Mówi: | Karol Okoński |
Funkcja: | podsekretarz stanu |
Firma: | Ministerstwo Cyfryzacji |
Ministerstwo Cyfryzacji przenosi naszą tożsamość do świata cyfrowego. Nowe aplikacje dają dostęp do coraz większej liczby e-usług, od teraz także przedsiębiorcom
Możliwości e-usługi mDokumenty zostały rozszerzone o interakcje pomiędzy obywatelem a biznesem. Ze sklepu Google Play można już pobrać aplikację mWeryfikator, dzięki której przedsiębiorcy będą mogli weryfikować dane klientów pokazywane na smartfonie. To pozwoli im zdecydować, czy danej osobie można np. sprzedać alkohol bądź fajerwerki. Ministerstwo Cyfryzacji w 2018 roku planuje kolejne udogodnienia zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
– Sprzedawca może ściągnąć aplikację mWeryfikator na swój telefon i od razu po zainstalowaniu ma możliwość odbierania mDokumentów od obywatela, który chce załatwić daną sprawę. Jednym ruchem, bez dodatkowych formalności mamy możliwość obsługi tych obywateli, którzy nie chcą nosić dowodu, mają tylko smartfon – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Karol Okoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
Bardzo ważną cechą mWeryfikatora jest fakt, że aplikacja nie gromadzi żadnych danych. Natychmiast po okazaniu, wszelkie dane klienta są usuwane z aplikacji przedsiębiorcy. Na razie mWeryfikator i mDokumenty są dostępne jedynie w wersjach na system Android. Ministerstwo zapowiada jednak, że w styczniu 2018 roku pojawi się wersja na system iOS.
Kolejnym etapem może być połączenie aplikacji weryfikującej tożsamość obywatela z wewnętrznymi systemami informatycznymi przedsiębiorstw, co może ułatwić pracę zwłaszcza dużym firmom. Planowane jest zbudowanie rozwiązania integrującego platformę mDokumenty z systemami informatycznymi przedsiębiorstw.
- Dla banków czy innych dużych firm możliwość automatycznego potwierdzania czy przekazywania informacji z mDokumentów do ich systemu to dodatkowa wartość, która pozwala przyspieszyć obsługę klienta i jest krokiem naprzeciw oczekiwań obywateli, żeby mieć swoją tożsamość w telefonie – przekonuje Karol Okoński.
mWeryfikator jest kolejnym elementem uruchomionej przed dwoma miesiącami przez Ministerstwo Cyfryzacji usługi, która pozwala na szybką wymianę danych pomiędzy obywatelami. Aplikacja mDokumenty pozwala na zweryfikowanie tożsamości drugiej osoby. Ideą mDokumentów jest ułatwienie życie obywatelom i przedsiębiorcom, umożliwiając zautomatyzowaną weryfikację tożsamości.
– mDokumenty to możliwość identyfikacji za pomocą naszego telefonu. Na naszym telefonie jesteśmy w stanie potwierdzić naszą tożsamość, względem osoby, której chcemy się zidentyfikować. Możemy wzajemnie wymienić się naszymi informacjami z rejestru dowodów osobistych, które są podpisane certyfikatem, tym samym państwo gwarantuje ich autentyczność i wiarygodność – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
W przyszłości dzięki cyfrowej tożsamości będziemy mogli zrezygnować z posiadania przy sobie prawa jazdy czy dowodu ubezpieczenia pojazdu. Dostęp do naszych danych miałyby wyłącznie uprawnione podmioty. Na przykład podczas kontroli drogowej, okazując policjantowi cyfrowy dowód tożsamości, funkcjonariusz mógłby potwierdzić jego autentyczność, ale dopiero wówczas, gdy podamy mu jednorazowy kod przysłany SMS-em na nasz telefon. To daje gwarancję, że posiadacz odpowiedniego urządzenia dostępowego, np. policjant, nie będzie w stanie bez wyraźnej potrzeby sprawdzać naszych danych.
Pierwsza faza projektu „mDokumenty w Administracji Publicznej” została przewidziana na lata 2017-2018.
Czytaj także
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-05-08: Coraz więcej placówek leczniczych przenosi dokumentację do chmury. W przyszłości będzie można tam przenieść cały system zarządzania
- 2023-03-06: Nowy gracz w bankowości elektronicznej w Polsce. Western Union wprowadza na rynek nową platformę bankową [DEPESZA]
- 2022-07-18: Polacy masowo korzystają z cyfrowych usług bankowych. 1/3 robi to znacznie częściej niż przed pandemią
- 2021-08-25: W najbliższych trzech latach technologiczne inwestycje w ochronie zdrowia nabiorą większego rozpędu. Wśród priorytetów telemedycyna i sztuczna inteligencja
- 2021-04-26: Dorota Szelągowska: W programie mamy bardzo mało czasu na pomiary i dokumentację. Później wchodzimy do mieszkania i okazuje się, że musimy zmieniać
- 2021-02-22: Pandemia przyspieszyła wprowadzanie elektronicznego podpisu w firmach i instytucjach. Także coraz więcej konsumentów chce z niego korzystać
- 2020-05-07: Pierwsze pieniądze z tarczy finansowej płyną do przedsiębiorców. Wnioski o wsparcie dostępne w bankowości internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.