Newsy

Polacy wolą płatności mobilne. Chętnie też korzystają z innowacyjnych rozwiązań w bankowości i e-handlu

2020-03-18  |  06:00
Mówi:Damian Gwiazdowski
Funkcja:account manager
Firma:Shoper
  • MP4
  • E-handel jest coraz bardziej innowacyjny. W centrach logistycznych Amazona roboty pakują zamówienia, a drony dostarczają je odbiorcom. W Estonii zamówione towary z pobliskich sklepów spożywczych są dostarczane klientom przez roboty. Z kolei w Polsce popularność zyskują nowoczesne formy płatności, nad którymi pracują innowacyjne firmy i start-upy. 

    – Polska jest liderem nie tylko w Europie, ale i na świecie pod względem różnego rodzaju płatności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Damian Gwiazdowski, przedstawiciel firmy Shoper. – Gotówka powoli odchodzi do lamusa, a w Polsce przestaje się korzystać nawet z kart płatniczych. Coraz częściej korzystamy z płatności smartwatchem. Ciągle też pojawiają się nowe metody płatności, jak Blik albo płatności odroczone. Klienci mają możliwość rozbicia płatności na raty już w momencie złożenia zamówienia, bez pośrednictwa innych instytucji. 

    Polacy bardzo chętnie korzystają z nowości w branży finansowej. W IV kwartale 2019 roku polskie banki miały 13,7 mln klientów mobilnych. To wzrost o 0,6 mln w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku. Z tej grupy 6,5 mln logowało się do swoich kont wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. Wzrosła również liczba osób używających Blika. Na koniec 2019 roku korzystało z niego prawie 4,5 mln użytkowników. Tymczasem pod koniec I półrocza zeszłego roku liczba ta była o ponad milion mniejsza.

    Według opublikowanego pod koniec 2019 roku raportu Mastercard Polacy są liderami regionu w zakresie korzystania z bankowości mobilnej (81 proc.), online (63 proc.) oraz płatności mobilnych (52 proc.). Wszystkie wskaźniki są znacznie powyżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej. Nowości chętnie są też u nas przyjmowane w e-handlu.

    – Przyszłość e-handlu będzie opierała się na prostocie procesu zakupowego. Istotne będzie wykorzystanie różnego rodzaju systemów rekomendacji opartych na analizie Big Data. Z kolei sztuczna inteligencja będzie podpowiadała konsumentom towary i usługi, którymi w inny sposób by się nie zainteresowali – ocenia ekspert. – Ważna jest też prostota samego procesu składania zamówienia. Trzeba je oprzeć na prostych metodach płatności i dostawy. Z jednej strony będą one polegać na płatności za pomocą jednego kliknięcia, a z drugiej na prostocie wybrania miejsca docelowego dostawy. Istotna będzie prostota zwrotów i wymiany towarów.

    Polacy coraz chętniej korzystają także z szybszych i wygodniejszych zakupów online. Polski start-up Szopi umożliwia dowóz towarów spożywczych do klienta w ciągu jednej godziny. Jest to możliwe, ponieważ zatrudnia wyspecjalizowanych shopperów, którzy odwiedzają najpopularniejsze sklepy na rynku i tworzą listę zakupową dla klienta. Jesienią, w wyniku przejęcia za 35 mln euro rozwijanej przez AmRest platformy Pizza Portal, nad Wisłą zadebiutowała platforma zakupowa Glovo. Pozwala kupować, odbierać i wysyłać dowolny produkt w tym samym mieście w czasie krótszym niż godzina. Obecnie funkcjonuje w 15 największych miastach w Polsce.

    Fintech PayPo, obsługujący płatności odroczone, nawiązał w lutym współpracę z Media Expert. To kolejny, obok m.in. Answear, Allegro czy 4F, duży partner start-upu. Spółka planuje do końca 2020 roku obsłużyć transakcje warte łącznie minimum 0,5 mld zł.

    – Bardzo lubimy usprawnienia, które ułatwiają zakupy. Firmy także coraz częściej proponują klientom coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Dla przykładu, eobuwie uruchomiło usługę esize.me, w której możemy zeskanować swoją stopę i dobrać najbardziej wygodne, najlepiej dopasowane obuwie – wskazuje Damian Gwiazdowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

    Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.

    Ochrona środowiska

    Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

    Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.

    Konsument

    Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.