. Chodzi o to, by już dziś mogły się one rozwijać pod kątem kompetencji przydatnych w przyszłości
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-11-06: Polska branża recyklingu na granicy bankructwa. Pomimo embarga krajowy rynek zalewa tani plastik z Rosji
- 2023-11-09: Grupa LUX MED otwiera nowe centrum szkoleniowe dla kadr medycznych. Lekarze i studenci będą ćwiczyć w salach odzwierciedlających warunki bloku operacyjnego
- 2023-09-25: E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia
Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.