Mówi: | Paweł Rek |
Funkcja: | Amadeus Polska |
Firma: | dyrektor regionalny |
Szybko działające witryny internetowe i wyszukiwarki ofert napędzają sprzedaż w turystyce. Przyszłością branży jest sprzedaż online
Przy wyszukiwaniu ofert turystycznych dla internautów decydujące znaczenie ma szybkość. Przy dużej konkurencji długi czas oczekiwania na otwarcie strony może spowodować utratę klienta. To istotne np. przy rezerwacji biletu lotniczego, w trakcie której podróżni odwiedzają przeciętnie ok. 50 stron internetowych. Szybkie wyszukiwanie może zwiększyć konwersję, czyli finalnie doprowadzić do transakcji, nawet o kilkadziesiąt procent.
– Czasy, kiedy użytkownicy internetu byli skłonni czekać kilkadziesiąt sekund bądź nawet kilka minut na to, aż zobaczą ofertę, dawno minęły. Szybkość działania jest ważna głównie dla tych, którzy korzystają z telefonów komórkowych. Według wszelkich badań internauta wyszukujący jakiekolwiek zawartości za pośrednictwem aplikacji mobilnych w telefonie, może skupić swoją uwagę na bardzo krótki czas, może czekać na wynik dosłownie kilka sekund. Jeżeli nie widzimy zawartości natychmiast, opuszczamy stronę lub aplikację i szukamy gdzie indziej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.
Według firmy badawczej Dynatrace, użytkownik internetu jest w stanie poczekać zaledwie 3 sekundy na otwarcie strony internetowej z branży e-commerce. Zaledwie pół sekundy różnicy w ładowaniu się strony może skutkować 10 proc. różnicą w sprzedaży usługi czy towaru. Jak ocenia ekspert, konkurencja – zwłaszcza przy stronach związanych z turystyką – jest bardzo duża. Przy rezerwacji biletu lotniczego internauci odwiedzają kilka, czasem kilkanaście stron. Jeśli jedna z nich działa wolno albo przejście do kolejnych witryn trwa zbyt długo, to wybiorą następną.
– Szybkie wyszukiwanie może nawet w kilkudziesięciu procentach poprawić konwersję, czyli finalnie doprowadzić do transakcji. Przeciętnie przy rezerwacji biletu lotniczego podróżni odwiedzają około 50 stron internetowych, tutaj konkurencja jest ogromna, dlatego ważne jest, aby informacje na temat dostępnych ofert wyświetlane były bardzo szybko – wskazuje przedstawiciel Amadeus Polska.
Coraz popularniejsze na rynku turystycznym są metawyszukiwarki, czyli agregatory wyników wyszukiwania, które przeszukują w danym momencie wiele innych wyszukiwarek ofert. Według raportu London School of Economics zatytułowanego „Travel distribution: the end of the world as we know it?” wzrośnie znaczenie hybrydowych megametainternetowych biur podróży, które przeszukują wiele stron naraz. Najważniejsza jest jednak poprawnie działająca usługa i aktualność ofert.
– Nic tak nie irytuje, gdy podczas próby zakupu dochodzimy do końca procesu rezerwacji i okazuje się, że oferta jest nieaktualna lub proponowana jest nam wyższa cena. Ponieważ konkurencja na rynku usług świadczonych drogą online jest bardzo duża, szybkość jest kluczowym wyznacznikiem. Jest to również istotne dla tych firm, które sprzedają swoją ofertę poprzez metasearch, bo tam kto pierwszy, ten lepszy. Element ceny jest bardzo ważny, ale istotne jest też tempo wyświetlenia – przekonuje Paweł Rek.
Raport London School of Economics przygotowany na zlecenie Amadeus wskazuje, że klienci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych usług. Przedsiębiorstwa, które nie przystosują się do konsumenckiej rewolucji, nie będą miały szans przetrwać. Zmniejsza się rola tradycyjnych biur podróży, przyszłością są globalne systemy dystrybucji. Nowe rozwiązania technologiczne mają coraz większy wpływ na kształt rynku. Aby dostosować się do zmian, firmy muszą zmienić model biznesowy, który będzie wspierać wymianę nowatorskich rozwiązań.
– Funkcjonują już firmy, na których stronach można znaleźć oferty właściwie z dowolnego miejsca do dowolnego miejsca, ustawić promień zasięgu podróży i sprawdzić, jakie są oferty. To bardzo przydatne dla osób, które chcą jechać na wakacje, mają czas i budżet, ale nie mają pomysłu, gdzie chcieliby się wybrać. Błyskawicznie dostępne dane otwierają zupełnie nowe modele biznesowe i umożliwiają naszym klientom zbudowanie kompletnie nowego sposobu dotarcia i zainspirowania podróżnych – ocenia Paweł Rek.
Czytaj także
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.