Newsy

Pandemia przyspiesza transformację technologiczną tradycyjnego handlu. Sztuczna inteligencja pomaga zrobić zakupy, a mobilne kasy samoobsługowe automatycznie pobiorą płatności

2020-12-03  |  06:00

Choć e-commerce w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu, także tradycyjny handel sięga po nowoczesne technologie. Sztuczna inteligencja wspiera klientów podczas zakupów, ułatwia znalezienie potrzebnego produktu, rekomenduje ubrania czy meble. Pomaga też sieciom handlowym – inteligentne roboty skanują półki i wskazują, które produkty należy uzupełnić. Nowe technologie zwiększają też bezpieczeństwo podczas zakupów. Dzięki inteligentnym kasom mobilnym płatność pobierana jest automatycznie z konta, bez konieczności stania w kolejce.

– Rozwiązania stosowane w handlu detalicznym w porównaniu do e-commerce pokazują, że handel detaliczny cały czas bardzo dobrze się trzyma. Amazon, który jest liderem rynku e-commerce, przejął niedawno sklepy detaliczne innej sieci handlowej i inwestuje w rozwiązania w handlu stacjonarnym. To pokazuje, że ten rynek cały czas się rozwija. Jako klienci jesteśmy przyzwyczajeni do takiej formy kupna, choćby produktów pierwszej potrzeby, nic tego nie zastąpi – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jarosław Kaczmarczyk, współzałożyciel ZeroQs.

Według danych Bisnode tylko w I półroczu 2020 roku powstało 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. Obecnie na rynku zarejestrowanych jest ich ok. 40 tys. Pandemia przyspieszyła wzrost e-handlu. O ile jeszcze na początku roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej wynosił 5,6 proc., o tyle na początku lockdownu, w kwietniu, sięgnął blisko 12 proc. (dane GUS). Nie oznacza to jednak, że tradycyjny handel traci pozycję. Największe sieci handlowe inwestują w nowe technologie, sięgają po sztuczną inteligencję, by zwiększyć satysfakcję klientów i ułatwić zakupy.

– Takimi rozwiązaniami są np. przeróżne systemy analityczne, które agregują nasze zachowania i są w stanie dzięki temu podpowiadać nam, co chcemy kupić czy nawet co chcemy zjeść na obiad. Nawet 70 proc. osób idąc do sklepu, nie wie, co chce kupić, tzn. wie o jednej rzeczy, natomiast resztę dobiera w trakcie zakupów. To pokazuje, jak bardzo jesteśmy podatni i jak bardzo chcemy tych rekomendacji – tłumaczy Jarosław Kaczmarczyk.

Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby całkowicie zmienić tradycyjne doświadczenie handlu detalicznego i przenieść je na wyższy poziom dzięki personalizacji, automatyzacji i zwiększonej wydajności. To już się dzieje. W sklepach sieci kosmetycznej Sephora aplikacja skanuje twarz klienta i zapewnia spersonalizowane zalecenia dotyczące odcieni podkładu i korektora bez nakładania kosmetyków na twarz. Luksusowy dom towarowy Neiman Marcus wykorzystuje SI, aby ułatwić klientom znajdowanie przedmiotów. Aplikacja umożliwia użytkownikom robienie zdjęć przedmiotów, które widzą podczas podróży, a następnie przeszukuje produkty w celu znalezienia tego samego lub podobnego przedmiotu.

Sklep odzieżowy Uniqlo jest z kolei pionierem w wykorzystaniu nauki i sztucznej inteligencji. Wybrane sklepy są wyposażone w kioski UMood oparte na sztucznej inteligencji, które pokazują klientom różnorodne produkty i mierzą ich reakcję na kolor i styl za pomocą neuroprzekaźników. Klienci nie muszą nawet naciskać przycisku – ich sygnały mózgowe są wystarczające, aby system wiedział, co sądzą o każdej pozycji.

W dobie pandemii część sklepów wprowadza także rozwiązania, które mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas zakupów.

– Musimy jak najmniej spotykać się z innymi ludźmi. Nowe technologie odpowiadają na tę potrzebę, potrzebujemy sklepów autonomicznych, które są w stanie ograniczać ten kontakt. Tu pojawia się nasza technologia w postaci mobilnych kas samoobsługowych, która de facto rozwiązuje ten problem – przekonuje współzałożyciel ZeroQs.

Polacy opracowali samoobsługowe kasy mobilne SmartCart. Wystarczy zeskanować produkty, włożyć je do koszyka, a system sam obciąży nasze konto. To o tyle istotne, że jak pokazało badanie KMPG, Polacy w czasie pandemii zwracają uwagę przede wszystkim na własne bezpieczeństwo, a wśród największych niedogodności podczas zakupów wskazują na brak dystansu między osobami stojącymi w kolejce. Mobilne kasy samoobsługowe pomagają rozwiązać ten problem. Technologię wdrażają największe sieci handlowe na świecie, m.in. Ikea, także polski Społem jest zainteresowany SmartCart.

– W handlu detalicznym jest wiele technologii, które wspomagają sam proces zakupowy. Popularne są zwykłe samoobsługowe kasy. Są też mobilne skanery kodów kreskowych, czyli bierzemy odpowiedni skaner kodów kreskowych przed wejściem do sklepu, skanujemy produkty i wychodzimy ze sklepu. To podobna technologia do naszej, tylko nie ma tutaj procesu weryfikacyjnego rachunku i tu jest przewaga naszej technologii – wskazuje Jarosław Kaczmarczyk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.