Mówi: | Damian Gwiazdowski |
Funkcja: | account manager |
Firma: | Shoper |
Polacy wolą płatności mobilne. Chętnie też korzystają z innowacyjnych rozwiązań w bankowości i e-handlu
E-handel jest coraz bardziej innowacyjny. W centrach logistycznych Amazona roboty pakują zamówienia, a drony dostarczają je odbiorcom. W Estonii zamówione towary z pobliskich sklepów spożywczych są dostarczane klientom przez roboty. Z kolei w Polsce popularność zyskują nowoczesne formy płatności, nad którymi pracują innowacyjne firmy i start-upy.
– Polska jest liderem nie tylko w Europie, ale i na świecie pod względem różnego rodzaju płatności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Damian Gwiazdowski, przedstawiciel firmy Shoper. – Gotówka powoli odchodzi do lamusa, a w Polsce przestaje się korzystać nawet z kart płatniczych. Coraz częściej korzystamy z płatności smartwatchem. Ciągle też pojawiają się nowe metody płatności, jak Blik albo płatności odroczone. Klienci mają możliwość rozbicia płatności na raty już w momencie złożenia zamówienia, bez pośrednictwa innych instytucji.
Polacy bardzo chętnie korzystają z nowości w branży finansowej. W IV kwartale 2019 roku polskie banki miały 13,7 mln klientów mobilnych. To wzrost o 0,6 mln w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku. Z tej grupy 6,5 mln logowało się do swoich kont wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. Wzrosła również liczba osób używających Blika. Na koniec 2019 roku korzystało z niego prawie 4,5 mln użytkowników. Tymczasem pod koniec I półrocza zeszłego roku liczba ta była o ponad milion mniejsza.
Według opublikowanego pod koniec 2019 roku raportu Mastercard Polacy są liderami regionu w zakresie korzystania z bankowości mobilnej (81 proc.), online (63 proc.) oraz płatności mobilnych (52 proc.). Wszystkie wskaźniki są znacznie powyżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej. Nowości chętnie są też u nas przyjmowane w e-handlu.
– Przyszłość e-handlu będzie opierała się na prostocie procesu zakupowego. Istotne będzie wykorzystanie różnego rodzaju systemów rekomendacji opartych na analizie Big Data. Z kolei sztuczna inteligencja będzie podpowiadała konsumentom towary i usługi, którymi w inny sposób by się nie zainteresowali – ocenia ekspert. – Ważna jest też prostota samego procesu składania zamówienia. Trzeba je oprzeć na prostych metodach płatności i dostawy. Z jednej strony będą one polegać na płatności za pomocą jednego kliknięcia, a z drugiej na prostocie wybrania miejsca docelowego dostawy. Istotna będzie prostota zwrotów i wymiany towarów.
Polacy coraz chętniej korzystają także z szybszych i wygodniejszych zakupów online. Polski start-up Szopi umożliwia dowóz towarów spożywczych do klienta w ciągu jednej godziny. Jest to możliwe, ponieważ zatrudnia wyspecjalizowanych shopperów, którzy odwiedzają najpopularniejsze sklepy na rynku i tworzą listę zakupową dla klienta. Jesienią, w wyniku przejęcia za 35 mln euro rozwijanej przez AmRest platformy Pizza Portal, nad Wisłą zadebiutowała platforma zakupowa Glovo. Pozwala kupować, odbierać i wysyłać dowolny produkt w tym samym mieście w czasie krótszym niż godzina. Obecnie funkcjonuje w 15 największych miastach w Polsce.
Fintech PayPo, obsługujący płatności odroczone, nawiązał w lutym współpracę z Media Expert. To kolejny, obok m.in. Answear, Allegro czy 4F, duży partner start-upu. Spółka planuje do końca 2020 roku obsłużyć transakcje warte łącznie minimum 0,5 mld zł.
– Bardzo lubimy usprawnienia, które ułatwiają zakupy. Firmy także coraz częściej proponują klientom coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Dla przykładu, eobuwie uruchomiło usługę esize.me, w której możemy zeskanować swoją stopę i dobrać najbardziej wygodne, najlepiej dopasowane obuwie – wskazuje Damian Gwiazdowski.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Problemy społeczne
Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.
Medycyna
Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej

Zespół polskich naukowców rozwija technologię hodowania bionicznej trzustki, którą będzie można wszczepiać pacjentom kwalifikowanym obecnie do przeszczepu od zmarłego dawcy. Taka procedura jest stosowana w najcięższych przypadkach cukrzycy typu 1, a niekiedy również w cukrzycy typu 2. Badacze, tworząc innowacyjną metodę leczenia dołożyli starań, by rozwiązać ryzyko najgroźniejszego powikłania, jakim jest odrzucenie wszczepianego narządu poprzez wykrzepianie. Do zbudowania narządu będą wykorzystywane komórki pacjenta, więc układ immunologiczny nie powinien odczytywać go jako obcy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.