Newsy

Ministerstwo Cyfryzacji przenosi naszą tożsamość do świata cyfrowego. Nowe aplikacje dają dostęp do coraz większej liczby e-usług, od teraz także przedsiębiorcom

2017-12-22  |  06:12
Mówi:Karol Okoński
Funkcja:podsekretarz stanu
Firma:Ministerstwo Cyfryzacji
  • MP4
  • Możliwości e-usługi mDokumenty zostały rozszerzone o interakcje pomiędzy obywatelem a biznesem. Ze sklepu Google Play można już pobrać aplikację mWeryfikator, dzięki której przedsiębiorcy będą mogli weryfikować dane klientów pokazywane na smartfonie. To pozwoli im zdecydować, czy danej osobie można np. sprzedać alkohol bądź fajerwerki. Ministerstwo Cyfryzacji w 2018 roku planuje kolejne udogodnienia zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.

    – Sprzedawca może ściągnąć aplikację mWeryfikator na swój telefon i od razu po zainstalowaniu ma możliwość odbierania mDokumentów od obywatela, który chce załatwić daną sprawę. Jednym ruchem, bez dodatkowych formalności mamy możliwość obsługi tych obywateli, którzy nie chcą nosić dowodu, mają tylko smartfon – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Karol Okoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

    Bardzo ważną cechą mWeryfikatora jest fakt, że aplikacja nie gromadzi żadnych danych. Natychmiast po okazaniu, wszelkie dane klienta są usuwane z aplikacji przedsiębiorcy. Na razie mWeryfikator i mDokumenty są dostępne jedynie w wersjach na system Android. Ministerstwo zapowiada jednak, że w styczniu 2018 roku pojawi się wersja na system iOS.

    Kolejnym etapem może być połączenie aplikacji weryfikującej tożsamość obywatela z wewnętrznymi systemami informatycznymi przedsiębiorstw, co może ułatwić pracę zwłaszcza dużym firmom. Planowane jest zbudowanie rozwiązania integrującego platformę mDokumenty z systemami informatycznymi przedsiębiorstw.

    - Dla banków czy innych dużych firm możliwość automatycznego potwierdzania czy przekazywania informacji z mDokumentów do ich systemu to dodatkowa wartość, która pozwala przyspieszyć obsługę klienta i jest krokiem naprzeciw oczekiwań obywateli, żeby mieć swoją tożsamość w telefonie – przekonuje Karol Okoński.

    mWeryfikator jest kolejnym elementem uruchomionej przed dwoma miesiącami przez Ministerstwo Cyfryzacji usługi, która pozwala na szybką wymianę danych pomiędzy obywatelami. Aplikacja mDokumenty pozwala na zweryfikowanie tożsamości drugiej osoby. Ideą mDokumentów jest ułatwienie życie obywatelom i przedsiębiorcom, umożliwiając zautomatyzowaną weryfikację tożsamości.

    – mDokumenty to możliwość identyfikacji za pomocą naszego telefonu. Na naszym telefonie jesteśmy w stanie potwierdzić naszą tożsamość, względem osoby, której chcemy się zidentyfikować. Możemy wzajemnie wymienić się naszymi informacjami z rejestru dowodów osobistych, które są podpisane certyfikatem, tym samym państwo gwarantuje ich autentyczność i wiarygodność – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

    W przyszłości dzięki cyfrowej tożsamości będziemy mogli zrezygnować z posiadania przy sobie prawa jazdy czy dowodu ubezpieczenia pojazdu. Dostęp do naszych danych miałyby wyłącznie uprawnione podmioty. Na przykład podczas kontroli drogowej, okazując policjantowi cyfrowy dowód tożsamości, funkcjonariusz mógłby potwierdzić jego autentyczność, ale dopiero wówczas, gdy podamy mu jednorazowy kod przysłany SMS-em na nasz telefon. To daje gwarancję, że posiadacz odpowiedniego urządzenia dostępowego, np. policjant, nie będzie w stanie bez wyraźnej potrzeby sprawdzać naszych danych.

    Pierwsza faza projektu „mDokumenty w Administracji Publicznej” została przewidziana na lata 2017-2018.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Firma

    Media i PR

    Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

    Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

    Polityka

    Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

    Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.