Mówi: | Jarosław Kaczmarczyk |
Funkcja: | współzałożyciel |
Firma: | ZeroQs |
Pandemia przyspiesza transformację technologiczną tradycyjnego handlu. Sztuczna inteligencja pomaga zrobić zakupy, a mobilne kasy samoobsługowe automatycznie pobiorą płatności
Choć e-commerce w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu, także tradycyjny handel sięga po nowoczesne technologie. Sztuczna inteligencja wspiera klientów podczas zakupów, ułatwia znalezienie potrzebnego produktu, rekomenduje ubrania czy meble. Pomaga też sieciom handlowym – inteligentne roboty skanują półki i wskazują, które produkty należy uzupełnić. Nowe technologie zwiększają też bezpieczeństwo podczas zakupów. Dzięki inteligentnym kasom mobilnym płatność pobierana jest automatycznie z konta, bez konieczności stania w kolejce.
– Rozwiązania stosowane w handlu detalicznym w porównaniu do e-commerce pokazują, że handel detaliczny cały czas bardzo dobrze się trzyma. Amazon, który jest liderem rynku e-commerce, przejął niedawno sklepy detaliczne innej sieci handlowej i inwestuje w rozwiązania w handlu stacjonarnym. To pokazuje, że ten rynek cały czas się rozwija. Jako klienci jesteśmy przyzwyczajeni do takiej formy kupna, choćby produktów pierwszej potrzeby, nic tego nie zastąpi – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jarosław Kaczmarczyk, współzałożyciel ZeroQs.
Według danych Bisnode tylko w I półroczu 2020 roku powstało 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. Obecnie na rynku zarejestrowanych jest ich ok. 40 tys. Pandemia przyspieszyła wzrost e-handlu. O ile jeszcze na początku roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej wynosił 5,6 proc., o tyle na początku lockdownu, w kwietniu, sięgnął blisko 12 proc. (dane GUS). Nie oznacza to jednak, że tradycyjny handel traci pozycję. Największe sieci handlowe inwestują w nowe technologie, sięgają po sztuczną inteligencję, by zwiększyć satysfakcję klientów i ułatwić zakupy.
– Takimi rozwiązaniami są np. przeróżne systemy analityczne, które agregują nasze zachowania i są w stanie dzięki temu podpowiadać nam, co chcemy kupić czy nawet co chcemy zjeść na obiad. Nawet 70 proc. osób idąc do sklepu, nie wie, co chce kupić, tzn. wie o jednej rzeczy, natomiast resztę dobiera w trakcie zakupów. To pokazuje, jak bardzo jesteśmy podatni i jak bardzo chcemy tych rekomendacji – tłumaczy Jarosław Kaczmarczyk.
Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby całkowicie zmienić tradycyjne doświadczenie handlu detalicznego i przenieść je na wyższy poziom dzięki personalizacji, automatyzacji i zwiększonej wydajności. To już się dzieje. W sklepach sieci kosmetycznej Sephora aplikacja skanuje twarz klienta i zapewnia spersonalizowane zalecenia dotyczące odcieni podkładu i korektora bez nakładania kosmetyków na twarz. Luksusowy dom towarowy Neiman Marcus wykorzystuje SI, aby ułatwić klientom znajdowanie przedmiotów. Aplikacja umożliwia użytkownikom robienie zdjęć przedmiotów, które widzą podczas podróży, a następnie przeszukuje produkty w celu znalezienia tego samego lub podobnego przedmiotu.
Sklep odzieżowy Uniqlo jest z kolei pionierem w wykorzystaniu nauki i sztucznej inteligencji. Wybrane sklepy są wyposażone w kioski UMood oparte na sztucznej inteligencji, które pokazują klientom różnorodne produkty i mierzą ich reakcję na kolor i styl za pomocą neuroprzekaźników. Klienci nie muszą nawet naciskać przycisku – ich sygnały mózgowe są wystarczające, aby system wiedział, co sądzą o każdej pozycji.
W dobie pandemii część sklepów wprowadza także rozwiązania, które mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas zakupów.
– Musimy jak najmniej spotykać się z innymi ludźmi. Nowe technologie odpowiadają na tę potrzebę, potrzebujemy sklepów autonomicznych, które są w stanie ograniczać ten kontakt. Tu pojawia się nasza technologia w postaci mobilnych kas samoobsługowych, która de facto rozwiązuje ten problem – przekonuje współzałożyciel ZeroQs.
Polacy opracowali samoobsługowe kasy mobilne SmartCart. Wystarczy zeskanować produkty, włożyć je do koszyka, a system sam obciąży nasze konto. To o tyle istotne, że jak pokazało badanie KMPG, Polacy w czasie pandemii zwracają uwagę przede wszystkim na własne bezpieczeństwo, a wśród największych niedogodności podczas zakupów wskazują na brak dystansu między osobami stojącymi w kolejce. Mobilne kasy samoobsługowe pomagają rozwiązać ten problem. Technologię wdrażają największe sieci handlowe na świecie, m.in. Ikea, także polski Społem jest zainteresowany SmartCart.
– W handlu detalicznym jest wiele technologii, które wspomagają sam proces zakupowy. Popularne są zwykłe samoobsługowe kasy. Są też mobilne skanery kodów kreskowych, czyli bierzemy odpowiedni skaner kodów kreskowych przed wejściem do sklepu, skanujemy produkty i wychodzimy ze sklepu. To podobna technologia do naszej, tylko nie ma tutaj procesu weryfikacyjnego rachunku i tu jest przewaga naszej technologii – wskazuje Jarosław Kaczmarczyk.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Nauka
Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między instytucjami i uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na współpracę między firmami z obu krajów. W efekcie dynamika współpracy gospodarczej Polski z Wielką Brytanią stale rośnie, podobnie jak wartość brytyjskich inwestycji czy firm z udziałem brytyjskiego kapitału.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.