Newsy

Inteligentne lustra to w pełni funkcjonalne komputery. Doradzą, w co się ubrać i jak się umalować, oraz pozwolą obejrzeć wiadomości

2019-01-29  |  06:00

Wśród rozwiązań inteligentnego domu coraz częściej można spotkać lustra wyposażone w system operacyjny, który oprócz możliwości codziennego przeglądania się, oferuje pełną funkcjonalność komputera. Dzięki temu można wyświetlić na nim najświeższe informacje ze świata, obejrzeć wiadomości na YouTube czy wyświetlić dane zebrane przez urządzenia fitness. Inteligentne lustra znajdą zastosowanie w domowych i hotelowych łazienkach. Podpowiedzą, w co się ubrać i jak się umalować. Znajdą także zastosowanie w domowej opiece medycznej.

– Obecnie inteligentne lustra najczęściej polegają na tym, że umieszcza się iPada za zwykłym lustrem. Traktujemy to bardziej jako widżet, za pomocą którego można czytać wiadomości i sprawdzać pogodę. Nasze lustro bazuje na inteligentnej technologii, ponieważ jest wyposażone we wbudowany komputer. Podobnie jak wszystkie urządzenia do automatyzacji domu, system obsługuje się za pomocą aplikacji w systemie Android, którą wystarczy pobrać ze sklepu Google Play i uruchomić – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Stephen LaMachia z firmy Electric Mirror.

Firma Electric Mirror jako pierwsza zaprojektowała lustro z wbudowanym oświetleniem, które przyczyniło się do powstania luster inteligentnych czy telewizorów wbudowanych w panele kuchenne. Wcześniej takie projekty powstawały przy wykorzystaniu mikrokomputerów Raspberry Pi wraz z oddzielnymi monitorami umieszczanymi za taflą lustra. Obecnie na rynku są już dostępne inteligentne lustra z systemem operacyjnym Android, które mogą pełnić rolę codziennego asystenta.

– Jeśli rano chcemy obejrzeć wiadomości, przejrzeć Facebooka lub skorzystać z dowolnej aplikacji dostępnej w sklepie Google Play, która pomaga w codziennych czynnościach lub służy do rozrywki, możemy to zrobić, korzystając z inteligentnego lustra. W lustro wbudowany jest komputer, który obsługuje się poprzez panel dotykowy. Urządzenie obsługuje też Asystenta Google. Można je dostosować do swoich potrzeb, korzystając z dowolnych aplikacji, których używamy na co dzień – tłumaczy Stephen Lamachia.

Inteligentne lustra są coraz popularniejsze i coraz wszechstronniejsze. Urządzenie Mirror zaprojektowane przez tancerkę baletową Brynn Putnam służy np. do korygowania postawy podczas ćwiczeń fitness. Lustro wyświetla pozycję, którą powinien przyjąć użytkownik, jednocześnie odbijając jego sylwetkę. Projektanci HiMirror połączyli z kolei lustro z zaawansowaną stacją kosmetyczną. Sprzęt skanuje wygląd skóry użytkownika i radzi, które kosmetyki należy zastosować. Może nawet symulować wygląd użytkownika po wykorzystaniu konkretnego kremu.

Coraz częściej po tego typu urządzenia sięgają też przedstawiciele hoteli i placówek medycznych.

– W sektorze opieki zdrowotnej za pomocą aplikacji komputerowej wbudowanej w inteligentne lustro można codziennie zapisywać dane medyczne i np. przesyłać je bezpośrednio do swojego lekarza. Powiedzmy, że ktoś codziennie rano mierzy ciśnienie i się waży. Jeśli korzysta z odpowiedniej aplikacji, dane te trafiają do przychodni, więc przy wizycie lekarz może się szybko z nimi zapoznać i stwierdzić np. na podstawie zapisów z ostatnich trzech miesięcy, że wszystko jest w porządku – wskazuje ekspert.

Przyszłością inteligentnych luster są asystenci głosowi, którzy pozwalają na bezdotykową obsługę urządzeń. Podczas targów CES 2019 w Las Vegas zaprezentowano m.in. serię luster Verdera Voice z wbudowaną Alexą od Amazonu, a wkrótce pojawi się model z Asystentem Google. Capstone Connected Home z kolei zaprezentowało Smart Mirror, które zostanie wyposażone w systemy sterowania dotykowego i głosowego, a pod taflą szkła znajdziemy system operacyjny od Google, który pozwoli zainstalować aplikacje ze Sklepu Play.

Firma MarketsandMarkets szacuje, że branża inteligentnych luster w najbliższych latach będzie się rozwijała w tempie niemal 9,5 proc. w skali roku, by w 2023 roku osiągnąć wartość blisko 4,5 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.