Newsy

Rynek technologii chmurowych w Polsce dynamicznie rośnie. Przed końcem 2020 roku przekroczy wartość 1 mld zł

2017-04-27  |  06:30
Mówi:Krzysztof Rocki
Funkcja:dyrektor regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią
Firma:Red Hat
  • MP4
  • Polski rynek technologii chmurowych ma przed sobą bardzo dobre perspektywy, a odsetek firm korzystających ze świadczonych w ten sposób usług będzie dynamicznie rosnąć – przekonuje Krzysztof Rocki z firmy Red Hat. Jego opinię potwierdzają analizy PMR oraz IDC. Wynika z nich, że w najbliższych latach segment będzie rozwijał się w dwucyfrowym tempie, a przed końcem 2020 roku przekroczy wartość 1 mld zł.

    – Wszyscy marzymy o tym, żeby być na chmurze, ale wszyscy również zdajemy sobie sprawę z tego, że ta chmura musi być kontrolowana. Jako Red Hat szukamy narzędzi, które pozwoliłyby nam zarządzać ogromną ilością zgromadzonych tam informacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Rocki, szef Red Hat na Europę Centralną i Wschodnią.

    Cloud computing jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów polskiego rynku informatycznego. Jak wynika z analizy przygotowanej przez firmę badawczą PMR, wartość krajowego rynku usług oferowanych w technologii chmurowej (zarówno publicznej, jak i prywatnej) wzrosła o ponad 30 proc. i przekroczyła wartość 600 mln zł.

    – Do tego typu usług podchodzimy z pełną odpowiedzialnością. Robimy to w swoim stylu, czyli open source’owym. To oznacza, że pozwalamy wszystkim współpracować z nami. To są miliony projektów na całym świecie, gdzie ludzie piszą oprogramowania, które my z kolei sprawdzamy – wyjaśnia Rocki. – Jeżeli cokolwiek z tych rzeczy ma sens, to zakupujemy tego rodzaju rozwiązanie. Po zakupie udostępniamy kod źródłowy i otwieramy go dla wszystkich – dodaje szef Red Hat.

    W opinii eksperta funkcjonowanie w oparciu o model open source stanowi kolejny krok w ewolucji usług informatycznych i pozwala na oferowanie usług o niespotykanej dotąd skali. To także bodziec do dynamicznego rozwoju rynku usług chmurowych. Jak wynika z raportu IDC, tempo wzrostu tego segmentu w ostatnich latach było w naszym kraju aż 7-krotnie szybsze niż w przypadku całego sektora IT. Podobny trend widoczny jest także w skali globalnej. Według szacunków Gartnera światowy rynek przekroczył w 2016 roku wartość 200 mld dol., rosnąc w dwucyfrowym tempie.

    – Polski rynek jest bardzo chłonny. Musimy jednak pamiętać o dwóch podstawowych rzeczach. Dla firm, które funkcjonują od wielu lat, przestawienie się na funkcjonowanie w chmurze jest bardzo trudne. Dla firm nowych, które pojawiają się na tym rynku, ten model chmury jest najlepszy, bo koszty utrzymania, koszty działalności są ograniczone do tego czasu, w którym z tego korzystamy tłumaczy manager.

    Jak wynika z danych PMR, na początku ubiegłego roku już 25 proc. dużych przedsiębiorstw korzystało z technologii chmury, a wartość tego segmentu stanowiła już 1,5 proc. całego polskiego rynku IT. W porównaniu do wysokorozwiniętych gospodarek nasz kraj wciąż ma jednak wiele do nadrobienia. W skali globalnej usługi oparte o technologię chmury odpowiadają już za przeszło 3 proc. łącznych przychodów sektora IT.

    – Kiedy spojrzymy na gigantów telekomunikacyjnych, bankowych, to oni również bardzo chętnie wchodzą w technologię chmur. Jednym z takich pionierów jest Allegro, który potrafił w tej chmurze dokonać olbrzymiej rewolucji – zauważa Rocki.

    Wśród innych polskich pionierów ekspert wymienia także Orange, PKO BP czy Pekao SA. Szef polskiego oddziału Red Hat podkreśla przy tym, że jedną z głównych zalet technologii chmurowej jest jej elastyczność.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Nowej Mobilności

    Farmacja

    Polacy rozwijają platformę do dostarczania terapeutycznych cząsteczek RNA do komórek nowotworowych. To innowacyjne podejście do walki z rakiem

    Nie celowanie w konkretny typ komórek nowotworowych, ale blokowanie genów odpowiedzialnych za proces nowotworzenia ma być podstawą działania platformy wykorzystującej technologię krótkich interferujących RNA (siRNA, z ang. small interfering RNA) do walki z nowotworami. Rozwijane przez polską firmę BS Biotechna rozwiązanie ma także umożliwić celowane dostarczanie do organizmu terapii przeciwnowotworowej. Ten projekt uzyskał niedawno dofinansowanie Agencji Badań Medycznych. Jak podkreślają naukowcy, opracowywane rozwiązanie jest innowacyjne, bo można je zastosować do różnych rodzajów raka. Technologia RNA jest uznawana za jedną z potencjalnie najbardziej użytecznych w leczeniu nowotworów i prewencji nawrotów choroby.

    Partner serwisu

    Handel

    Konsumenci w Polsce kupują rocznie 24 tys. t certyfikowanych produktów rybnych. To sposób na wspieranie zrównoważonych połowów

    Zdecydowana większość konsumentów w Polsce, bo aż 88 proc., jest zaniepokojona stanem oceanów – pokazało ubiegłoroczne badanie GlobeScan. Jednocześnie 63 proc. wierzy, że jesteśmy w stanie uratować je przed nieodwracalnymi zmianami w ciągu najbliższych 20 lat. Podobny odsetek wskazuje, że mają tutaj znaczenie wybory dotyczące spożywanych ryb i owoców morza. Za tym idzie coraz większa świadomość dotycząca ekocertyfikatów i popularność oznaczonych nimi produktów. W ciągu 10 lat sprzedaż ryb i owoców morza z logo MSC wzrosła 14-krotnie i dziś wynosi ponad 24 tys. t rocznie.

    Media i PR

    Fake newsy stworzone przez sztuczną inteligencję trudne do rozpoznania. Wydają się internautom bardziej wiarygodne od wiadomości tworzonych przez ludzi

    Sztuczna inteligencja jest w stanie coraz lepiej imitować teksty pisane przez ludzi, a nawet tworzyć takie, które są łatwiejsze do zrozumienia – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Zuryskiego. Co istotne odbiorcy nie są w stanie odróżnić informacji tworzonych przez sztuczną inteligencję. Zarówno te prawdziwe, jak i fałszywe wydają im się bardziej wiarygodne niż te pisane przez ludzi. Rodzi to obawy o wykorzystanie sztucznej inteligencji do szerzenia dezinformacji.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.