Newsy

A. Przegalińska: Sztuczna inteligencja jest poza radarem. Brak regulacji na razie ani nie hamuje jej rozwoju, ani go nie przyspiesza

2023-01-26  |  06:25

Przychody rynku sztucznej inteligencji do końca dekady wzrosną ponad trzynastokrotnie – przewidują analitycy Grand View Research. Futurolodzy są zdania, że rozwój tych technologii dopiero się zaczyna. – Większość ekspertów by powiedziała, że to jest wiosna albo nawet przedwiośnie tej dziedziny, a kolejne pory roku, zwłaszcza długie lato, dopiero przed nami – mówi Aleksandra Przegalińska, profesorka i prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Rozpędzająca się branża wymyka się regulacjom prawnym i choć wiele się mówi o potrzebie dostosowania prawa do nowej rzeczywistości, zdaniem ekspertki nie ma to na razie znaczenia dla tempa rozwoju.

Sztuczna inteligencja od paru lat robi absolutny przemarsz przez bardzo dużo dyscyplin naszego życia. Akceleruje, rozwija się coraz szybciej i nie mam wrażenia, że jakiekolwiek regulacje mogą ją specjalnie mocno zahamować albo że brak tych regulacji sprawia, że jest ona jeszcze bardziej rozwinięta. Wydaje mi się, że za jakiś czas, kiedy sztuczna inteligencja się bardzo upowszechni, to dotkniemy punktu, w którym regulacje lub ich brak będą czynnikiem. Natomiast dzisiaj ona jest trochę poza radarem, ale tak dużo jest w niej do zrobienia, że napędza się cały czas sama – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. Aleksandra Przegalińska.

Są jednak obszary, w których regulacje stanowią niewątpliwie wentyl bezpieczeństwa w procesie wdrażania rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Tak jest chociażby w przypadku autonomicznych samochodów. Polskie prawo zupełnie nie przewiduje możliwości ich używania na drogach publicznych. Z kolei na poziomie Organizacji Narodów Zjednoczonych wypracowano porozumienie co do regulacji związanych z przyszłością autonomicznych pojazdów. Będą nimi objęte pojazdy na trzecim poziomie autonomiczności, czyli takie, których kierowcy będą mogli zrezygnować z prowadzenia nimi tylko w określonych sytuacjach. Prędkość takich aut ma wynosić maksymalnie 60 km/h. Podstawowym czynnikiem warunkującym takie obwarowania są względy bezpieczeństwa i ograniczone jeszcze zaufanie do tej technologii.

Mamy teraz w Europie mieć pierwszą regulację, która dotyczy sztucznej inteligencji, i ona jest wielosektorowa i bardzo szeroka. Mówi o tym, jakie typy sztucznej inteligencji są dopuszczalne do stosowania w różnych sektorach, a jakie budzą wątpliwości. Ta regulacja jest holistyczna. Nie mówi o konkretnych branżach, ale o pewnych zastosowaniach, właśnie chociażby takich jak rekomendowanie produktów. To dotyczy bardzo wielu różnych branż, natomiast co do zasady jest bardzo ważną częścią tego, co sztuczna inteligencja robi – mówi prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Zdaniem analityków w kolejnych latach czeka nas dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji. Według Precedence Research światowy rynek SI zamknął 2022 rok przychodami sięgającymi niemal 120 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się do końca dekady na poziomie przekraczającym 38 proc. i już w 2030 roku rynek ten będzie wyceniany na niemal 1,6 bln dol. Futurolodzy są przekonani, że rozwój sztucznej inteligencji jest jeszcze na wczesnym etapie.

Wielu osobom może się wydawać, że ten etap jest bardziej zaawansowany. Jednak oceniając z perspektywy tego, gdzie sztuczna inteligencja hipotetycznie może być i jak dużo jeszcze może robić, jak bardzo może robić to doskonale, to myślę, że większość ekspertów by powiedziała, że to jest wiosna albo nawet przedwiośnie tej dziedziny, a kolejne pory roku, zwłaszcza długie lato, są dopiero przed nami – przekonuje profesorka ALK w Warszawie. – Wśród branż, które najbardziej eksplorują sztuczną inteligencję, wymieniłabym zwłaszcza logistykę, transport, ale też e-commerce i marketing. To są takie dziedziny, w których sztuczna inteligencja jest mocno obecna, tak samo jak finanse.

Rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji będzie płynąć także z sektora medycznego. Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w ochronie zdrowia, ale ze względu na wagę i wrażliwość tego sektora wdrażanie tutaj SI będzie wymagać więcej pracy i czasu.

Eksperci przewidują, że większe zainteresowanie sztuczną inteligencją będą wykazywać również takie branże jak motoryzacja, bankowość, produkcja, żywność i napoje, logistyka i handel detaliczny. W odpowiedzi na ten popyt czołowi światowi giganci technologiczni, tacy jak Google, Microsoft, IBM, Amazon i Apple, już zwiększają swoje inwestycje w modernizację i rozwój różnych zastosowań sztucznej inteligencji.

Największy udział w rynku SI w 2022 roku miał segment głębokiego uczenia. Stoją za tym aplikacje oparte na danych, takich jak rozpoznawanie audio, wideo i tekstu.

– W tym roku „kopa naprzód” od sztucznej inteligencji dostały branże kreatywne. Mówię o generowaniu, tworzeniu treści, grafice użytkowej. Mamy nowe modele, takie jak ChatGPT, DALL·E czy Lensa, które są w stanie tworzyć obrazy i teksty. Wydaje mi się, że branża kreatywna przeciera oczy ze zdumienia, co można z tymi modelami zrobić, i musi teraz dobrze wymyślić, co by chciała z nimi robić, jak chce z nich korzystać. Mam nadzieję, że ich nie odrzuci, tylko znajdzie sposoby na to, żeby je użytkować – dodaje prof. Aleksandra Przegalińska.

Według Grand View Research rynek głębokiego uczenia maszynowego osiągnął w 2021 roku przychody sięgające niemal 35 mld dol. Do 2030 roku ma to być już niemal 0,5 bln dol. Temat regulacji prawnych w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji pojawił się podczas debaty „Who am AI?” w ramach cyklicznego spotkania Thursday Gathering. W każdy czwartek do warszawskiego Varso ściągają eksperci, naukowcy, przedsiębiorcy, start-upowcy i innowatorzy, by wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o najnowszych rynkowych trendach i nawiązać kontakty. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.