Mówi: | Rodrigo da Costa |
Funkcja: | dyrektor wykonawczy |
Firma: | EUSPA – Agencja UE ds. Programu Kosmicznego |
Nowa agencja kosmiczna przyspieszy wykorzystanie europejskich systemów satelitarnych. Pomoże badać stan środowiska czy przewidywać katastrofy naturalne
Niedawno powołana Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego ma rozpocząć nową erę obecności Europy w przestrzeni kosmicznej. Agencja połączy efekty programów Galileo, EGNOS i Copernicus, czyli systemów satelitarnych i programów obserwacji Ziemi. – W ten sposób chcemy doprowadzić do bardzo istotnych synergii. Właściwie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Wiele zastosowań już się pojawiło, na przykład w rolnictwie – wskazuje Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA.
– Obecnie na świecie mamy ponad 2 mld odbiorników obsługujących Galileo. Większość z nich to smartfony z wbudowaną obsługą Galileo, ale nie tylko. Na przykład odbiorniki w samochodach czy łodziach w wielu różnych obszarach korzystają już z Galileo. Korzyści są wyraźnie widoczne. Galileo zapewnia zwiększoną dokładność lokalizacji oraz wszelkie zalety przekształcenia tych sygnałów i zamiany ich na usługi o wartości dodanej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA.
Segment smartfonów to główny rynek nawigacji satelitarnej, która zapewnia autonomiczne pozycjonowanie geoprzestrzenne z globalnym zasięgiem i umożliwia małym odbiornikom elektronicznym określanie lokalizacji za pomocą sygnałów czasu przesyłanych drogą radiową z satelitów. Zgodnie z najnowszym raportem rynkowym Organu Nadzoru GNSS (GSA) prognozuje się, że globalna baza zainstalowanych urządzeń GNSS w użyciu wzrośnie z 6,4 mld w 2019 roku do 9,6 mld w 2029 roku, przede wszystkim będą to smartfony.
– Na programach Galileo i EGNOS opiera się rolnictwo precyzyjne, które zmniejsza oddziaływanie rolnictwa na środowisko i gwarantuje niższe zużycie pestycydów. Jeśli chcemy osiągnąć cele Unii Europejskiej związane z Zielonym Ładem, rolnictwo precyzyjne jest niezbędnym elementem tej układanki. A bez nawigacji satelitarnej nie byłoby to możliwe – tłumaczy Rodrigo da Costa.
Uruchomienie EUSPA, w miejsce wcześniej działającej agencji GSA, ma zwiększyć wykorzystywanie systemu nawigacji satelitarnej Galileo, programu obserwacji Ziemi Copernicus i EGNOS, czyli europejskiego systemu satelitarnego. Galileo i Copernicus to sztandarowe elementy unijnej polityki kosmicznej. Zapewniają cenne usługi, które umożliwiają dokładniejszą nawigację i synchronizację oraz dostarczają cenne dane o Ziemi. Dotychczas jednak, jak wskazał Europejski Trybunał Obrachunkowy, korzyści płynące z programów nie były w pełni wykorzystywane. Powołanie EUSPA ma to zmienić.
– Łącząc ze sobą wykorzystanie programów Galileo, EGNOS i Copernicus, z pewnością możemy doprowadzić do bardzo istotnych synergii, które następnie będą realizowane w zastosowaniach opartych jednocześnie na nawigacji i danych z obserwacji Ziemi. Właściwie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Wiele zastosowań już się pojawiło, na przykład w rolnictwie – wskazuje dyrektor EUSPA.
System Copernicus sprzyja rozwojowi innowacyjnych rozwiązań w wielu dziedzinach i pomaga w realizacji priorytetów Unii Europejskiej, takich jak Zielony Ład i dostosowanie Europy do ery cyfrowej. W 2020 roku dzięki wystrzeleniu satelity Copernicus Sentinel-6 można np. badać poziom mórz na świecie.
Wykorzystanie długoterminowych archiwów danych z obserwacji Ziemi w tym kontekście ma fundamentalne znaczenie dla strategii ochrony środowiska. Wiele firm sięga po te dane, aby opracować praktyczne aplikacje pomagające wizualizować problemy środowiskowe. Przykładem może być aplikacja Reef Support, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i obrazowanie satelitarne do śledzenia stanu raf przybrzeżnych i zapobiegania zanieczyszczeniu plaż i akwakultury. Została opracowana w ramach Copernicus Masters – globalnego konkursu innowacji na rzecz obserwacji Ziemi.
– Kolejnym zastosowaniem jest ratownictwo. Określenie dokładnej pozycji jest dla zespołów ratunkowych bezcenne. Galileo daje taką możliwość. Podczas katastrof naturalnych również bardzo ważne jest tworzenie map terenu. Ponieważ sytuacja zmienia się dynamicznie, otrzymywanie aktualnych obrazów, które dostarcza Copernicus, sprawia, że możemy mówić o prawdziwej synergii pomiędzy tym programem a nawigacją zapewnianą przez Galileo – wskazuje Rodrigo da Costa.
Jak zapewnia ekspert, powołanie nowej agencji ma znacznie zwiększyć zastosowania systemów i ich lepszą synergię.
– Chcemy to osiągnąć poprzez odpowiednio nakierowane działania. Po pierwsze, poprzez tradycyjne zamówienia, gdzie kupujemy dane produkty, ale też granty, w ramach których pomagamy producentom w opracowaniu i dalszym rozwijaniu produktów, przygotowując ich do wejścia na rynek. Mamy też nagrody, które stanowią bardzo ważną zachętę dla innowatorów i start-upów. Nie tylko udzielamy wsparcia finansowego, lecz także dzielimy się fachową wiedzą techniczną – zapewnia dyrektor wykonawczy EUSPA.
Czytaj także
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-07-08: K. Brejza: Potrzebna silniejsza demokratyczna kontrola nad działalnością służb specjalnych. Ten system wymaga przebudowy
- 2025-06-13: Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-07-16: Dorota Gardias: Do sklepu czy na działkę najczęściej jeżdżę rowerem. W drodze do pracy ciężko byłoby mi utrzymać fryzurę, a przed kamerą muszę dobrze wyglądać
- 2025-07-15: Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Prawo
Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.