Mówi: | Piotr Koral |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Investin |
Wsparcie rozwoju start-upu to nie tylko finansowanie. Ważne jest także udzielenie pomocy merytorycznej
Do końca 2016 r. w Polsce powstało ponad 2670 start-upów, z czego 20 proc. deklaruje, że zajmuje się produkcją oprogramowania. Gdyby nie podmioty zajmujące się akceleracją, wiele tego typu projektów nie miałoby szans wypłynięcia na głębokie wody i pokazania się światu. Zdaniem ekspertów ważne jest by wsparcie akceleratora nie ograniczało się wyłącznie do dofinansowania.
Większość współczesnych start-upów związanych jest z e-usługami, rynkiem mobilnym i nowymi technologiami. Średni wiek tego typu przedsiębiorstw nie przekracza przy tym 2 lat, a ich założycielami są osoby wieku 20–30 lat. To podstawowe dane z najnowszego raportu stworzonego przez Fundację Startup Poland. A jednak mimo kreatywnych, często dobrych pomysłów młode firmy nie potrafią ich zmaterializować. Dlatego często poszukują porady w wyborze właściwego modelu biznesowego lub inwestora, który nadałby ich poczynaniom odpowiedni kształt i umożliwił szybszy rozwój.
– Interesujemy się rynkiem szeroko i jesteśmy otwarci na różnego rodzaju branże, przy czym to nie oznacza, że nie ma obszarów, w których szczególnie czujemy się kompetentni bądź dla których mamy pewne upodobania czy przekonanie, że są to sektory istotne dla aktualnej i przyszłej gospodarki. W sensie czysto technicznym czy formalnym projekty zgłaszają się do nas poprzez informację, którą odnajdują na stronie internetowej, identyfikując, że Grupa Investin jest akceleratorem innowacyjnych projektów. Ponadto w przeszłości organizowaliśmy też nabory, adresując do start-upów informacje o poszukiwaniu przez nas interesujących projektów – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Piotr Koral, prezes Grupy Investin.
Aby dany projekt doczekał się realizacji i sukcesu rynkowego, potrzebuje nie tylko wsparcia finansowego, lecz także całego zaplecza biznesowego. Droga, którą musi przejść młoda firma, by zainteresować potencjalnych inwestorów, jest długa i trudna.
– Zazwyczaj trafiają do nas projekty na bardzo wczesnych etapach rozwoju, dlatego naszym zadaniem jest je odpowiednio wyakcelerować, obudowując je w dokumentację biznesową, jak również całą koncepcją biznesową, zanim możliwe będzie wyjście z tym przedsięwzięciem na rynek i zainteresowanie nim potencjalnych inwestorów. Najczęściej są to przedsięwzięcia, które wymagają już w pierwszej kolejności takiego bardzo zasadniczego biznesowego wsparcia. To wsparcie powinno towarzyszyć również na późniejszych etapach — dodaje Piotr Koral.
Dane raportu Startup Poland 2016 pokazują jasno, że z dotacji z Unii Europejskiej korzysta 24 proc. nowych firm, 22 proc. opiera swoją działalność na wsparciu funduszy typu venture capital, natomiast 17 proc. działa z aniołami biznesu. Warto zauważyć, że zaledwie 6 proc. start-upów znalazło strategicznego inwestora branżowego i tyle samo posiłkuje się kredytem.
– Grupa Investin przygotowuje się do uruchomienia własnego potencjału inwestycyjnego. Od dawna pracujemy nad zbudowaniem funduszu venture capital i mamy pełną świadomość, że proces inwestycji nie oznacza wygaśnięcia zaangażowania w biznesowe wsparcie przedsięwzięcia, a intensyfikację tego wsparcia na jego różnych odcinkach. To już nie są takie działania stricte akceleracyjne, to jest business development, typowe budowanie przedsiębiorstwa i skalowanie jego działalności, dlatego zaangażowanie musi być stale obecne – twierdzi Piotr Koral.
Zaangażowanie o charakterze biznesowym i wsparcie akceleratora ewoluuje, kiedy dany projekt potężnieje, przekształcając się w dojrzewające przedsięwzięcie. Według prezesa firmy Investin, szeroko rozumiany konsulting odgrywa istotną rolę na każdy etapie dojrzewania start-upu.
– Konsulting ma wielowymiarowy charakter, to zdolność do opracowywania zarówno złożonych dokumentacji, jak i ekspertyz w każdym obszarze wsparcia dla procesu komercjalizacji innowacyjnego przedsięwzięcia. W jego skład wchodzą: wyceny innowacyjnych projektów, analizy potencjału projektów technologicznych, analiza wszystkich kwestii prawnych, własności intelektualnej oraz kwestii finansowo-podatkowych i marketingowych – wymienia Piotr Koral.
Prezes firmy Investin prognozuje, że w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej coraz większy nacisk kładziony będzie na wsparcie przedsiębiorców w umożliwieniu im efektywnego wyjścia na światowe rynki.
– Bardzo istotne są szeroko rozumiane procesy internacjonalizacji działalności polskich firm, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. To jest widoczne zarówno w Polsce Wschodniej, jak i w regionalnych programach operacyjnych poszczególnych województw. Ogólnie rzecz ujmując to bardzo bliskie temu, czym Grupa Investin zajmowała się do tej pory, dlatego również uczestniczymy w tych działaniach. Co więcej, uzyskaliśmy akredytację Ministerstwa Rozwoju, stąd jesteśmy firmą, która może udzielać wsparcia w obszarze konsultingu innowacyjnego dla polskich przedsiębiorstw – podsumowuje Piotr Koral.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.