Newsy

Innowacyjne pomysły z Polski Wschodniej mogą liczyć na unijne wsparcie. PARP pomaga młodym firmom w debiucie na rynku

2021-12-09  |  06:15
Mówi:Sebastian Wojewódzki
Funkcja:specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów
Firma:PARP
  • MP4
  • Każdy, kto ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej, może ubiegać się o wsparcie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach programu Platformy Startowe otrzyma ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Po zakończeniu etapu inkubacji może się też starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł na rozpoczęcie seryjnej produkcji i ekspansji. – W aktualnej edycji Platform Startowych już ok. 900 start-upów zakończyło program inkubacji i są gotowe do rynkowego wdrożenia swoich produktów – mówi Sebastian Wojewódzki z PARP.

    – Platformy Startowe to program inkubacyjny dedykowany osobom fizycznym, które posiadają innowacyjny pomysł na biznes i chcą realizować ten pomysł w makroregionie Polski Wschodniej – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Wojewódzki, specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP. – Platformy pozwalają start-upom i przedsiębiorcom bezkosztowo zweryfikować swój pomysł i sprawdzić, czy ma on szansę na rynkowy sukces. Dzięki temu ten pierwszy krok w stronę biznesu nie jest trudny, a po ukończonym procesie inkubacji start-up jest dobrze przygotowany do wdrażania produktu do seryjnej sprzedaży.

    Platformy Startowe to projekt realizowany w ramach podziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dysponuje łącznym budżetem w wysokości 108,4 mln zł, przeznaczonym na inkubację start-upów w tamtejszym regionie. Każdy pomysłodawca, który ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej (lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim), może otrzymać w Platformach Startowych ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Platformy są koordynowane przez animatorów i ośrodki innowacji działające w regionie.

    – W programie inkubacji przedsiębiorcy otrzymują szereg usług podstawowych i specjalistycznych. Do katalogu usług podstawowych należą m.in. obsługa prawna, marketingowa, podatkowa i księgowa, zapewniana jest również powierzchnia biurowa do prowadzenia działalności gospodarczej, a także opieka dedykowanego menedżera inkubacji. Wartością programu jest też szereg szkoleń dla przedsiębiorców z wystąpień publicznych czy prezentacji inwestorskich – mówi Sebastian Wojewódzki. – Do zakresu usług specjalistycznych należą z kolei m.in. usługi wzornicze, programistyczne, inżynierskie i technologiczne, które są dopasowane do potrzeb danego start-upu. W zakres usług specjalistycznych wpisuje się również opracowanie modelu biznesowego i przetestowanie produktu na rynku.

    Pomysłodawcy, którzy są zainteresowani takim wsparciem, mogą zgłaszać swój udział w Platformach Startowych do 31 października 2022 roku. PARP prowadzi nabór w tym programie w sposób ciągły, poprzez formularz na swojej stronie internetowej. Po dokonaniu zgłoszenia pierwszym krokiem jest spotkanie z menedżerem inkubacji, który przeprowadza wywiad z właścicielem start-upu, diagnozuje jego potrzeby i przygotuje szczegółowy, indywidualny plan inkubacji pomysłu.

    Zainteresowanie jest bardzo duże. W aktualnej edycji, realizowanej od początku 2019 roku, do wszystkich Platform Startowych wpłynęło około 8 tys. wniosków inkubacyjnych. Dzięki realizacji tego projektu w makroregionie Polski Wschodniej powstało już ponad tysiąc spółek w formie kapitałowej – mówi specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP.

    Platformy Startowe dla nowych pomysłów działają aktualnie w dziewięciu miastach Polski Wschodniej i są skierowane do różnych branż. Pomysłodawcy mogą więc wybrać tę właściwą dla siebie.

    – Poszukiwane są start-upy m.in. z takich branż jak IT, ICT, smart city, zdrowie publiczne, medycyna, motoryzacja, lotnictwo, przemysł metalowo-maszynowy czy ekologia i ochrona środowiska – wymienia ekspert PARP. – Z monitoringu, który prowadzimy w PARP, wynika, że ok. 40 proc. start-upów, które ukończyły proces inkubacji w Platformach Startowych, stanowią właśnie te z branż IT i ICT. Na drugim miejscu, z 10-proc. udziałem, są start-upy, które reprezentują medycynę i zdrowie publiczne. Podium uzupełniają start-upy z branż wpisujących się w specjalizację ekologiczną i ochronę środowiska, które stanowią ok. 8 proc. ogólnej liczby.

    Co istotne, młode przedsiębiorstwa, które ukończą proces inkubacji w Platformach Startowych i otrzymają od nich pozytywną rekomendację, mogą się starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł w ramach konkursu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” (tutaj nabór kończy się 30 grudnia 2021 roku, natomiast planowane jest przedłużenie tego działania w latach 2021–2027).

    – Tutaj wymagany jest jednak wkład własny w wysokości 15 proc. bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych. Dofinansowanie można przeznaczyć na wszystko to, czego potrzebuje przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności gospodarczej, np. zakup środków trwałych innych niż nieruchomości, wartości niematerialne i prawne takie jak zakup licencji, działania informacyjno-promocyjne, misje gospodarcze czy też wynagrodzenia dla pracowników albo koszty administracyjne. Głównym celem tego programu jest umożliwienie start-upom wdrożenia seryjnej produkcji ich produktów, które zostały opracowane w Platformach Startowych, oraz umożliwienie im rynkowej ekspansji – mówi Sebastian Wojewódzki.


     

    q

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.